AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.261

Rostfri baklucka m. softclose

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Hej,

Jag funderar på att försöka få tag på en beg. rostfri baklucka till min 740 E38. Sitter "softclose" i luckan eller i låsmekanismen på bilen. Jag menar, kan jag köpa en inkompatibel lucka på något sätt?

Nån som bytt lucka och vet hur man gör? Vad kostar en beg. rostfri lucka tror ni? Enstaka defekter som knappt syns kan ev. tolereras.

Hälsn,

/ FS
En fundering bara...

Finns det något större utbud på rostfria bakluckor då rosten är mer eller mindre standard på dem? Är det inte billigare att be någon plåtis att fixa det?
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Jag trodde det var så att det fanns rostfria, dvs i rostfritt el. aluminium (?).

/ FS
Ras.mus
Sotclosen sitter väl i "bilen". Det är väl den där tappen som lyckan låser fast i som liksom dras nedåt när luckan trillar ner. Men jag kan ha fel... Kolla det noga!

Jag har förresten ingen rost i min lucka! Och min e från 95 så det är ingen ny bil... Ingen rost i resten av bilen heller för den delen.
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Ja, det verkar som att softclose motorn sitter i själva bilen.

Ras.mus:
Din lucka kanske är lagad, eller bytt. Eller så kanske det var nån ägare som var så klok att han/hon sprutade in lite klet i den. När är den importerad?

Jag har tittat på 4 E38 idag på olika handlare...
3 av dem hade rost på bagageluckan, en av dem ganska så grav rost (13 000 mil).

Den som var rostfri var dock årsmodell 2000, de andra 1995/96.
Så, ovanligt kan man nog inte säga att det är..

/Marcus
Bmwcs# 4680
Pinsamt att dessa exklusiva, underbara bilar ska ha rostproblem!!!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Alla bilar rostar, förr eller senare.

Ja...men inte 2-3 år gamla BMW!!! Pinsamt är ordet!

Ja...men inte 2-3 år gamla BMW!!! Pinsamt är ordet!

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Seven_: 1995 var 10 år sedan ...

Ingen som vet om/när bakluckorna kom i rostfritt?

/ FS
jag menar då de 'fall' det har skrivits om här på forumet där rostbubblor har upptäckts på 2-3 år gamla bilar. Bla en 2 år gammal E39 med rost i underkanten på motorhuven. Jag är medveten om att din bil är 10 år gammal för övrigt.

Scheckheft
Hej
Tyvärr är rost på bagageluckans nederkant ett välkänt fel hos E38 modellen. Hos BMW i Tyskland byttes dessa på garanti. Ett konstruktionsfel helt enkelt. Håller dock med Seven_ att detta inte är bra. Samma gäller dörrarnas nedre gummilister som med åren har en tendens att "hänga" och det samlas smuts och fukt. Ta bort dessa och rengör, köp nya om de inte sitter tätt mot dörren.

Mvh
Scheckheft

Tack för tipset om gummilisterna Scheckheft...det måste jag ta en titt på.

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Seven_: Ok, jag trodde det var bilarna som Darklight tittat på som du pratade om. I det fallet verkade det ju som om just 00'an var rostfri.

Scheckheft: De luckor som byttes på garantin. Blev de bytta mot "bättre" luckor, typ rostfria? Eller bytte de bara ut luckorna mot likadana fast nya? I det senar fallet så lär man ju bara skjutit problemet på framtiden.

Hälsn,

/ FS
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hade ytterst små begynnande rostbubblor på min förra 750 i ena dörren och bakluckan, fick båda bytta på garanti trots att den var nästan 6 år gammal. Goodwill...
Scheckheft
Hej
Fjattespatt: luckorna antingen byttes mot likadana eller rostlagades. En ordentlig hålrumskonservering kan förebygga problemet. Rosten på bagageluckans nedre kant förekommer hos alla årsmodeller.
Ett annat problem är korrisionen under ShadowLine listorna och rostangrepp under motorhuvens galler.

Mvh
Scheckheft

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Tack för info Schekheft.

/ FS
Eftersom ni sagt att detta är vanligt har jag kollat luckan noga på min 97:a, men jag hittar ingasomhelst rosttecken på luckan, och inte heller under dörrarna. Skönt!

Men undrar nu om luckan kan ha blivit bytt, eller om bilen helt enkelt varit väl omhändertagen av tidigare ägare i Korvland...

Vad skulle ni rösta på som troligast?

Finns det fler bra ställen att kolla på för att bedöma hur bra en E38:a skötts?

Mvh. /Kjell
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Antingen kan den vara nyligt omlackad, alternativt är den aldrig omlackad. Tror att bilar som har original lacken helt orörd klarar sig bättre. Har du nu ingen rost i luckan kan det ju vara en bra idé att spruta in lite tunnflytande rostskyddsmedel i håligheterna (även om det skulle finnas begynnande rost förståss). Tror inte det har att göra så mycket med hur väl omhändertagen den har blivit, utan mer om den stått i garage eller ute i regn, rusk & fukt i tyska "vintern", om den gått mycket eller lite, och hur bra just ditt exemplar blev vid tillverkningen. Och så det här med original lack kvar eller ej förståss! (dåligt) omlackade bilar verkar ha en tendens till att börja rosta efter några år.

Kolla även upp efter dörrarna i plåtvecken, där har det funnits rost på många jag kollat på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.