AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.531

Felaktigt CO2500 och lambdavärde

av
167
ave
520dAT -12
Har nyligen besiktat med följande avgasvärden:
CO 0.5
CO2500 0.7
HC 47
Lambda 1.10

Gjorde en ny test efter en ordentlig varmkörning och 2/3 E85 i tanken och då blev det:
CO 0.4
CO2500 0.7
HC 29
Lambda 1.10

Det är extraktorgrenrör på bilen, dvs grenrören med katalysatorer på är ersatta med ett rör utan kat'ar och längre bak i systemet sitter en universalkat. Det finns inget trimchip och vid diagnos av bilen/systemet är "allt" perfekt. Lambdasonderna jobbar mellan 0.2 V och 0.8 V som de ska och inga felmeddelanden ges för övrigt.

En gissning är att de befintliga kat'en är dålig alternativt inte kommer upp i den temperatur som behövs, trots ordentlig varmkörning. Den lokale BMW-gurun ska i dagarna kapa upp avgassystemet och kolla kat'en. Är den ok så prövar vi att flytta den längre fram för att på så vis kunna få upp högre temp i den. Kan det vara så att kat'en är "slut" med tanke på givna data och förutsättningar?

Har ni andra funderingar eller tips på åtgärder/felkällor? Jag tar emot dem mycket tacksamt isåfall!!

av
167
ave
520dAT -12
Kan även tillägga att jag naturligtvis letat och läst i andra trådar men inte hittat lösning på mitt problem. Kan mitt problem vara unikt?
Paap Reeder
... TROR att kattarna jobbar OK. Det visar HC.

CO beror på annat tror jag.

E85 tar inte ner CO men väl karburatorsprit ..... om man nu skall experimentera.... men då talar vi om 50 %- 60 % sprit och resten vanlig 96.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... förresten: lambda tas ju på tomg och den visar att den går magert.
Att CO stiger vid gas innebär väl att den går fetare vid 2500.

MVH /// Paap R
av
167
ave
520dAT -12
En liten felsökning gjordes igår av en firma, duktiga på avgassystem. De menade att det hela berodde på läckage vid ett eller ett par ställen i systemet. "Rimmar" detta med mina värden?

På besiktningsprotokollet står det "Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt". Är väl också taget vid 2500 rpm då, som CO2500.
Paap Reeder
... jo läckage kan så vara men då bör HC först sticka upp i höjden.

Lita inte på detta utan bara vad jag tror.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det kan mycket väl vara ett avgasläckage som påverkar Lambdavärdet, men det är tveksamt om det skulle medföra så höga koloxidhalter...?
Lambdavärdet mäts vid 2500 rpm vid besiktningen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

av
167
ave
520dAT -12
Kan det vara ett katalysatorproblem? Att HC "klarar sig" men att CO ligger högt. Kunde HC varit så lågt med en kass kat?

Vid tomgång är ju HC och CO "ok" med ett lambda på 1.08 men vid förhöjt tomgångsvarvtal ökar CO (istället för att minska?). Att lambda även ökar till 1.10 hänger väl då ihop med det ökade CO-värdet.

Jag behöver hjälp med tänkbara felkällor av er rutinerade rävar :)
Paap Reeder
... det är väl så att:
- högt lambda ... går magert
- högt CO ... går fett
.... hur man nu kan få ihop det till din motor??

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har man konstaterat avgasläckage är ju detta säkerligen förklaringen till att Lambdavärdet indikerar att motorn går magert. Om den i själva verket går lite fett kommer Co-halten ändå att vara hög, vilket ger motstridiga värden...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

av
167
ave
520dAT -12
I det här hemmabygget till avgassystem jag har sitter det även en liten ljuddämpare precis framför katalysatorn. Katalysatorn är liten och säkert inte anpassad för en motor på 2.8 liter. Att ljuddämparen sitter framför kat'en är kass och hindrar den från att uppnå rätt arbetstemp.

Bringar detta nån klarhet i mitt problem eller ger det svar på kombinationen högt CO och högt lambda?

Vad är felkällor till högt CO? För mycket bränsle i förhållande till luft i blandningen? Hur kan jag då få högt lambda?

Vad har E85 och karburatorsprit för inverkan? Kan något av dem ge minskat CO? E85 sänker väl HC. Läste att detta endast skulle hjälpa förgasarmotorer och inte motorer med direktinsprutning.

Behöver ytterligare hjälp och vägledning!
av
167
ave
520dAT -12
Nu lutar det åt att jag kommer byta plats på främre ljuddämparen och katalysatorn så att kat'en hamnar framför istället. Förhoppningen är då att den ska uppnå "rätt" temperatur och då få ner CO-halten.

Spelar avståndet mellan kat och motorn stor roll? Original sitter ju kat'arna på grenrören men nu ett par meter längre bak i systemet.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Fick själv också på detta vid besiktningen i måndags.
Vet att bakre dämparen läcker så det ska åtgärdas innan ombesiktning.

Med vänlig hälsning
Magnus Lindberg

Finns det andra bilar än BMW!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.