AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
752

Bilen startar inte, ingen tomgång.

db
6
dbirath
320i E30 -84
Hej

Jag har en BMW 320i -84.
Det hela började med ryckig gång och sen var tophastigheten 100km/h. Förstod att den inte gick på alla cylindrar.
Innan jag han byta tändstift så försvann tomgången.
Byte tändstift men utan resultat. Använde den en tur till stan och tillbaka, när jag skulle använda den på kvällen igen så startade den men dog sedan.
Kollade då vilka tändkablar som funkade, bara 1 som gav ifrån sig en gnista.

Följande dag åkte jag och köpte en begagnad tändkabelsats, kollade även den och alla gav ifrån sig en gnista.
Men det hjälpte inte, den startade men dog sen igen.
Kollade först så jag satt alla tändkablar rätt på fördelarlocket och i motorn. Allt stämde, kollade sedan bränslepumpen men den pumpade bensin till motorn.

Har nu ingen anning om vad det kan vara för fel. Det är bortanför mina kunskaper, vore mkt tacksam för lite hjälp.

Mvh Daniel
Lundqvisten
Har du fortfarande bara gnista från en tändkabel, trots att du bytt ut hela tändkablaget, då bör nog felet ligga i fördelarelocket eller rotorn. De brukar spricka sönder p.g.a ålder, kostar en bra slant att köpa Biltema tar visst 600:- för fördelarelocket samt 250:- för rotorn. (leta ej på skroten köp nytt)
db
6
dbirath
320i E30 -84
Nej det kommer gnistor från alla tändkablar! Så fördelarndosan är det nog inget fel på.
Kan tilläga oxå att när den startar(chocken) så går det att varva upp till max 4500 varv. Sen går det inte att hålla den vid liv mycket längre.

Mvh Daniel
Lundqvisten
Ok, är du helt säker på att alla tändkablarna sitter på rätt ställe, både i fördelaren samt i motorn ? Annars går den helt urkass.
Har du nyligen gjort något med motorn ?
db
6
dbirath
320i E30 -84
Ja relativt säker. På den bilen jag tog tändkablarna ifrån hade dom skrivit ner numren på fördelar locket! Tog kort med mobilen och satte dom därefter.
db
6
dbirath
320i E30 -84
Angående tändkablarna på fördelar locket.

Om man står vid vänster framskärm och tittar på fördelar locket(förarsidan) så har jag satt dom i följande ordning.

På vänster sida på fördelar locket(mot fronten): 1,4,2(neråt)
På höger sida på fördelar locket(mot coupén): 5,3,6(neråt)
Tändspole i mitten.

Är det här rätt??

Var inne och kollade på en med liknande problem, där sa dom att dom skulle sitta 2,4,6 T 3,1,5
T=tändspole
Det var visserligen en 525i -89 Men får en känsla av att jag satt dom fel.

Hmm..KAN vara som så att din kamrem på något höger vänster rappat över på drivningen till fördelaren varvid tändningen står "tillräckligt" fel så att säg...Har du kollat att märkena på svängningsdämparen/kamaxeldrev samt fördelar alla pekar mot respektive märke?
Kom felet helt av sig självt eller efter "mekande" med t-kablarna? Om felet bara komma helt utan förvarning så lär ju tändkablarna sitta rätt iaf...

Lundqvisten
Tror ej att du kan jämföra med E34:ans fördelarelock, ditt ser väl helt annorlunda ut? E34:ans sitter monterat i fronten an toppen.
Ditt sitter väl på sidan av motorn ?
db
6
dbirath
320i E30 -84
Jo det gör det. Men det låter ju rätt logiskt med 2,4,6 & 1,3,5 i stället för 1,4,2 & 5,3,6.
NF
440
NFd
325im -87
Gissar på dåligt bränsletryck.

Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.