|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Full snurr på byggena verkar det, kul. Bäckis, verkar som du tänker spränga ljudvallen med din bil, hoppas du får allt att klaffa. Mycket vill ha mer, brukar kunna ställa till en del mekaniska bekymmer. Jesper, bra repotage i bilsport, kanske dax för dig att fixa något eget igen, jag gissar att du blir lite sporrad av några inlägg på forumet. Pickis,åka låga nior verkar fränt, vad hade du för motor? Angående trovärdiga ekvationer så är alltid ett tidskort bevis hur mycket effekt du har kunnat nyttja. Halvsanna teorier, 2 kg/hk = 9,9sek på 402 m. För mer fakta till halvsanna teorier så har Moroso en effekt/tid räknesticka som används flitigt av såväl amatör som proffs. Johan |
|
|
635 Turbo.... jag har en Mopar "461" i modifierat orginal skick men som är god för låga åtter med lustig gas men jag har inte vågat trycka på knappen än...hehe!!! |
|
|
Jag inser ju själv att teorin och praktiken inte går hand i hand alla gånger.............. Och att en lättning av 633:an på 700kg kanske inte skulle träffa samma svar som teorins. Hur som helst så måste man ha ett öppet sinne för det är många faktorer som spelar in. Hmm, jag förhörde mig med lite olika personer idag som har en del pejl på läget och de hävdade med bestämdhet att det är 0,2sek/50hk........ Tänkvärt..... Hmm, jag vet att "Pattes" bagge (notchback) väger ungefär som din kärra..... Undrar hur mycket effekt han har på sina 2,3-2,5L...... 400hk kanske.... Knappast så mycket mer iaf.... Han brakade iväg 10,7 typ andra tredje repan någonsin med bilen. Det motsvarar ju rätt bra vad du körde med din utan gas....... Fast det är klart att lyckas han få ihop bilen så han får köra vid fler tillfällen kanske han åker en del snabbare.... Hur många säsonger har du kört med din bil?? Jag måste säga att 6,47/184 ÄR JÄVLIG SNABBT......... Vad hade du för 60 fotstid på den repan?? Vad jag menade med att inte "ligga så långt efter" var vikt kontra prestanda mässigt. Det blir hur som helst en spännande sommar......... Och tänk om blypjäsen ( till sommaren ca 1400) lyckas köra en mitten tia utan gas..... Fast jag vet att det finns fler med liknande koncept som aspirerar på att åka ifrån Pattes gamla bagge...... Men men det är ju lättare sagt än gjort.. Johan........................ Det ligger en topp i Nicklas garage.. (E36 325 Nicke).. For you only..... Hoppas du har lite minne kvar efter "konferens" resan som sträckte sig hmm, var det från fredag till söndag?? *flinar* Vi borde telelura någonting snart.. //Jesper |
|
|
Jesper: Vad är den stora skillnaden på ditt koncept på motorn, jämnfört med en b10 biturbo? Tänkte lite på dina bromsresultat... Min laddar som mest 1,5 vid ca 4000rpm nu, går sedan ned till 1,3. De är t25 org aggen som sitter där för tillfället. Har du någon uppskattning om vad de kan ge i hk & vrid? Skall bromsa om 2 veckor, lite intressant att se vad du tror de kan ligga på... Har du några ideer för framtida expanderingar för min del? Kanske kan få din hjälp? Större turbos? intercooler? mm. |
|
|
B10BiTurbo394: Är absolut ingen expert på det här ämnet, jag är den som brukar ställa frågor... Större turbos (typ T28) och större intercooler är helt rätt. Vet inte vad du ska göra för att höja laddtrycket, men jag vet att det finns en galen ryss någonstans runt Moskva som kör sin BiTurbo med ett laddtryck på 2,1 bar till vardags. Annars, om du har gott om kapital, så är det ju inte omöjligt att öka volyment på motorn ytterligare, enligt vad jag har förstått det som. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Ok... jag har en farlig utmanare te er...... BMWMartin...... e28... 535...nu mera 545tic ( 745:ans 3,5l turbomaskin) med en lätt touche från touma.... så nån som vill ha lite race.. kom ner till karlskrona.... påstår inte att d e sveriges snabbaste..... men han kan nog va mä o utmana... Mvh Marcus |
|
|
Bäckis.... jag har en is -90 funderar på bla turbo te min.. har turbo på G men exakt vad behöver jag göra... ska inte ladda så hemskt möe... vet att jag behöver bygga nytt grebrör, d e inga problem... jobbar som rörböjare på Kockums AB men allt d andra?? mappning osv...?? Mvh Marcus |
