AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.405

Vibrerande bromsar E39, rengöring - Hur/Vad?

pg
63
pgg
530i -01
320d -01
Är det flera som upplever att bromsarna vibrerar efter en vinters körning? Jag hade detta på min 523:a, och nu är det samma igen på min 530. Detta brukar sedan fixas efter en regnig sommar, men vill helst inte vänta. Har sökt på tidigare inlägg.

Vad ska göras rent, var sitter smutsen? Sen, på service pratas det om att "smörja" bromsarna, vad gör jag, häller på lika olja på rubbet ... eller mer troligt smörjer något, men vad ?

Uppskattar lite tips och råd, tack på förhand.

Peter
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Efter en vinter i salt slasket blir bromsskivorna rostiga och oken börjar nästan alltid på att kärva lite. Det du ska göra är att ta loss oket (7mm insex på glidpinnarna.) Ta sedan loss bromsklossarna och putsa rent överallt med en stålborste, men akta dammskyddet runt kolven. Bänd sedan upp dammskyddet försiktigt med fingrarna och spraya in 5-56 eller WD40. Ta sedan en polygrip modell stor och tryck in kolven i botten läge. Gå sedan in i bilen och tryck på bromspedalen så kolven åker ut en bra bit. Upprepa detta några gånger så flyter kolven i oket fint sedan. Nu till bromsskivan. Inspektera och lokalisera all rost, ta en lämplig hammare och knacka runt hela skivan så du får bort rostkanten. Sedan är det bara att montera ihop allting och njuta.

/Per
pg
63
pgg
530i -01
320d -01
Mycken tack !

Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Akta bara så att kolven inte åker ut för långt :)
pg
63
pgg
530i -01
320d -01
Tog bort alla bromsar, borstade med stålborste + dremel för att få väck alla flagor och allt skräp. Slipade med vinkelslipen bort den kant som bir på skivan, nyttjade tryckluft. 5-56 på kolvarna i oket, både för att smörja och för att rengöra.

Slipade baksidan på beläggen för att få bort alla grader, finputsade med slippapper, slutligen lite kopparpasta på baksidan.

Lite kopparpasta vid monteringen av alla hjulen (glöm inte att först skrapa bort allt skit, sedan kör man med slippapper) och nu är det perfekt !!

Passade samtidigt på att byta all bromsolja.

Ca 6 timmars jobb och värt rubbet !

Peter

mvh Peter
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Härligt! Jag ska göra samma procedur på min 525 i helgen. Som sagt, mycket jobb men värt rubbet =)

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.