|
|
|
|---|---|
|
Tycker Runflat-däcken är stötiga och bullriga. Någon som bytt till vanliga och kan berätta om det är någon skillnad? Kör 225/50-17 på vinterdäcken (Goodyear) och 245/45-17 på sommaren (Bridgestone). Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" | |
|
Du kan kolla www.e60.net S.k. "Run Flats" har ofta diskuterats på detta forum. De flesta verkar väldigt missnöjda med sina Dunlop Run Flats. Många har fått byta däck efter diskussioner med bilfirman. Det lär bli stor skillnad på komfort och buller. Har själv blivit fundersam inför planerat köp av 530. |
|
|
Dom är helt värdelösa. Min nya 535dAt hade styling 122 med rft 245 45 17 contisar. Reklamerade de pga stötighet och obehagligt hög ljudnivå. Hämtade idag bilen efter verkstan fick 2 a4sidor synpunkter på sånt som behöver fixas. Nästan allt var ordnat bra jobbat nicke och verkstan:) På sitter några nya bmwfälgar med 225 50 17 Goodyear RFTdäck. Verkstan ville jag skulle prova dom och det skulle bli bättre. Får prova att åka ett par hundra mil men dom är ju inte direkt tysta dock är det lite mindre stötigt. E61 är en underbar bil men de ingeinörer som släppt in RFT och de på marknadsavdelningen som trodde at man skulle sälja mer bilar pga detta dom och jag tänker nog inte på samma sätt:) Mvh Asken |
|
|
Våra RTF däck låter mycket! Tror inte BMW i Sverige byter dom på garantin som vissa amerikaner fått av BMWUS... När bilen ska ha nya däck blir det vanliga igen... Nån i Sverige som fått sina däck utbytta på garantin ? Vi kör Bridgestone Pontenzana (?) 245/45R17 BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Verkar som man får byta hela hjulen om man vill ha vanliga däck, på vissa av fälgsortimentet står det endast runflat däck.?? ///MVH Hasso Länk |
|
Tycker mina Dunlop RFT (225/50/17) är stötiga, spårkänsliga och bullriga. Till på köpet så verkar bilen dra mer bränsle när jag har dem på (80 istället för 86-7 mil mellan tankningarna). Jag har påpekat detta för min handlare, men de hade inte hört om några klagomål/reklamationer för detta tidigare. Däremot så hade de reklammerat en del Dunlop däck för att de slets onormalt fort. Asken: Förstår jag dig rätt att du lyckades reklamera dina däck? Hasso: Var kan man se vilka fälgar som man endast kan ha RFT däck på. Jag hade fått för mig att detta RFT system inte skulle kräva några specialfälgar... //Örjan C |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Örjan: Här står noteringar om runflat tyres only på en del av fälgarna några riktigt snygga också tyvärr, har ingen aningom om vilken skillnad det är på fälgen eller vad som avgör den noteringen. Länk ///MVH Hasso Länk |
| anledningen till att man behöver byta hela hjulen om man ska välja bort rft tekniken är att fälgarnas utformning invändigt skiljer sig ifrån en "vanlig" fälg.denna info fick jag vid senaste möte med brorssons,samma direktiv vid mötet med nokian,specflälgar. | |
| kan också läggatill att de e inge roligt alls att byta ett rft däck stommarna e direkt stenhårda,men tydligen så har det tagits fram speciella hjälpmedel för däck bytet,spännande o se vad det är för saker dom hittat på. | |
|
Tack för info! Det verkar inte stå något sådant på de vanligaste fälgarna (ex styling 122,123,138). Hoppas att det stämmer så att man inte får problem när RFT däcken skall bytas ut mot vanliga däck.... //Örjan C |
|
|
Tror inte riktigt på det där med special fälgarma. Då det är många i USA som fått sina RTF däck utbytta på garantin mot vanliga däck, och har kvar orginalfälgen.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| jag sa aldrig att det inte gick men bara att de e den info vi på jobbet fått av diverse branch människor, sen om de går eller ej i praktiken kan va en helt annan sak ;) | |
|
oreo: Då inte Asken har vaknat:)) så kan jag säga att ja man har bytt däck till ett annat märke, men det är fortfarande runflat. Hoppas att dessa inte låter som två svåra år dvs väldigt högt enligt mig alla fall. |
|
|
oreo: Svar ja, Style 122 med RFT 245 45 17 är reklamerade och blivit utbytta mot style 124 225 50 17 GY RFT. Får se hur det går.... Lyckades reklamera är inte grejen utan det förklarades för rätt chef att oljudet är oacceptabelt på en sån pass dyr bil. Själv kommer jag åka ett par mil till och Verkstan och ÅF ställer upp mycket bra och det är inget snack att fixa strul. Körde idag en av BMW Tours 535dA med sportpaket och 18"are. En helt annan körkomfort jämfört med min bil. Asken |
|
|
Kan inte annat än instämma i klagosången... Tyckte bilen var okänslig, stötig och bullrig med RFT däcken som satt på vid leverans (M135 18"). Bytte i början av den gångna veckan till en uppsättning 19"-are (ej RFT-däck) och var vid monteringen ordentligt funderasam kring hur bilen skulle uppträda med däck i ännu lägre profil (njurbälte nästa? :-) Dock blev jag mycket positivt överaskad!!! Bilen går mjukare(!) och känns precis så närvarande som jag förväntar mej att en BMW ska. Tyvärr är ljudnivån kvar på samma nivå, kanske till och med något försämrad... Hur som helst - Inga RFT-däck på min bil igen! /Igge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.