|
|
Inte väger väl notchbacken lika som min?Då har han nog inte ens tagit ur inredningen.Han brukar åka 1,4 ungefär på 60 fot.Min var 1.52 vid bästa repan.Har som bäst haft 1.50.Notchbacken brukar ligga ca 10-15 blås efter i topspeed,men ligger före mig första 150 metrarna.Värt att notera är att jag kört 216 utan gas och 216,6 med gas,enbart beroende på färstesproblem på fyran och femmans växel.Bästa utan gas är 10.52@216 km/h.Med nya högre och bredare slicks samt en justering av bakvagnen så SKA tiderna bli bättre.Skulle gissa att min maskin gav runt 500 hk utan gas med tanke på att 600cc spridarna gick med 100% öppningstider och det gick inte fett,snarare tvärtom.Den här gången är det allvar och jag hoppas på en låg nia.Om jag når dit törs jag inte ens gissa,men jag betvivlar starkt att någon annan BMW i sverige kommer att vara närmare iaf. Angående min iS:Jag har tagit IC från Saab 9000,turbo från 850 R,hembyggt grenrör,380cc spridare,stort K&N filter monterat svalt,2,5" avgassystem med en dämpare längst bak,orörd motor invändigt och jag kan säga att det är förvånande hur otroligt bar den fungerar.Den går fett vid kallstart,men efter någon minut så klarar lambdan av att reglera så den går klockrent och prestanda är jävligt bra med tanke på snikbygget.Bränsleförbrukningen ligger fortfarande en bra bit under litern landsväg och den går hyffsat billigt i stan oxå så länge man inte kör som en biltjuv.Om jag inte säljer bilen så kommer jag att satsa på att byta till luftmasse mätare och en redig mappning av Claus på turbocenter. Sveriges snabbaste BMW i år oxå? |
|
|
Glömde en grej.Jag har kört en säsong med min bil.För två somrar sedan så han jag köra totalt 6 repor på 402m och fem på 201.Hade nog kunnat bli fler om det inte sprutat drivknutar hela tiden. Sveriges snabbaste BMW i år oxå? |
|
|
Ja, Bäckis bil är inte en gatbil i mina ögon! Går ju inte att jämföra med silvriga 633... Men önskar dig lycka till i jakten på låga 9:an |
|
|
So,gatbil hit och gatbil dit.Det enda jag påstått är att jag har Sveriges snabbaste BMW,och det kan ingen ta ifrån mig,åtminstone inte i dagsläget.Everklint blev visst tyst,men det var inte första gången han pratade om sina och bekantas drömprestanda.Ingen BMW i Strängnäs har gått under tolv sekunder med tidkort så vitt jag vet,och varje gång detta har kommit upp så tystnar snacket då tidkort efterfrågas.Ganska skrattretande faktist... Sveriges snabbaste BMW i år oxå? |
|
|
Hmm, Patte sa iaf att den vägde 960kg.... Har jag för mig, men det är klart att det kanske var med honom i..... Jag blir lite förvånad att du hinner peta i både fyran och femman......Vad har du egentligen för slutväxel???? Jag gick i mål på trean 200Km/h. 3,40:1........ Jag menar absolut inte att "racka" ned på dig eller så, om det möjligen låtit så..... Men man kan ju faktiskt vrida vända och bända på allting.... Och det ligger ju nära till hands att man jämför prestanda kontra vikt osv...... Ska du göra något och vill ha ut mycket effekt så är det väl större aggregat, större IC och ett nytt styrsystem som är första steget........ //Jesper Och att du får den snabbaste Bimmern i år igen tvivlar jag ju inte så hårt på..... Dels så börjar du ju få lite koll på grejorna.... Och dels tyvärr är det ju inte så förfärligt många som byggt sin bil till lite mer racekoncept.... Hmm, fast jag kan ju ärligt säga att när jag såsmåningom får fart på nästa bygge så skulle det ju kännas lite trist om det fanns någon som kört snabbare med en BMW än jag. Låga nior.... Blir tufft....... Men inte omöjligt........ Vore kul om du körde en.... Då fick jag ju lov att sikta lite högre... Strängnäsligan, hmm, undrar om det inte är de som brukar vara i E-tuna och rejsa ibland... Måste säga att jag fått uppfattningen att de är väldigt dryga.... Iaf några av dem. Och som du säger så är inte prestandan i paritet med drygheten. B10........... Jag hade 8,0:1 i komp...... Portade toppen, körde en vassare kam, separata spjällhus osv...... Hade för små aggregat, hmm, eller beror väl på kanske, för liten IC osv.. Köp nyaste Bilsporten så kan du läsa i reportaget om min fd bil där... Där står alla fakta om motorn. |
