AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.857

M42 turbo.

Sida 1 av 3
Sådär då.Då var "etapp ett" avklarad i turbobygget på IS:en.Batteriet bakflyttat i skuffen,tändspolarna flyttade till batteriets ursprungliga position och turbogrenröret byggt och färdigt.Blev rätt så sportigt,faktist.En helg till så är saken biff!
Tjenare Bäckis! skulle du vara sugen på att bygga ett turbogrenrör till en 325:a.Om du vill det, vad skulle det kosta.
Nu är iS:en riktigt potent.380cc spridare gjorde susen.Nu är det brutalt vrid i den lilla spisen!Laddtryck 0,5 bar.Med en mappning så borde det gå att plocka 300 hk ur den lilla motorn som verkar så förtjust i att bli överladdad....

Sveriges snabbaste BMW i år oxå?
Du kommer INTE va den snabbaste BMW i sverige..Och du ÄR inte det heller..
Håll span efter en svart E30 i sommar...

"bmwteamturbo"
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
"bmwteamturbo"

nu blev man lite nyfiken..
är det en gatbil med full innredning eller renodlad dragster.??

/Kilander

(1X.xxs 2xxkm/h)
Den som lever får se...
Jag ÄR snabbast,och kommer troligtvis fortsätta att vara det."Team farliga 12-sek repor" lär väl knappast kunna rubba det faktum att ingen BMW med BMW motor åker fortare än mig,och ingen har väl gjort det tidigare heller vad jag lyckats luska fram.Men jag välkomnar konkurrens och hoppas på lite motstånd.Om någon är snabbare än 10.08 med BMW så välkomnar jag ett tidkort,men det finns ju inga.Inte för att vara stöddig,men man bör hålla käft när man inte har något att komma med.

Varning för bröderna Kilander ifrån Falköping.
Jag vet att deras E30 blir mycket brutal!!
3.8l M5 motor med respirator =)

Mvh
Manuel Holenstein - MH-GTR
Jo
744
Jonhny
745 -85
Många intressanta byggen läser man om varje vinter. Kul om det kunde komma ut några på strippen också.

Bäckis:
Hur mycket laddtryck ska du köra med för att få 300hk ?
Någon som vet hur det går för Jakan Racing? De har väl också en dubbelturbomatad 3.8-motor som skall i en bil...
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej hopp..........................

jag kan ju knappast förneka att ett tidkort är ett tidkort................. MEN det finns fler vassa bilar på G.........

Jag känner till en svart E21 som är mycket potent...

Hur ska man mäta prestandan egentligen, eller jämföra?? Jag tycker inte att jag ligger så långt efter din E21:a med min 633:a (ex) 1600kg 11,23 sek utan gas.......... Vad väger din kärra????

Detta går att dryfta hur länge som helst.... Och jag misstänker att du kommer vara snabbast i sommar igen.... Hmm, men man vet ju aldrig.... Kilander brorsorna kanske får till tuningen och blir ruskigt snabba de också...

Hur har det gått för er med spridarna föresten?? Ringde ni Viby racing??

//Jesper

Jesper >> I vilken bil får vi se dig åka 10:or i denna säsong eller nästa?

Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Håller med dig Jesper.. lite skilnad att åka låga tior med en totallättad bil mot en med full utrustning i.!

Förresten, snabbaste bmw.. inte bland gatbilar iallafall..

Tror inte bror har ringt Viby, ska tjöta lite på han.

/Kilander

(1X.xxs 2xxkm/h)
Den som lever får se...
Gatbilar=skitsnack som man är trött på.Min bil är reggad och skattad och försäkrad,när jag tycker att det är lämpligt.Era bilar är inte mer gatlegala än min.Ni kan aldrig få igenom era genom en ärlig besiktning,lika lite som jag kan det.Jag har kört 10.08 sekunder med en i det närmaste orginal M20 2,5 maskin.Nu bygger jag seriös motor som borde kunna ge ett par 100 hk till,och den som inte tror att det kommer resultera i mer prestanda lär vara riktigt dum.Och till sist:Jesper:Du kan ju inte mena allvar med det där snacket?11.23 och 10.08 lär ju vara ca 10 billängder i mål.Tiden kanske inte verkar så olika,men en person som sett en bil köra en låg tia brevid en som kört en låg elva vet vad jag menar.Det är natt och dag!!OM någon kan matcha mig så är motståndet välkommet,men jag kommer att ha mer motor,mer däck,bättre växellåda och betydligt bättre sprut.Har beställt SM2 med prodrag 14 tändning och sex separata F1 spolar idag.Lägg ner snacket och sätt mig på plats istället alla som TROR att ni är snabbare.Jag vet vad jag gjort och ungefär vad jag kommer att göra,och just pga det så är jag inte så rädd för alla som "ska bygga värsting" och köra ifrån mig.Tack och go´natt.

Power sammy
Snålblå is the champ, så att peta ner bäckis blir nog svårare killar...inte ens jakan kan det med sin sekventiella sellholm...

Kom på en till sak!Om man vill vara med och tävla "på rikigt" så får man ju inte ha större volym än 3,3 liter.Synd att välja en 3,8 då,men det är säkert kul att få rejält med stryk i super small block i sommar.Om man fick ha hur stor volym som helst så skulle det vara svårt att jämföra,eller hur.Vem som helst kan plocka ur en inredning,men långt ifrån alla har råd att bygga på en M5 3,8 motor.

Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
På en punkt måste jag hålla med Bäckis...alla kraftmätningar skall göras upp på bana och med ett tidkort i näven sen kan man börja snacka. men sen måste jag säga att Jesper har en klar poäng i sitt resonemang ...man kan aldrig jämföra en bil som Bäckis som väger runt 900kg och helt ombyggd bakvagn med feta hjulhus och jänke axel och fyr-länk mot en fullviktad bil med orginal bakvagn...dom bilarna kommer aldrig att köra i samma klass...för att åka nior på strippen krävs vagnsbok plus en rad andra säkerhetskrav bl.a fullbur sånt som bara en ren dragracing bil klarar att uppfylla...sen om bilen går att fuska igenom sbp skiter jag fullständigt i...ni kör i helt olika klasser och ska inte på något sätt jämföras....sen kan man ju disskutera vems prestanda som är mest imponerande efter förutsättningarna....men det får andra göra.......
Tack å hej !!!!

:bäckis

Vilka klasser ska du tävla i?
Vilka klasser har du tävlat i?
Ska du va med på bilsports evenemang, tex en dag på strippen? Bakhjulsdrift men överladdning då eller?
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hmm, det tycks som att du missförstod mig lite.............. Hur fort körde du utan gas??? 10,6??? Och min bil som väger ca 700 kg mer var ju inte sådär våldsamt långt efter.

OK, lite större motor men vad är det man säger?? 0,2sek per 50kg hmm, låter mycket men 0,2/100kg låter ju verkligen inte orimligt. 0,2x7= 1,4sek snabbare 11,23-1,4=9,8. Fast är det då 0,2/50 som gäller så blir det ju 2,8 sek - 11,23 = 8,43.

Det är ju svårt att jämföra äpplen och päron...... Men du kanske förstår vad jag menar?? Och godkända bilar är det väl få som har. Men jämför man din E21:a och 633:an så kan man väl ändå säga att din är mer racebil och den andra mer gatbil. Godkännt eller ej.

Jag kan ju inte tänka mig att Stefan med 633:an kommer att lyckas..... Men han vill hemskt gärna åka en nia till sommaren.... Hmm, klart att med gas ökar ju chansen. Och sedan kanske man kan öka trycket över 1,35.... Hur mycket laddade du som mest Bäckis?

Priset för stakar och kolvar är väl detsamma till 3,8 som 2,5?? I övrigt så tror jag inte man behöver göra så mycket på en 3,8:a, hmm, kanske inte ens byta stakar egentligen.

Kilander........... Se till att ringa dit och lyssna med spridare......... Annars så vet jag flera som ha spridare så jag tänkte försöka fixa bra paketpris..... Skulle ni ha 1000cc??

//Jesper

Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
jesper..det var en härlig ekvation det där,jag skulle tro att 0.2/100kg är det som är närmast sanningen,pruta ett par tio kilo kanske så närmar vi oss det mest sannolika...med andra ord och det här hävdar jag bestämnt att Bäckis racer borde redan ha åkt ungefär mitten nior med tanke på den vikt/effekt och greppvänliga bakvagn han har till förfogande....jag åker själv låga nior med en motor som ger mellan 6-700hk i en pickup som väger 1225 på startplattan...så vikten har en ruskig bra invärkan på tiderna...ta bara kolfiber PV:n som ett lysande ex.

^LS^
Bäckis:
Låter skoj att du skrämmer upp din bil lite. :)
Du har inga bilder med lite info och dokumentation?
Om du inte har det, låna/använd en digitalkamera och ge oss lite att tråna efter! :)

=-------------------------=
Fullgasväxling, javisst!
=-------------------------=
Jag har kört Pro-tech.Kommer att åka Pro-tech eller super high tech beroende på om jag ska använda gas,men det är troligt att jag kommer att göra det.Jesper,du har dina filosofier,och jag kan bara rekommendera att lätta 633:an några hundra kilo och åka åttor om du på fullaste allvar tror att det är möjligt.Visst är 633:an "mer" gatbil än min,och den var väl,dessutom flyttgods vilket borde innebära att den går att besikta.Jag laddade jävligt mkt på en standard motor förra året,och i år ska jag ladda ännu mer men på en förfinad motor,troligtvis minst 2,5 bar.Jag räknar kallt med 700 hk tillsammans med ytterligare lättningar och chassiejusteringar.Min förhoppning är en låg nia,och i teorins värld där dom flesta här verkar befinna sig så ska det gå utan problem,men man vet ju aldrig förrens man har det där tidkortet i handen.För övrigt så borde ju jag redan nu åkt fortare,men som du säkert vet så fick jag två chanser bara,och det gick inget vidare någon av dom.6,47@184,8 är ju i alla fall i mina ögon betydligt mer imponerande än 10.08@216,6.Jag kommer med samma uppmaning än en gång:Sätt mig gärna på plats,men snacka inte om teoretiska siffror a´la Dahlbäck när det gäller viktbesparingar osv.Gällande priser så var det ju inte kolvar och stakar jag syftade på.Har renoverat en S14 motor och det blev lite dyrare än att renovera 3st M20 motorer.Delarna till M-motorerna är svindyra.Ha det bra alla,och lycka til med byggena.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.