AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
695

Däck på 528 touring.

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Hej!

(528 -98)
Har precis köpt ett set med 17 tums fälgar till bilen. Har kollat och ringt runt till diverse däckfirmor. Priserna skiljer ju sig en hel massa! Men även kvaliteten och säkerheten enligt dem.

Vad jag har förstått så skall man välja ett däck tillverkat i Europa eller Japan om man skall åka på svenska vägar.

Någon som har några däck att rekommendera? Kan man köra på lågprisdäck typ : Länk eller Federal?
Vad skulle ni ha valt Dunlop 1300:- eller Tyfoon 1100:- Goodyear 1500-2500:-?

Råd och synpunkter angående säkerhet ekonomi mm. tages tacksamt emot!

"It's furious to be fast!"
Uniroyal Rainsport är ett prisvärt alternativ som ligger väl över "sunk däck" av suspekta okända lågprismärke, skall man promt snåla är det bättre att köpa bra regumeringar än sunkiga lågpris däck...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Hej!
Skulle nog inte köpa de billigaste alternativen. S.k. märkesdäck är oftast bättre på allt. Dessutom är E39 väldigt känsliga för obalans / orunda hjul. Själv har jag precis beställt Good Year F1 GS-D3 i 235/45x17 till min Touring. Har ingen erfarenhet av dessa egentligen, det blir ett test helt enkelt. Viktigt är att verkligen kolla runt efter bästa pris - hittade en handlare här i Göteborg som låg strax över priset som finns på "dackonline", dock monterat o klart på bilen. Dessutom var det inga asien-kopior, utan the real thing. Det blev m.a.o. billigare än att skicka efter dem:-))
/Magnus

Regn är verkligen inte roligt...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bra däck är ju A och O för att kunna njuta av sin bil. Senaste numret av Teknikens värld testade 225/45-17 och där blev Michelin bäst följt av Toyo. Tror att även AMS har en däcktest i nya eller nästa nummer.

Däckpriserna skiljer upp till 100% så det lönar sig att kolla runt samt på att kolla på nätet. Däckonline samarbetar ju med ett antal däckfirmor så kolla på deras hemsida om det finns någon i närheten av där du bor.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.