|
|
Hmm, Patte sa iaf att den vägde 960kg.... Har jag för mig, men det är klart att det kanske var med honom i..... Jag blir lite förvånad att du hinner peta i både fyran och femman......Vad har du egentligen för slutväxel???? Jag gick i mål på trean 200Km/h. 3,40:1........ Jag menar absolut inte att "racka" ned på dig eller så, om det möjligen låtit så..... Men man kan ju faktiskt vrida vända och bända på allting.... Och det ligger ju nära till hands att man jämför prestanda kontra vikt osv...... Och att du får den snabbaste Bimmern i år igen tvivlar jag ju inte så hårt på..... Dels så börjar du ju få lite koll på grejorna.... Och dels tyvärr är det ju inte så förfärligt många som byggt sin bil till lite mer racekoncept.... Hmm, fast jag kan ju ärligt säga att när jag såsmåningom får fart på nästa bygge så skulle det ju kännas lite trist om det fanns någon som kört snabbare med en BMW än jag. Låga nior.... Blir tufft....... Men inte omöjligt........ Vore kul om du körde en.... Då fick jag ju lov att sikta lite högre... Strängnäsligan, hmm, undrar om det inte är de som brukar vara i E-tuna och rejsa ibland... Måste säga att jag fått uppfattningen att de är väldigt dryga.... Iaf några av dem. Och som du säger så är inte prestandan i paritet med drygheten. B10........... Jag hade 8,0:1 i komp...... Portade toppen, körde en vassare kam, separata spjällhus osv...... Hade för små aggregat, hmm, eller beror väl på kanske, för liten IC osv.. Köp nyaste Bilsporten så kan du läsa i reportaget om min fd bil där... Där står alla fakta om motorn. IP: 213.204.1 Ska du göra något och vill ha ut mycket effekt så är det väl större aggregat, större IC och ett nytt styrsystem som är första steget........ //Jesper |
|
|
Visst blir det tufft att köra en låg nia,men knappast någon omöjlighet.Mitt mål den här sommaren var att köra en tia,och det blev 10.08,en tid som mkt väl hade kunnat kapas med flera tiondelar om jag fått ett par försök utan det förabannade regnet!!Jag har 4,10:1 i bakaxeln,och det var den tyngsta utväxling som pengar kunde köpa till min axel.Slicksen har varit 10/26-15",alltså "väldigt" låg profil när vi snackar slicks.Angående Strängnäs grabbarna så har det kommit en del stöddigheter därifrån,men allt snack saknar täckning och jag betvivlar att dom åker fortare i år.När/om du bygger en bil så borde jag hunnit utveckla ett par snäpp till och då får du det tufft att bräcka mig på första försöket,men däremot inte sagt att det skulle vara omöjligt med tanke på att du brukar få "rätt" fin snurr på bitarna :-) Sveriges snabbaste BMW i år oxå? |
|
| Bäckis: Varför just m42:an? Vad tror du om ett liknande bygge baserat på en m40? | |
|
Anledningen att det blev M42 är för att jag länge velat prova hur en sån svarar på överladdning.Den har oljekylda kolvar orginal till skillnad mot M40.Jag tror säkert att det kan funka fint på en M40 oxå,men M42 är ju en betydligt finare motor om man ser till sportighet! Sveriges snabbaste BMW i år oxå? |
|
matte22k |
hej undrar lite angående is bygget, var satte du oljereturen, vilken bil tog du spridarna ifrån???? |
|
Satte oljreturen i blocket.Det går inte att sätta i tråget.Spridare från?380cc är dom,vet inte vad dom sitter i för bil orginal,men någon Volvo turbo är det.V70R AWD kanske. Länk |
|
mag |
Har Bäckis Svedalas snabbaste BMW vad toppar den då ? ;) hehe Jag definerar nog snabbaste snarare av varv tider och då blir nog Bäckis frånkörd av många, men det är ju en smaksak. Snabbas rakt fram i ca 400m ja det är bevisat, hur mycket värde man nu sätter på det, kul är det dock säkert :) //Magnus |
|
Det är det är väl det bästa sättet att räkna prestanda,eller?Finns ju folk som åker runt runt med fourlink,så varför skulle inte jag kunna slänga på ett par schyssta däck och åka bana?Fram har jag ställbara Koni och bak ställbara coilovers.Kanske skulle satsa på banåkning???NOT!!! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.