|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag har märkt att många verkar väldigt tveksamma till att köpa en bil som varit smälld. Hur resonerar ni egentligen om ni söker bil och stöter på ett fint exemplar som i övrigt är helt OK, men som har varit krockat och reparerat? Om allt är ordentligt gjort borde det ju inte vara nåt problem, eller? | |
|
Kan vara upp och ned..... En gammal rishög som fårr mycket "ny plåt" och strålkastare tex efter smällen kan väl vara ett bra köp. En lite nyare bil som lagats är ju ofta lite sned, sen kommer det ju alltid tex att finnas skarvar i galv osv som kan ge tidigare rost osv. Så värdet är ju lägre. |
|
|
Beror sig så klart på hur allvarligt krockad bilen har varit. En parkeringsskada är ju inget anmärkningsvärt. Om hela fronten däremot varit intryckt och motorn legat i passagerarstolen så är det omöjligt att återställa bilen till samma egenskaper, vridstyvhet och så vidare som en okrockad bil. Och inte att förglömma: hur krocksäker tror du att en bil som redan varit smälld är? Troligen cirka 10% av originalbilens krocksäkerhet... Nej om jag vet att en bil varit med om en allvarlig smäll så letar jag vidare. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
kilroy |
En liknande tråd har varit på tapeten tidigare...Min uppfattning är att en förhållandevis ny BMW som riktats och åtgärdats på auktoriserad BMW-verkstad håller fabriksspecarna minst lika bra eller bättre än när bilen lämnade produktionsbandet.Allt enligt chefen för en av BMW´s anläggningar i Tyskland och jag tror personligen att han har rätt. Sen kan man ju ha funderingar, precis som någon framförde i den förra tråden, angående bl a det framtida rostskyddet.Personligen skulle jag nog vara tveksam till att köpa en krockskadad men proffsriktad bil framförallt om det förekommit mycket allvarliga personskador eller t o m dödsfall. Men det är en fråga som inte handlar om teknik eller kvalite, utan om etik och känslor.Mvh kilroy |
|
Om priset vore rätt så.... Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
| Man får passa sig lite vad gäller rostskyddet om bilen blivit åtgärdad utomlands. Brorsan blev påkörd med sin E32a i Holland för ett antal år senoch den blev åtgärdad där också. Mycket snyggt jobb och så, så det va inga problem. Förrän nu... Ena bakskärmen (där den var påkörd) är helt upprostad och det syns tydligt att de har snålat med tectylen... | |
|
beror på, om det finns dokumentation på hur stor skadan är, papper på var och när den är åtgärdad samt att detta återspeglas i priset...tycker det är viktigt att man kan ringa till verkstaden och prata med dom så att man verkligen vet att dom har haft bilen och lagat den på ett riktigt sätt! MVH Johan K |
|
bustorp |
Som sagt, en prisfråga............. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Inte så troligt, men beror ju samtidigt lite på vad jag skulle ha bilen till å priset så klart. Ta er en titt: Länk |
|
|
Som alla skrivit tidigare... Bedömningsfråga. Tycker i alla fall att det är synd att lackerare gör ett så dåligt jobb på äldre bilar när det är en skada. Varför kan de laga och lacka en 1-3 år gammal bil perfekt. Men inte en 3-10 år gammal perfekt..... Yrkerheder nej... Skulle inte tveka att köpa en krockad bil om den var bra lagad och priset motiverade det. Aldrig en hemmapulad garagelackad. Kan tänka mig att köpa en lätt skadad bil och få det åtgärdat själv, känns bättre då man vet exakt vad som är gjort. Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt haft en audi coupe som var lätt frontad. Hade inga reservationer mot den, såg / märkte inget fel på den. När det gäller nyare bilar och skadan syns... märks så drar man ju öronen åt sig. Varför skulle man köpa den bilen som är i tveksamt skick när det finns ett hav av fina? -Phil |
|
|
Min uppfattning är att dom flesta krockskador lämnar spår efter sig på ett eller annat sätt. Antingen genom rostangrepp, missljud, följdfel. Om man nu är alergisk mot krockskadade bilar så bör man absolut undvika svenskålt, för här så kan man "aldrig" riktigt veta om en bil har varit med om något. Man bör istället koncentrera sig på tyskimporterade bilar sålda genom BMW-niderlassung, eller annan jämförbar stor märkeshandlare. Där garanterar man okrockade bilar, det är tom straffbart för säljaren att inte uppge detta vid försäljning. Ärliga bilar i tysklad är i största allmänhet okrockade. Möjligtvis kan parkeringskador förekomma, men då skall detta redovisas av säljaren. Krockade bilar går nog i stor utstäckning på export... Hit... Suck... |
