|
|
|
|---|---|
kilroy |
Blev för en tid sedan tillfrågad om jag ville övningsköra med kompisens fru. Vi kom överens om att vi skulle använda deras Volvo. När det var tid för första övningskörningen visade det sig att deras båda minderåriga barn skulle medfölja under övningskörningen. Den minsta sittandes i barnstolen fram och den äldsta i barnstol där bak...jag skulle med andra ord sitta i baksätet....Efter några sekunders tänkande backade jag ur det hela...av följande anledningar:- Mina möjligheter att instruera och eventuellt agera hjälpgumma vid en hotande trafiksituation kändes väldigt begränsade.- Att ha sina 2 barn i bilen tror jag innebär att man som förälder ibland, kanske omedvetet, fokuserar på annat än den rena övningskörningen. Barn är barn, ibland kivar dom, ibland krävs det extra tillsyn av olika anledningar, nån gnäller över att han/hon har blivit kissnödig, nån tycker det är tråkigt, nån gnäller över borttappade leksaker...osv...osv...Som sagt...det blev ingen övningskörning för min del under de försutsättningar som gällde...Jag har tittat lite i lagstiftningen när det gäller privat övningskörning men inte hittat något matnyttigt...Någon som har egna erfarenheter...?Mvh kilroy |
|
Som handledare måste du sitta i framsätet om jag inte minns fel. Men passagerare är tillåtet, dock kan man ifrågasätta lämpligheten med småbarn i bilen under övningskörning. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| Huvudsyftet med körningen skall vara "trafikutbildning", därför får man t.ex. inte övningsköra i en lastbil i "verksamhet" eller en taxibil som är i tjänst. Så egentligen får ju inte 18-åringen köra "när vi ska till mormor" men det är ju svårt att bevisa... Sen måste det finnas handbromsspak i nåbar från passagerarsätet, alltså ingen Volvo 140 eller gammal Mercedes. | |
| Lite från ämnet, men hurdan handbroms har nya BMW? Vanlig spak i mitten, eller "jänkebroms" med fottrampad pedal till vänster...? Har aldrig tänkt på det när jag kollat dem... | |
|
mr:christian: Av vilken anledning skulle man då inte få övningsköra i färden till mormor. Det blir väl inte mindre trafikutbildning för att man kör en utstakad sträcka mot ett mål? |
|
| Man får inte ha något "mål" när man skall övningsköra har jag också för mig! utan enbart att ju ö-köra | |
|
Jag vill minnas ett fall jag läste om i tidningarna för ngt år sedan då en ung tjej övningskörde och mamman som inte hade körkort satt i fram i passagerarsätet. Pappan som var handledare satt i baksätet när bilen blev stoppad i en rutinkontroll. Det intressanta var att poliserna ville ta henne för olovlig körning eftersom pappan inte övervakade övningskörningen. I domstol hävdade pappan att han satt i baksätet för att han hade gipsad fot och inte kunde sitta bekvämt i framsätet. Hur det hela slutade vet jag inte, men det uppenbarligen var det inte speciellt uppskattat av poliserna att sitta bak. Jag tycker att du gjorde rätt i att inte övningsköra med henne när hon själv inte tar det speciellt seriöst. ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Jag vill också minnas från min övningskörningsperiod att man vid övningskörning inte får ha något bestämt mål med färden. Man är ute och övningskör för körandets skull, inte för att förflytta sig till en annan destination. En ganska märklig regel och den betyder väl i praktiken ingenting. Däremot tycker jag också att det är lite olämpligt att ha med småbarn i bilen när man inte har någon som helst körvana. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
mr:christian: Jag kollade på en sida vars det fanns frågor och svar om övningskörning där stod det "Fråga: Måste parkeringsbromsen sitta på något speciellt ställe t ex mellan sätena? Svar: Nej, men för din egen skull är det inte bra om parkeringsbromsen sitter till vänster om förarsätet" Så det verkar inte vara lag på det, men det är ju alltid säkrast att ha handbromsen inom räckhåll för handledaren |
