|
|
|
|---|---|
|
Äckelgeggan av CHF- och ATF-olja i mítt servosystem behöver sköljas ur. Men var tömmer man ut den befintliga oljan? Bilen är en E32 740iAL med nivåreglering. Om det har skrivits om tidigare, har jag missat det vid mina sökförsök. Ber om ursäkt i så fall. Mvh, Daniel. | |
|
...och just det, hur många liter rymmer systemet? Mvh, Daniel. |
|
|
Hejsan! Mängden olja ligger på ca:3,5L, . Har för mig att tömning sker på lägsta punkt alltså vid hydralpumpen.Nu tar jag för givet att den sitter på samma plats som 750,det är bra om bilen har stått ostardad nån timme eller två annars blir det en dusch som heter duga,sen tror jag det är i princip omöjligt att tömma hela systemet så man får ta det i flera faser,tömma,skölja. tömma och avsluta med olje sköljning för att fylla på nytt med olja. Låter jobbigt men ska funka.För att krympa oljebudget lite grann så säljer Statoil pentosin i gröna 1-litersflaskor för 78:/L under märket LHM,finns även på OK med Valvoline LHM namn för 98:/L. Kan dock inte säga vilket "sköljmedel" som funkar bäst,tror kanske Johan B här på forumet har lite tips. Mvh Dic. |
|
|
Dic: nja det är skillnad på Pentosin och Pentosin.... CHF 11 är en syntet olja medan CHF 7.1 är en mineral olja precis som LHM Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Blev lite slarvigt där! Själva kärlet är enklast med slang och hävert beroende på om ditt läckage ligger i anslutning till den el ventil som sitter där,pröva med nyckel i läge 2 och neutral,ventilen kan vara dålig eller igensatt. Mvh Dic. |
|
|
Hej Gasar-Magnus! Kul att du nämner detta,mitt eget pentosinkonto på CHF 11 blev under en period löjligt högt med besök ibland dagligen på Bmw för att köpa olja. Sprang förbi Statoil av en ren händelse just när hydralpumpen började skrika som ett barnamord,hivade i deras pentosin i panik (var rädd om pumpen så klart). Tog sedan kontakt med Pentosin fabriken via mail för att kolla hur risigt jag låg till med tanke på mitt eget nivåsystem. Fick till svar att(kan tyvärr inte återge mailet i originalspråk) att skillnaden uppstår vid tryck över 300 Bar under längre tryck,d.v.s mycket hård körning och upp till racing. Mig veterligen så har jag än så länge inte sett någon e 32 750 agera så på våra vägar förrutom Paap när han kommer igång ,(tror att Svardska var lite åt det hållet ett kort tag). Kan inte säga emot dig ang syntet eller mineral,kom gärna med fler kunskaper om detta ,det gynnar oss alla. Mvh Dic. |
|
|
Kalastips, tackar!! Mvh, Daniel. |
|
|
En länk om Pentosin. Länk |
|
|
Sunoco har även de en chf olja som det står bmw approved på, frågan är ju i så fall om den e som sjuan eller elvan av pentosin? Snackade med en med förut idag som hade en citroen me atf istället för lhm i systemet för fjädring o hydral o det blev katastrof till slut. Men sen så tyckte jag paap nämde att han kört med atf länge utan att problem uppstått. Så hur rädd ska man vara, har själv känt att jag måste byta då det är fel olja i mitt system också. Läcker lite grann vid pumpen men annars tätt än så länge... mvh joakim |
|
Paap Reeder |
... jag tror så här: man skall hälla i det som står på locket. Jag har ATF vet jag men kommer att byta ut det. MVH /// Paap R |
|
Hur länge har det varit fel olja i din då? Inga småläckor ens eller? mvh joakim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.