AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.232

Byta casterstag på E38...

Sida 2 av 2
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Och nu efter ynka 6,500 mil så får jag nog inse att bussingarna i casterstagen är slut igen. Nog för att jag köpte 'pirat'-delar men jag tror ändå att de var av 'orginal-kvalitet'. Framhjulen är igen ytterst känsliga för obalans (friska nybytta orginal bromskivor) och spårkänsligare och 'vingligare' än jag är beredd att acceptera. Dessutom klonkar det från vad jag tror är dessa bussingar igen när man kör över gräsbevuxen åkermark. Detta när jag har hjulen med 16 tums 'ballongdäck' på, med 18-tummarna på är det närmast olidligt.

Så nu har jag beställt polyuretanbussingar för casterstagen från Länk och jag hoppas att kanske det hjälper.

Men för att så småningom komma till min egentliga fråga så jag skulle ju kunna köpa ett par nya casterstag hos min ÅF och dessa levereras enligt uppgift utan några bussingar monterade så allt blir så himla enkelt då. Men det är ingen sport och dessutom känns det himla onödigt (och dyrt) då jag skulle förmoda att kulleden i casterstaget ute vid navet är fullt intakt.

Därför undrar jag om det är mycket elände att pressa ur de gamla bussningarna ur casterstagen och om inte vilka verktyg i vilka dimensioner jag skaffa för att detta skall gå något så när smidigt?

Återkommer självklart med rapport om resultatet en tid efter att jobbet är gjort. Dessutom är jag fullt på det klara med att det nog snart är dags att byta de s.k. silenblocken bak, dvs nr 2, 3 och 4 här: Länk

Bilen har nu gått 21,000 mil och går fortfarande tok-bra i övrigt och är inte till salu :)

Mvh Björn
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Du behöver en riktig hydralpress av verkstadsmodell för att få ut bussningarna ur casterstagen. Mina satt fast så in i Hel**** , jag var nästan rädd att själva länkarmen skulle går sönder.
Hade tänkt byta bussningarna på min nuvarande 750i snart med, då den kan kännas lite orolig i ratten när man bromsar, trots fina skivor. Hoppas de skall gå lättare på den eftersom den inte är vinterkörd och i princip helt korrosionsfri även undertill.

Men om du tar loss casterstagen och tar med dom nya bussningarna och går till en verkstad som har press så fixar dom nog de lätt, mot en liten ersättning till kaffekassan eller så =)

BMW CS #5139
Paap Reeder
... håller med J.L.
Det gåååååår att göra det själv. Bytte mina på E28:an (monterade 750/E32 bussningar) med stagen kvar i "plattan" fram.

Du måste då ha rejäla grejor att jobba med.

Pressbulten måste vara tätgängad samt hålla minst 19/9 kvalitet. Presskonan MÅSTE vara avfasad så att anliggningsytan mot presshylsan blir så liten som möjligt ... annars orkar du inte dra pressmuttern.
Pressmuttern måste ha storleken av minst 25 mm i längd annars dras gängorna ur.
Allt i 19/9.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Kostnader:
- bara bussningarna ligger på ca 2 x 400:-
- stagen nya ligger på 2 x 1700:- + bussningarna ... d v s det blir runt 4000:-

... men så behöver man inte gå på Friskis & Svettis på ett bra tag.

Stumma polyuretanbussningar tar med sig vägljudet in i chassiet och blir alldeles för stumma. Kör du tex i 50 över de nya fartdämparlisterna som v.v börjar använda vid 30-kmh vägbyggen och som består av en minst 10 cm hög hård gummilist ... kommer du att slå loss casterstagsfästet i ramen ... nästan i a f.

MVH /// Paap R

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Paap!
Bussningarna är billigare till E38an. Jag var själv lite förvånad när jag endast fick betala ca 350 kr för båda till min förra 750i E38. Var själv förberedd på dom priser du anger, men dom gäller som sagt E32an.

Såg nu att ett komlett Lemförder-casterstag bara kostar 1070 kr ink. bussning på autoexperten, så tror jag satsar på komplett stag denna gången, lite enklare med bara "bult-on" och slippa pressa i och ur bussningarna.

BMW CS #5139
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag bytte bussningarna utan specialverktyg..
Med staget löst gick det att slå ut gummit ur den uttre hylsan i bussningen, sen var det bara att kapa ett snitt i den yttre hylsan och ta ur den.
Nya bussningarna pressade jag i med skruvstäd.
Paap Reeder
... bara en idé: sök på wadel. Han hade en V12:a som jag tror han sålde delar av.

