|
|
|
|---|---|
|
Hur breda däck går det att lägga på en e34. Har köpt 18" Azev typ A fälgar 10" breda bak och 8.5" fram. Ryms 265/35-18 bak och 235/40-18 fram. Är det nån som har nån bild på nån e34 med Acev-fälgar. Tacksam för svar. MVH Ronny | |
| jag har 17" 255 bak och dom har tagit i lite på stötdämparen såg jag, bilen är inte sänkt... | |
| Snygg 530:a du har Baader. Jag glömde skriva att min 525:a även är sänkt 40mm runt om.... Ser nog ut som om jag får nöja mig med 245or bak istället. | |
Conan99 |
Tjena Roine! Jag har köpt exakt samma fälgar som dig i vår. Det blev riktigt snyggt och brett. jag har sänkt runt om och har 265/35 bak och 235/40 fram. Det går innanför men det är oxå max vad det går. Tyvärr har jag ej någon bild än att visa dig men det kommer så småningom. Testat dina fälgar än? MVH Conan99 |
|
I den här frågan är det ET värdet på fälgen som avgör om det får plats eller inte. Vad har ni för ET-värden på era fälgar? Man ska få plats med 265 bak på E34 utan att det tar i... Om bilen inte är sänkt för mycket. /Per |
|
|
Tack för svaren. ET värdet vet jag ej ännu, men jag ska kolla ikväll. Jag skall åka och köpa däcken nu på lördag, så därför ville jag få svar på vad som går och inte går. Vad bör ET värdet vara på 10" breda fälgar då? Jag har inte tagit nån bild av bilen ännu, men kommer att lägga ut så fort sommarfälgarna är på plats. /Ronny |
|
| Med Fulda får du max på 245 om den är sänkt, Med Michelin och och Bridgestone får du på 255 och med Toyo bör du får dit 275 innan det tar i. (Jag har provat dem alla ) | |
|
ET värdet på en 18" fälg med 10" bredd bör vara omkring 19. /Per |
|
| Värdena jag gav ovan var med optimalt ET | |
|
jag kör med 18" x9 runtom. 235-40 fram (var tvungen att kränga på 5mm spacers) 255-40 bak, tar inte i någonstans. |
|
|
Jag har 10" breda 19" fälgar bak med 265or. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Jag har precis monterat 245/40x18 på 18x8,5 fram och 275/35x18 på 9,5x18 bak. Bilen är sänkt och skärmkanterna valsade. Jag har inga problem med att något tar i. Fälgarna i fråga är RH Schnitzer X-Rad. Lite osäker vad de har för offset. - H U M A N R A G E - |
|
|
Det ser nog ut att bli 265or bak och 235or fram. Efter att ha läst era svar tycks det inte vara några problem med 18" 265or. Det ända jag inte riktigt förstod var att det bara skulle gå att lägga 245or av Fulda men 275or av Toyo. Det kan väl aldrig vara nån sån stor skildnad på olika fabrikörer och vad menar du då med optimalt ET? GT-Radial tänkte jag använda. Länk .Är det nån som vet hur deras däck är. /Ronny |
|
|
ET=Inpressning/offset. Kort sagt, om du sätter dit 275:or kommer däcket (beroende på ET värde) antingen att sitta för långt ut eller för långt in på hjulaxeln. Då kommer däcket alltså att ta i stötdämparen eller skärmkanten. Det är alltså viktigt att ha rätt ET värde på fälgen om du ska få plats med så breda däck. Det "BMW_MAN" menar med att Toyo får plats, men inte Fulda etc. är att olika däck är olika breda, trots samma dimension. Det är bara anläggningsytorna som är lika breda. En annan orsak av att ha fel ET-värde är att bilen kan bli vinglig/spårig pga ändrade avstånd mellan hjulen. I vissa fall kan det vara olagligt. /Per |
|
Conan99 |
Just det!! Mina sommardäck spårar ganska bra på en lite sämre väg, men det tycker jag att det ät värt. Håll i ratten. MVH Conan99 |
|
per_j82: Kollade ET måttet o det var 20 Conan99: Jag har nu satt på sommardäcken, och det blev verkligen snyggt o brett.265/35 bak å 235/40 fram. Jag har ej hunnit ta nån bild ännu, men de kommer snart. Tack oxå till alla som svarat på min fråga. Kanske vi träffas i Stockholm på träffen som håller på å planeras nån gång i maj-juni. Länk MVH/Ronny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.