AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
870

Vad är normalt bromsskiveslitage

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Hur mycket kan man räkna med att en bromsskiva slits ner på typ 1000mil normal körning ? I princip är jag ute efter en siffra nerslitna millermeter per mil eller nått sånt. Har ganska rejäla "diken" i mina skivor fast förre ägaren påstod att dom var bytta (iof så har jag för mig att han inte sa när :) )

// Anders
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Nu är jag ingen expert på detta, men det finns nog inget "normalslitage" skulle jag tro på en så kort sträcka som säg 1000 mil?!

Allt beror ju på hur man använder bromsarna!
Är bara beläggen fräscha så rullar ju skivorna många mil!
Millimeter per mil låter väldigt mycket!=)

På min vardagsbil, en Golf mkIV så har inte bromskivorna bytts nån gång och de är snart uppe på 25000 mil, belägg bytta en gång! Naturligtvis så är de lite tunnare, men inget som gör att ett analkande byte är på gång de närmaste 5000 milen...

Vet inte om detta gjorde dig nåt klokare?
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Njae egentligen inte, om man säger så här då typ hur många mil borde dom rullat för att slitits mellan 1 och 1.5mm på vardera sidan. Jag vet de e som de mesta används sakerna hårt så slits dom mer osv men om de rör sig om 1000mil, 5000mil eller 20000mil.

// Anders
Beror som sagt mycket på körsättet, på om bilen rullar i stadstrafik eller landsväg i glesbygden. Rastar bilägaren sin BMW på Nurburgring någon gång/år?

Några exempel: Min 318 -94 fick nya skivor+belägg fram efter 8500mil, när jag sålde den hade den rullat 13500mil dvs 5000mil senare (50% landsväg/stadskörning) och skivorna var inte särskilt slitna.

På 328:an bytte jag skivor+belägg efter ca 13000mil, det var då originalskivorna från fabrik och de var rejält slitna vill jag lova...

Min svärfar berättade att på deras Renaulter som de har på jobbet, som rullar flera tusen mil/år i stort sett enbart i stadstrafik, byter de skivor och belägg 1gång om året.
bustorp
Beror mycket på hur o var man kör. En E28 jag hade tidigare höll skivorna 11 000 mil. Den sista byttes skivor första gången vid 16 000 mil.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Bytte mina skivor för första gången vid 25.000 mil. Så 1000 mil bör vara omöjligt att se.
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tackar för svaren, då vet jag ungefär och de var väl ungefär de jag anade, skivorna är inte purfärska.

Har vibrationer i vagnen vi lätt bromsning, känner inget i pedalen men i ratten och resten av bilen skakar de. Har letat här på forumet och skrev ett annat inlägg också. Jag vet att skivorna är lite skeva.
Tycker att de är orimligt att de ska börja vibrera så fort dom är bara lite skeva, för de blir dom ju, men BMW verkar ju vara ganska känsliga. Ska gå igenom framvagnen en gång till också å leta glapp, samtidigt som de blir nya skivor, å lite färg på oken kanske :)

// Anders
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Jag kör landsortstaxi. på den bilen jag har nu en xc70 d5 -04 så går skivorna ungefär 15000mil men innan den hade jag en v70 tdi -99 å på den körde jag 28000mil på första omgången skivor. De beror nog mycket fråm bil till bil tror jag samt körsätt
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har kört 8500 mil nu på skivorna. Bytt belägg en gång.
Vet ej när de byttes senast. Men de tar jämnt och fint fortfarande. Fick dock 0,3 sämre värde på besiktningen på bromsarna i år än förra året. Men sånt kan väl bero på annat också...

Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

bytte i höstas , syns inte äns att jag har kört med bilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.