... en idé till: sök på svardska. Tror också att han har litet V12- prylar över (kvar)

MVH /// Paap R

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har Powerflexbussningar fram på krängningshämmare samt några styrdelar på 850an och jag säger det balmgren, förbered dig på att hela framvagnen måste vara 100% ink nybytta framfjädrar, dämpare och övre fjäderbenslagring. Om du har det minsta glapp i styrsnäckan kommer det även fram. Chassiet blir styvare än karossen men det går finfint i kurvorna.
Mvh
Asken
Som inte heller vill sälja den röde:)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vis av 28k mil underhåll av E38 740-95 så är erfarenheten av hållbarhet i framvagn så här.
Var 10k mil.
Byte styrleder stag och krängringshämmarbussningar.
Var 15k mil.
Fjädrar, dämpare och övre fjäderbenslagring. Köp gärna OEM typ bilstein sprint, sport el Sachs, bättre livslängd än original. Byte oljan till styrservot.
VAr 20k mil.
Byte skivor och resterande delar i framvagnen.
Då håller sig framvagnen i skick som eller bättre än nytt.
Kolla rundhet på fälgarna och däcken noga vid varje balansering som bör ske inför varje däckskifte sommar/ vinter.
Framvagnen är så pass kompliceradatt alla delar måste vara i toppskick för att bilen skall kunna avnjutas i den sanna perfektionism den är byggd. Tung vagn sliter på grejorna, speciellt som man älskar att köra:)

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Paap Reeder
... he, he mitt inlägg ovan hamnade i helt fel tråd.
HasseKasse råkade gå över tangentbordet ... och började tydligen med "enter"-tangenten ...

MVH /// Paap R

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Har nu fått bytt Nr 6 Länk till PowerFlex polyurethanbussingar. Wow!! Helt plötsligt känns bilen och styringen mer som en frisk E34, dvs mycket mindre och mer gokart-aktig. Jag håller med Asken att skulle något vara slitet så lär man känna det, tack och lov är allt nu friskt och nybytt.

På väg från verkstaden var jag tvungen att ta en extra vända över både motorväg och dålig kostig på landet som här skyltas till ca 100 km/h och skillnaden är verkligen markant till det bättre. Jag blev också av med allt klonk från framvagnen.

Det hör till saken att vid samma verkstadsbesök lät jag också byta bakvagnsbussingar och 'hardyskiva', se: Länk och visst tror jag det var ett kraftigt bidrag till att både väghållning och styrning blev så mycket bättre.

Detta till trots kan jag inte annat än mycket varmt rekommendera att när det börjar bli dags för dessa bussningar att allvarligt överväga polyurethanalternativet.

Mvh Björn
Jag bytte dessa stag + bussningar i helgen hos Göteborgs Bilservice.

Han kör bara med originaldelar, men beställer så mycket han kan från Tyskland där han får bättre priser.
Bussningarna kostade 400kr för båda, men han sa också att dessa måste vara fel prissatta för de kostar mer än det dubbla på E39, och de är mer avancerade med oljefyllning etc för E38.
Stagen kostade 1095kr/st. Kan kännas mycket, men tittar man på en är det en gedigen bit gjuten metall med en led i ena änden, så alldeles tokdyr var den nog inte.
På både stag och bussningar fick jag 20% rabatt eftersom han fått det där han köpte dem i Tyskland.
Han bytte på båda sidorna på lite under en timme, hade press och gasbrännare smidigt till hands och det såg ut att behövas.

Totalt gick bytet på knappt 3000 inkl moms, och resultatet blev en märkbart "tightare" framvagn. Joakim på Göteborgs Bilservice rekommenderas å det varmaste! Kunnig, trevlig, flexibel (fick komma på en lördag!) och serviceminded - en pärla!

Mvh. /Kjell
Ca
14
Carl-Ove
535-13
Chevrolet Camaro-68rs
ursäkta att jag lägger mig i, men varför handlar ni inte på bildelsimporten i stället?Dom har också originaldelar med bortslipad logga.

Mike
Cenny
Eller Tegnaby Bildemontering (åryd) för de som bor i växjö trakten. Snuskigt billig på nya reservdelar och i 99% av fallen är det original delar med "bortslipad märkeslogga".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.