AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.274

Lacka Instrumentpanelen?

Jahaja... nu har man fått tok ryck igen!
Många av er lär ju ha sett bilar med tex gul/röd/vit osv instrument bräda!

Då undrar jag bara om det är någon här inne som har gjort detta?

Vad används det för färg för att lacka tex en instrument bräda?!
Och hur pass svårt är det att få det snyggt?

Är lite sugen på att ev Spackla instrument brädan "Len" dvs ta bort dom där små vecken som sitter i från fabrik, eller bara ändra färg på den!

Tips & synpunkter är välkomna!
Mvh / M

Shake That Ass
Länk har s.k. vinylfärg i alla möjliga kulörer. är inne på samma spår som du, att plasta brädan och lacka i någon skön färg, frågan är bara vilken färhg man ska välja till en svart bil. mvh johan
Va bra! nu vet man iallafall hur dan färg det är som gäller!
Måste bara dra o köpa en liten flaska och prova spraya på min 740 instrument bräda! :P
Vill ju inte börja kluddra på bmw inredningen om det ej blir bra!!
Tack för svaret Falcon525

Shake That Ass
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Polaren lackade om sin instrumentbräda i Forden nyss. Såhär gjorde han:

1) Avfettning & slipning(mycket noga)
2) Grundfärg speciellt framtagen för att fästa på plast
3) Svart grundfärg
4) Flera lager med färgen han valt
5) Lack

Punkt 3 tror jag man gott kan hoppa över, polaren hade valt en pärlemorfärg som måste ha svart som grund för att se bra ut.

Han stötte på ett litet problem också. Pärlemorfärgen löste upp den första grundfärgen så allt blev till skit. Trots att gubbarna på PPG sa att det skulle gå. Blev till att byta till en annan plastgrund och göra allt igen.

Mitt råd är att testa på nåt annat innnan man börjar gegga i BMW:n. Skaffa en annan instrumentbräda eller delar av en på skroten och lev rövare på den.

Visst kan också "färdigfärg" på sprayburk funka, men jag skulle aldrig våga lita på den..
Kan va bra o få lite skinn på näsan innan man börjar gegga på instrumentbrädan!
Tusen tack till alla som svarat!

Shake That Ass
Fr
41
Fredrik_
325 Coupe -93
När jag lackade om min instrument panel i min 9000. så matta jag först ner hela penelen med fint sandpapper. Sen la jag 3 lager med plastprimer (grundfärg för plast) och sen lackade jag panelen. blev riktigt bra.

Funderar på att lacka min panel i samma färg som bilen, men vet inte hur jag ska få bort den knotriga ytan bara. bäst är nog att få tag på en beg träpanel och lacka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.