|
|
min nuvarande kärra har varit smälld 2 gånger, en gång för ca7-8 år sen då familjen inte ägde den, och en gång nu i vintras då jag blev prejad av en hisingetraktor med sol i ögonen, båda gångerna har kärran blivit lagad proffessionellt, så ingenting märks :) ___ Mvh Patrik N. |
|
bmw jesus |
kul länk.... ni pratar om hur stor en skada har vart... vad är en stor skada??? eller vad är en liten skada??? |
|
Som nämts tidigare i tråden. En gammal bil med nya delar är ju inge negatift. En ny bil som är reparerad på ett profesionelt sätt är ju inga problem oftast. Problemet ligger väll i att många reparationer inte är bra utförda. Många plåtverstäder skiter ju i att vara nogranna. De flesta ägarna märker ju inte av att en skada är dåligt reparerad bara för att bilen ser bra ut 2-3år efter skadan. Sen kommer skiten. Rost, vibrationer, förtidigt utslitna delar,elfel. Rostskyddet slarvas det ofta med. Även letande efter krökta stag och dyligt. Mycket som kan gömma sig bakom en duktigt genomförd fyrhjulsinstälning. En bil som är duktigt reparerad och har fått rätt delar utbytta är nog max 1/10 reparerade bilar tyvär. Bil plåtslagare har ofta så små marginaler att snäva i kurvorna är mer eller mindre ett måste tyvär. Priserna brukar vara fasta. Typ två timmar rikt på en dör oavsätt om det är ett döruppslag eller om det är en 60ton:are som träffa! Försäkringsbilagen har tabeller. Så till din fråga om allt är riktigt gjort borde det inte va nå problem? Nej, men hur vet du det? Polarna som hade bilplåtslageri kunde aldrig svara på om det var ordentligt gjort till 100% och dom är proffs. Bara ge kvalificerade gissningar. |
|
|
om bilen ej har spår efter krock och är lagad på auktoriserad verkstad skulle nog jag våga köpa om bilen verkligen är den jag vill ha... |
|
|
Denna diskussion kan man driva hur långt som helst. Men många tror att alla svensksålda bilen är aldrig krockade, dom är så välskötta, köp aldrig importfiffel o båg bla bla bla. Vad tror folk egentligen om alla karosserifirmor och alla hundratals lackeringsfirmor som finns i sverige? Går dom o sopar golvet hela dagarna, kanske? Det sker krockskador varje dag både stora som små, och dom flesta går via förs bolag och seriös reparation, dom är oftast i bättre skick än när dom kom från produktionsbandet. En liten del lagas väl hemma i garaget med PP100 o stålnät med lite spray på eller vad nu alla möjliga tattarreparationer består av. En sån bil ska man nog akta sig för ,men en bil som varit skadad och seriöst reparerad är fullt ok att köpa. Tycker jag. |
|
| Det är just svenska bilar som ÄR krockade. Eftersom vi har det system vi har med försäkringsbolag som reparerar skadorna. I tyskland så blir bilarna inlösta även vid mindre skada, ägaren får alltså en kontantersättning eller en ny bil. En ärlig tysksåld bil är INTE krockskadad. Möjligtvis parkeringsskadad, men detta skall säljaren upplysa om enligt lag. Det är högst brottsligt att inte tala om detta vid försäljning. En svensk bil med många år och mil på mätaren har garanterat varit med om något i sitt liv. Och här så vet ingen något om några krockar minsann... Jasså, hoppsan, näää. ;) | |
söören |
ja om du kollar på bmw plåtvärkstan så står ju hur många bilar som hälst där och med tanke på att dom har typ 3mån vänte tid (stockholm) så måste ju mer eller mindre alla bilar ha en gammal skada... tycker inte de är något man ska haka upp sig på.... har haft ett par stycken så kallade inlösenbilar som jag köpt av plåtisar på bla bmw och jag har aldrig vart så nöjd som med dessa bilar |
|
Jag kommer aldrig att köpa en smälld bil. Det finns mängder av mer eller mindre fusklagade svensksålda bilar. Dom värsta lagningar är oftast gjorda på inlösta bilar inköpta av plåtisarna själva, det handlar bara om att tjäna pengar. Många gånger är det två som blir en. Jag såg nyligen en 9-5 Aero som lagades för 175', den bilen blir aldrig riktigt bra igen. Bilen hade ett marknadsvärde på 250' och därmed var en rep. lönsam för bolaget. Det är inte bara rostskyddet som det fuskas. Slarv med genomföringar, skarvade kabelstammar, tätningar osv. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Det måste ju vara att fördra en bil som är skarvad av två bilar om bilen har varit riktigt smälld. Är skarvningen seriöst gjord så lär ju det vara bättre än att ha en bil som varit uppe i riktbänk och fått plåten "masserad". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.