AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.632

värme o kall lufts reglaget på mittkonsolen varför finns det?

Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Hej tycker att det är lustigt att det finns ett värme/kalluftsreglage på mittkosolen som reglerar hur mycket kalluft eller varmluft som ska komma ut i mitten. Varför finns det sådant när man har en klimatanläggning som ska sköta värme/kallhet automatiskt. Finns ingen annan bil än Bmw som har detta. Vad är det för mening att ha ACC då? Hade på ac:n på klimatanläggningen idag o hade reglaget i mtten på utluften på mittkonsolen alltså det blir ett vitt streck när man har den i mitten. Då tyckte jag inte det blev svalt överhuvettaget. Men sen så snurra jag den lite ner till kalluft då blev det svinkallt efter en stund. Nää jag fattar mig inte på detta.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Med reglaget ställer du in temperaturbalansen mellan övre och nedre delen av kupén. Står reglaget på den blåa delen av skalan blir det kallare upptill än nertill, står det på den röda delen av skalan blir det varmare upptill än nedtill. Den inställda temperaturen på displayen avser temperaturen i höjd med displayen. Jag tycker reglaget är en utmärkt funktion, men det tog en stund att få snits på hur det skall användas. För egen del vill jag gärna ha lite varmare vid golvet och svalare i ansiktshöjd, vilket går att ställa in tack vare reglaget.
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Men om jag nu ställer detta reglage i mitten och ställer klimaten på 20grader. Blir det då 20grader. Tycker det e skitkrångligt. Va fan vill jag ha 20grader i bilen så vill jag ha det automatiskt.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, om du ställer på 20 grader i klimaten och har reglaget i mittläget skall det bli 20 grader i hela bilen, åtminstone är det nog så BMW tänkt. Är det soligt tror jag inte att det riktigt blir så.
Ställer du reglaget en bit in på det blå området, och fortfarande har 20 grader på klimaten, får du (hugget ur luften) 18 grader i huvudhöjd och 22 nere vid fötterna. Hur precist det här är vet jag inte, men detta är i alla fall mitt intryck av hur det fungerar.
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Ok tack för svaret. Men jag tycker det e märkligt att man ska behöva mixtra sig fram för o hitta rätt när man har ACC. Speciellt nu på sommaren. Nä det e dåligt.

Vari ligger det krångliga? Värmereglaget är perfekt när du snabbt vill ha värme eller kyla i bilen.
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Det krångliga är o få det perfekt. Det ska skötas automatiskt enligt mig när man har en ACC. Men jag är väl dumihuvet eller nått.

Sätter du den i mitten så är det ju lika automatiskt som i alla andra bilar. Däremot har du en möjlighet att ändra värmefördelningen om du vill.
villy
Sätter du vredet under mittblåset på det rödaste, så får du lika varm luft som du har mot fötterna och rutan, dvs. då sköter klimatorn även mittutblåsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.