|
|
Om man inte får övningsköra och ha nåt mål så körde jag mer eller mindre olagligt i 2 år! Hände dessutom att min skylt föll ner, så jag körde både utan skylt och hade ett mål! Illa illa! (Rörde sig om 1km med skylten) |
|
|
Det är sällan jag övningskör med min dotter, bara för körandets skull, hon får köra när vi skall nånstans oftast. Rutinen får man ju upp av att köra, och åter köra. Verkar konstigt att det finns en lagtext som förbjuder övningkörning utan mål. Är det nån som verkligen vet att lagen säger så? Mats BMW CS #5847 |
|
|
Lagen säger att man ej får ha mål. Det stämmer. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken pragraf det är. Då jag övningskörde var det mest i början som övningskörningen enbart var ren övningskörning. Då alla grundmoment nötts in var det jag som körde då familjen skulle någonstans. Den regeln efterföljs inte så noga. Anledningen till en sådan lag skulle kunna vara att den som övningskör inte ska bli stressad över att hamna i rätt filer, passa tider etc. Tror dock inte att polisen vill sätta dit någon för att det är en övningskörning som på¨går då familjen ska till mormor. Att köra med barn i bilen när man övningskör är kanske inte direkt lämpligt. Iaf inte som beskrivs ovan. En orutinerad förare kan distraheras lätt då det är mycket nytt att hålla reda på. Ett barnskrik i "fel" situation kan då leda till att man agerar på ett icke önskvärt sätt. Det kan i värsta fall leda till kollission. Men som sagt, det är inte olagligt att ha barn i bilen, men kanske olämpligt. Jag hade inte heller ställt upp om ett barn skulle sitta i framsätet. |
|
|
Vete fasiken om jag ska tro på det där att man inte får övningsköra mot ett mål. Det var med som ett moment att öva på i trafikskolan och de borde ju veta tycker man. Körde mellan mina föräldrars hem och sommarstuga varje helg i två år och skulle i så fall varit olaglig. Farsgubben är jurist med rätt bra koll, så han borde ju satt P för det, men det gjorde han inte. Ange lag, kapitel och paragraf så ska jag fundera på om jag ska tro på det... |
|
|
Huvudsyftet med körningen skall vara trafikutbildning. Om sen det råkar bli på vägen till mormor är väl bara bra=) Men det finns ju också en massa konstiga handledare, ofta så blir det ju eleven som får köra just när det skall köras långkörning och liknande, och inte som vore bäst - den korta dagliga körningen till jobb, skola, affär och liknande så man får med alla de moment som ingår i den dagliga körningen. Jag menar, visst det är bra att få motorvägsvana men det är väl inte det man behöver öva mest på...? Stadskörning och parkering utan att slå upp dörren i den bredvidparkerade BMWn och så vidare är väl viktigare...=) |
|
|
Som jag ser det så är ju övningkörningen ett mål i sig.Att man inte får ha ett mål när man övningskör låter mycket konstigt.Som handledare lägger jag upp en färdväg,ett mål i sig.Jag jobbar som Pilot och då har vi så kallad routetraining för att nya piloter som ska få flyga från en flygplats till en annan för att öva,det måste väll ochså funka i trafiken,när man ska ta ett körkort?eller hur? BMW e lag |
|
| Vad som är tillåtet och otillåtet är ju en sak men att övningsköra med små barn i bilen tycker jag vem som helst med normal intelligens borde inse att man helt enkelt inte gör. Att riskera barnens liv på det sättet finns helt enkelt inget försvar för. | |
|
Jag har aldrig hört detta om att körning mot mål skulle vara olaglit.Jag jobbar som instruktör för "tunga sidan" och övningskör med röd skylt.Körning mot mål ingår i utbildningen hos oss,kan ju vara så att det finns nåt special för grön skylt. Mvh/Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.