|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är just i stånd att införskaffa en ny pendelbil. Överst på söklistan är för stunden en manuell 530d -01 Touring med runt 10000mil på mätaren, samt "alla" prylar som fanns i tillvalslistan. (Eller åtminstone sportstolar och navi ;) ) Eftersom jag pendlar runt 4500mil om året så krävs att avvägningen mellan smart ekonomi och en dräglig transportmiljö optimeras. Det jag undrar är ett par saker, som följer här nedan. Landsvägsförbrukning (130km/h)?: Serviceintervall mellan 10´000mil - 20´000mil?: Ungefärlig kostnad på resp. service?: Försäkringskostnad helförsäkring?(12år körkort utan incident, Småstad, villa, låst garage, fria mil): Standardfel på bil/motortyp?: Allvarliga SE UPP?: All hjälp uppskattas!! mvh/ Niklas | |
|
Jag kan kanske hjälpa dig med vissa av dina punkter. x Bränsleförbrukning ca 0,7 lite beroende på däckbredd, farthållare osv. x Kolla med Insplanet.se vad det gäller försäkring, jag fick hos Tennant för ca 7500kr helförsäkring med 2 st tilläggsförsäkringar (skadegörelse och viltkollision = 0 i självrisk) 14 skadefria år, mellanstad, villa, låst garage, dock bara 2500mil och autogiro (8% påslag) Jag känner inte till om det finns några speciella fel på denna bilmodell eller motortyp. Jag känner inte heller till några kostnader för service. DOCK vet jag att jag skulle å det kraftigaste rekommendera dig att omvärdera ditt växellådsval. Denna bil behöver inte en manuell låda. Enligt mitt tycke så måste BMW haft en tillfällig hjärnblödning när dom ens kom på idén att sätta en manuell låda i denna bilmodell. Jag "ångrar" varje dag att jag inte köpte en 530D med automat. Mvh Polarbear |
|
|
Tyvärr har BMW-dieslarna problem med automatlådorna från GM, de pajar alldeles för ofta. Mvh |
|
|
Jag håller med henell, en 530d ska ha automat! Kraften i den helt otroliga dieseln räcker till och samarbetet mellan motor och låda är perfekt. Dessutom är det ju en Steptronic så du kan växla manuellt om du vill. Gällande stolar så skulle jag titta efter komfort-stolar istället för sportstolar om du huvudsakligen kör långpendling. Komfortstolarna har mera inställningsmöjligheter och t.ex "massageapparat" i sittdynan, perfekt för långkörning. |
|
|
Hej! Tack alla för svar! Orsak till att jag inte vill ha automat är det rob t_j72 nämner. Hållbarheten på automatlådan har ju dryftats på denna sida tidigare. Eftersom jag ev. kommer dra "racerbilen" också så frestar man ju på prylarna ytterligare. På en pendelbil är det ju driftsäkerheten som måste komma först, Jag skulle ha något mot en automat om det inte vore för detta, tvärtom bara bekvämt på en dylik bil. |
|
|
Jag kör 530D Touring -99 med 5-vxl man låda. Ville egentligen ha en automat, men hittade helrätt bil till ett tok-bra pris, och jag känner mig nöjd med manuell låda ändå. (har enbart kört automatväxlat sedan 1996). Jag ligger på 0,55l/mil landsväg vintertid med 195/65-15 dubbdäck på org lm-fälg. Då kör jag mellan 120 och 140km/h. Som mest så har den dragit 0,65l/mil, då med en snitthastighet på 111km/h. På landsväg så behöver jag nästan aldrig växla ner, utan ligger på femman mest hela tiden. Den har ett otroligt vrid denna motorn. Det tips som jag fick från min lokala BMW-verkstad var att byta bränslefilter vid varje oljebyte (oftare än enl bok) för att hålla dieselpumparna vid gott skick. /M |
|
|
Hej! Btr. val av pendlarbil kan jag bara säga att du blir nog helt säkert nöjd! Manuell eller automat - smaksak - men en grej till som KAN krabba och kosta pengar (automat alltså). + att förbrukningen ökar - procentuellt är skillnaden stor.......10 - 25% beroende på körning (jämför iofs mellan manuell sedan och automat touring). Kommer helt klart att välja manuell nästa gång. Känns så himla skönt att inte behöva tanka på minst 100 mil när tanken är fylld. Kolla också Länk mvh/Saij |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.