|
|
|
|---|---|
| Det låter boom boom! när bilen är igång. Tomgången är ojämn och det hörs smällar från direkt under motorn och avgassystemet. Är det katalysatorn som är sönder eller kan det vara något annat? | |
| svårt att förstå boom boom!? har du en utförligare beskrivning? Prova att slå på "katten" och lyssna om det skramlar i den. kanske något annat är löst? | |
| Det smäller. Det låter som det kommer från under motorn och i slutet av avgassystemet. Röken kommer ut i takt med att det smäller. Ett rökmoln - paus - rökmoln - paus -rökmoln etc. | |
| Kanske att motorn "missar"? Går inte på alla cylindrar? | |
|
Det låter som en trolig förklaring. Men varför går den inte på alla cylindrar? Vipparmarna är inte problemet iallafall, de är hela. |
|
|
Kolla lock, rotor, tändstift, samt mät motståndet i tändkablarna. Kan vara en bra start, lycka till |
|
|
Jag har bytt rotor och tändstift. Locket ser bra ut. Rotorn kanske jag har satt fel eller nåt? Hur mäter man motstånd i tändkablarna? Voltmätare? |
|
| Du ska mäta motståndet i kablarna dvs ohm, kolla så inte någon avviker så mycket från de andra, tycker heller inte motståndet skall överstiga 10 ohm | |
|
Mäter man när motorn är igång eller hur går man tillväga? Batteriet är svagt. |
|
| Nej det går inte, ta ur en och en och mät motståndet. ska ligga kring sex ohm + - tre är min uppfattning | |
|
Hejsan! Kom felet i samband med att du hade gjort något med tändsystemet? Verkar vara att tändtidpunkten ligger något fel. Kolla rotorns placering. Kolla också att du har gnista på alla tändstiften. Ta ett löst tändstift som du jordar och dra runt motorn så ser du om det är gnista.... Ulf |
|
|
Japp problemet kom i samband med att jag ryckte loss alla tändkablar och sen satte tillbaka dem i fel ordning. Jag provstartade flera gånger och nu när de sitter i rätt ordning (tror jag iallafall 99%) så har problemet upptstått. Jag tar ur ett tändstift från motorblocket och jordar genom att det får kontakt med marken på något sätt? Jag förstår inte riktigt hur jag ska kolla om det finns gnista. Jag skulle tro att det inte finns gnista annat än från tändspolen. |
|
parolof |
tändkablarna sitter inte i rätt ordning, och rotorn går inte att sätta fel om den inte är trasig |
|
Tändkablarna sitter alltså inte i rätt ordning. Jag har försökt fråga på forumet innan men ingen vet hur de ska sitta, svaret är alltid att man ska anteckna hur de sitter när man tar loss dem. Jag frågade på bmw reservdelar hur de ska sitta och ha ntog fram en ny fördelare och kollade hur ordningen ska vara, så de borde ju sitta i rätt ordning. Hopplöst att rycka ut kablarna utan att anteckna, jag hittar ingen information någonstans om korrekt tändföljd. |
|
|
Hejsan! Sätt 1:ans cylinder i rätt läge ÖD du ser detta på en markering på vevaxeln. Ta av förelarlocket och titta på viken utgång på locket som fördelaren pekar sedan är det bara att sätta kablarna som tändföljden anger, och följa rotationsriktningen på rotorn. Som tex för en fyracylindrig motor är det 1:an 3:an 4:an 2:an. |
|
| Du skall jorda mot godset i motorn med tex en startkabel. Tändhatten skall sitta på. Nu ser du om du har gnista. Jag tror att du satt kablarna fel så du får explosioner i avgasröret. Följ vad jag skrev tidigare med placering av kablarna. Fråga gärna mer. | |
|
Fråga gärna mer. Ok kan du utförligt, tydligt och detaljerat berätta exakt hur jag ska göra? Jag förstår t.ex. inte ÖD och markering på vevaxeln. Vad är vevaxeln till att börja med? Det som fläkten sitter på!? Tändföljden till motorn vet jag; 1,5,3,6,2,4 fördelaren är problemet. Jag köpte locket på biltema så det står inte markerat hur kablarna ska sitta. När jag jordar ska kabeln sitta kvar på fördelarlocket och sedan jordar man andra änden mot t.ex. lyftögglan? Det finns ingen som helst spänning i batteriet, kan jag sätta dit ett batteri från en peugeot 206 bara för att kolla resistansen i kablarna? Du orkar antagligen inte svara på allt det här. Men jag behöver långa tydliga förklaringar för att förstå. |
|
| Jag skulle vara tacksam för svar. Du behöver inte svara så långt, men är vevaxeln det fläkten sitter på? Var ser man markeringen att man fått ÖD-läge? | |
|
Hejsan! I motorns framkant vid kylaren ser du en nedre remskiva den sitter på vevaxeln. Denna remskiva har markering som skall matchas emot markering på motorn. I vissa bilar finns det också ett hål i svänghjulskåpan och då är vi i den bakre delen av motorn. Genom detta hål ser man markeringar på svänghjulet som bla markerar övre dödpunkten. När man provar om tändstiftet har gnista så skall tändstiftet vara kopplat till tändkabeln som vanlig men tändstiftet vara urskruvat eller om man använder ett resevstift. koppla startkabeln till motorjord dvs godset i motorn och den andra klämman till gängan på tändstiftet. OBS tänk på att du jobbar med högspänning med flera tiotusen volt över stiftet. Du får fråga mer om du är osäker. Ulf |
|
| Strålande svar! Mycket tydligt och detaljrikt! Nu ska nog till och med jag kunna sätta 1ans cylinder i ÖD och kolla om det finns gnista. Tackar så mycket! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.