AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.337

Oljebyte E30, halvsyntet

at
31
atomic_dog
E30, 316i Touring -92
Tänkte byta olja i min E30 touring snart (316, M40 motor...).
Kör för närvarande på halvsyntet och tänkte fortsätta med detta då det fungerar bra.
Min fråga är om det spelar någon roll vilken olja man häller i när det gäller halvsyntet?
Några rekommendationer på fabrikat och inköpsställen i Göteborg?

/M
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Trots att du vill köra på halvsyntet skulle jag vilja rekommendera en bättre olja till ett mycket bra pris: Biltemas helsyntetiska 5W-40 olja (API-SL klassning).

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Lundqvisten
Varför inte slå till på Biltemas 5W50 ett ännu bättre val för en halvsliten motor som passerat 10.000mil.
at
31
atomic_dog
E30, 316i Touring -92
Well, anledningen till att jag vill fortsätta med halvsyntet är att jag bytte till detta förra året och efter ca 200km försvann i stort sett allt tickande från motorn. Nu kanske ni säger att motorn kommer att gå ännu bättre med helsyntet men jag har hört allt för många skräckhistorier om folk som hällt i "den bästa" oljan i gamla bilar. Inga skrönor utan "real-life" upplevelser.

Så eftersom jag är kanonnöjd med det jag kör på, så vill jag fortsätta med det.
Så tillbaka till frågan igen... vad är ett bra val av halvsyntet, eller spelar det ingen roll?

/M
Lundqvisten
Vet ej om man kan säga att "halvsyntet" är något bra val? Vet ej om den kocksar liksom vanlig helmineral. I så fall är de nog inge bra val alls. Satsa du på Biltemas helsyntetiska 5W50. Den tystar störande ventilljud,mm.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En motor som fått bra olja är knappt inkörd vid 10 000 mil!

Dvs. det finns ingen anledning att använda så tjock olja som 5W50 om man inte har en "ljudlig" motor eller kör extremt hårt (typ bankörning)!

Det är inte bara fördelar med en tjock och viskositetsmässigt "bred" olja...

Vill du ha en olja som "dämpar" ljud, föreslår jag Valvoline Synpower 5W40, den är förvisso helsyntetisk men den har tystnat ner många motorer som jag har bytt olja på. Dessa motorer hade tidigare körts på delsyntetisk olja, bland annat Mobil S.

Ett annat oljeval som är känt för att dämpa ner oljud är Motuls esteroljor, men de är inte så lätta att få tag på.

Ett tredje effektivt alternativ för ljudliga motorer är Castrol TWS, men den är onödigt tjock (10W60) i mina ögon! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
atomic_dog - jag kör på Biltems delsyntet(36-2727) för 28.50/lit (made by Statoil) och jag har ju samma motor M40 och det är en (i mitt tycke) mycket passande olja för den motorn. Har kört helsyntet tidigare och då tickade den, men nu är den relativt tyst.
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Johan B: Mobil super S är helsyntet, det står då så på flaskan.

Mvh/Palle
Palle M: Du kanske förväxlar med Mobil Synt S ?
Annars har Mobil ändrat sina oljor / beskrivningar på senare tid...
Super M = Mineral
Super S = Semisyntet
Synt S = Helsyntet 5w/40 (billigare än Mobil 1)
Mobil 1 = Helsyntet 0w/40, finns även som 5w/50

Jag hade föredragit helsyntet i en M40, som ju gärna äter upp sin kamaxel, eftersom filmstyrkan är högre och risken att en oljekanal koksar igen är betydligt mindre än med billigare mineral-baserade oljor.

En anledning till att mineralolja enligt vissa har fått tyst på deras tickande motorer kan vara den högre friktionen (stor skillnad)
Kan ju tänkas att det dämpar hastigheten på delar som glappar fram och tillbaks, t.ex. vipparmar.
Men det är ju inget positivt egentligen, eftersom smörjninmgen är sämre...
Bättre då att pröva olika syntetoljor, typ Valvoline (Rusta?) eller Motul, som Johan B räknade upp som lämpliga alternativ!
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Så sant :) Var och kollade och det stod Synt S.

Mvh/Palle
at
31
atomic_dog
E30, 316i Touring -92
Sååå, med andra ord: om jag skall köra halvsyntet så kan jag lika gärna köpa biltemas halvsyntet som en märkesolja?

/M
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
atomic_dog, Biltemas delsyntetolja är ingalunda någon dålig olja, mycket väl värd sina 28,50/litern. Min M40 är ren och fin invändigt och eftersom den bara hade gått 4000mil när jag köpte den och nu snart passerar 28000mil så vet jag hur den är skött=) Jag körde märkessyntetolja (Q8 +++) fram till ca 18-19000mil därefter bytte jag till denna olja eftersom den börkade ticka med helsynteten. Biltemas olja överträffar stort specifikationerna på de oljor som fanns när motorn konstruerades.
at
31
atomic_dog
E30, 316i Touring -92
mr.christian. Tack för svaret. det lutar år att jag köper biltemas halvsyntet, du verkar ju ha bra erfarenheter av denna. Själv har jag bra erfarenheter av halvsyntet i M40 motorn så det skall väl gå bra.
En annan fråga: oljefilter? original eller pirat? har kört original innan men det kanske finns olika erfarenheter här också?

/M
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
För min del brukar det bli originalfilter, mest för att jag vat att de har... Annars brukar jag beställa på min OK-Q8 mack för då får jag Mann-filter och ALLTID Mann-filter gjorda i Tyskland, inte som på BMW som ibland är gjorda i Slovenien och i bland i Tyskland. Va faktiskt i dag och hämtade ett filter till brorsans diesel och det fanns en Mann-stämpel på och made in Germany. Har någon gång köpt på Biltema och då fanns det en Mahle-stämpel på=)
Kostar på BMW kring hundringen och på Biltema 39,90 och Mekonomen 74kr. På macken minns jag inte men typ 80-85kr.
Har köpt på Mekonomen en gång och då va inte alla packningarna med=(.
at
31
atomic_dog
E30, 316i Touring -92
OK! Tackar för dessa svar.

/M
Jag brukar använda Mann filter eftersom jag får tag på dem billigt och jag litar på deras kvalitet, vet att Volvo, Saab, Mercedes, Opel, VW med flera i de flesta köper sina oljefilter från Mann, bör ju vara helt ok med andra ord.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.