|
|
|
|---|---|
| Tittar in lite från 5-serie-forumet. Börjar snegla lite på E38 nu när barnvagnen snart kan ställas upp på vinden. Jag vill ha 740 för prestandans skull, nån annan anledning kan jag ej komma på. Lite fånigt kanske att lusläsa 0-100 men faktum kvarstår att med 4,4-motorn & ej L-version så är 97:an den piggaste men en HALV sekund. Samt är den åxå snålare med soppan än t.ex. 96 & 98:orna. En halv sekund tycker jag är ganska mycket, kanske t.o.m. märkbart vid lite mer aktiv körning. Taget från "Modellguiden" här på sajten. Likaså verkar E39:ans -97:a vara den piggaste modellen. | |
| Ta siffrorna med en nypa salt. Det kan vara felskrivet. Tittar man i E38ans instruktionsbok från 97 så är siffrorna för manuell 740 6,6s och 7,0 för automat. Även förbrukningen brukar i verkligheten vara en funktion av motorvolym däcktyp och vikt. (beroende på utrustning kan vikten skilja många kilon mellan olika exemplar). | |
| Ja så kan det ju vara. Men du förvånar mig när du skriver att 740 finns med manuell. Gör den det? | |
|
740 finns med 6-vxl manuell låda. ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Till och med 1998 finns dom V8 motoriserade E38:orna 730i, 735i och 740i med manuell låda, 740 6växlad, övriga 5växlade, och på grund av att "alla" vill ha automat så är priserna därefter;) Alltså köpläge! Mvh Stephan |
|
| Det var glädjande för mig som föredrar manuell. Dock har jag nog aldrig sett en manuell till salu, därför trodde jag ej de fanns över huvud taget. Man kanske får snegla på Tyskland då, kanske de gärna kör manuell där. | |
Scheckheft |
Hej Liten kommentar till Stephans inlägg: 730 avlöstes våren 1996 av 735 modellen. Femväxlad manuell var standard på 730, automat tillval. På Langmodellen var automat standard. Samma gäller 735 modellen. From 9/98 är automat standard hos E38. Om du vill ha en med manuell låda får du i första hand hålla utkik efter 728, 730, 735 och 740 modellen. 750 levererades endast med automat. Mvh Scheckheft |
|
Se mitt inlägg från 1/7 2004 i denna tråd: Länk om acceleration. Mvh Björn |
|
|
728i gick att få med manuell låda under alla år, ytterligare en modell fanns som manuell den dieseldrivna, 725 TDS, den enda modellen av E38 som kombinerar diesel och manuellväxellåda. Mvh Stephan |
|
| Tack "balmgren" - där fanns ju info om ämnet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.