|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
matte22k |
hej igen... tänkte höra med dig vad är det för ohm tal på spridarna på is...har du inga bilder på bygget? skulle vara kul att se. |
|
Jadu,det är högohmiga.Varför undrar du det?Visst har jag bilder.Finns i min annons på annonsbörsen. Länk |
|
|
"Bäckis" Hmm, vad kör du med för dim. på dina primärrör, 42,4 eller 48 mm??? Räcker 42,4 mm( ytter ) inner 37,2, eller ska man ha 48 mm ytter( 42,8 inner )??? Avgasporten är 54,5*29,5 mm, avgasventilerna 31,6 mm. Tänkte köra ett likvärdigt aggr. som du ska ha på en 3,2 liter´s M-maskin. Ladda ca 1,5 - 2,2. Vet ej säkert. Troligtvis Autronic eller Haltech. Tar bort vanosen helt, fullt justerbara kamdrev istället. Grottisjobb i toppen. Smidda JE, kulpenade originalstakar, ev nya VERDI. Har du nå kontakter till VERDI??? Kimpa. |
|
|
Bäckis har 42,4 rör han med! /Andreas |
|
|
Kulpeena inte orginalstakarna,dom blir enligt uppgift jag fått från labpersonal SVAGARE än före.Rördimension fick du svar på ovan!Det är väl inte likvärdigt agg som jag du ska köra med utan identiskt!Det var ju jag som fixade åt dig.Ring Verdi och beställ stakar så du får bitar som håller!Du kan nog få en riktig dräparmotor tycker jag det låter som. Länk |
|
|
Okay´rå..... Hmm, då får det nog bli Verdi-stakar. Lika bra att satsa rejält ifrån grunden. Du vet, rykten går ju fort, hörde att ni beställt Autronic direkt ifrån Austr. Vore kul att höra hur det kommer o lira på era motorer. Har funderat på ett sånt själv, vi får se vad det blir, har ju som sagt ingen panik. Förresten, har du möjligtvis numret till "rosenkrantz", han som gör Wastegatarna.....??? Skulle behöva få tag i honom. Ha det. Kimpa. |
|
|
Bäckis.... jag e ägare te en is 90..... funderar på att kasta in en lite stressfläkt... har en 900turbo på g..... men vad måste jag gör?? vill helst inte mappa om... hade tänkt mig att ladda runt 0,3-0,5 men hur ska jag göra mä extra sprut osv??? Mvh Marcus |
|
|
Ha, ha heja!!! Bäckis stå på dig ta inte skit, för du e snabbast!!! Jonas |
|
| Undrar över oljereturen från turbon. Varför måste den ligga över oljenivån i tråget. Koksbildning uppstår så som jag förstår det då turbon och motorn slutat att snurra, trycket är noll och oljan står still i en varm turbo. Vad finns det för risker att placera en turbo lågt? Lagerna läcker väl inte ut i turbinerna? Skulle man inte kunna montera returen högt, ha en elektrisk termostatstyrd oljepump på slangen? | |
|
Om du placerar turbon under trågets oljenivå finns risken att olja rinner ut genom turbons lagringar (tätningar)när bilen står stilla... Motorn avstängd... Turbon är ju inte riktigt tät mot oljeläckage när den inte snurrar... Däremot funkar det ofta att leda tillbaks oljan UNDER oljenivån. Men lagerhuset måste hamna ovanför.. //Jesper |
|
| På mitt absolu första bygge hade jag en liten knix på mitt 18mm returrör som gjorde att det blev en lite ficka för oljan att lägga sig i, då tryckte agget ur sig olja som f*n. Byggde nytt rör och då funkade det bra. Har väldigt svårt att tro att det skulle fungera att leda in returen under oljenivån då det borde leda till ett betydligt större motstånd än min lilla böj gjorde. | |
| Aha. Är inte oljetrycket till turbon densamma som i motorn, dvs flera bar? Då det bara passerar en liter i minuten borde trycket efter turbon vara när noll? Spärrar tätningarna bara under tryck då turbinen snurrar? Risken för att oljan rinner ut fixas lätt med slangar av modellen vattenlås. Skulle vilja göra en liten enkel lågtrycksinstalation på befintligt grenrör bakom motorn för att slippa att meka innan SBP. Kanske lite trångt dock... | |
|
Oljereturen under oljenivån har inte vållat några problem för mig hittills iaf... Fast det är klart att då får man ju inte ha för liten volym mellan turbon och oljenivån i motorn. Då tjänar ju den volymen som "tank" för oljan. Hmm, jag tror iaf att det är stor risk att det blir problem om du har själva lagerhuset precis i nivå med eller under motorns oljenivå. Pumpar och grejor till returen tror jag man i möjligaste mån ska undvika. Det finns nog många haveriorsker ändå på våra byggen!! //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.