|
|
|
|---|---|
|
Löste halvljus automatiken mha en ljus brytare från skroten märkt "schweden" på min import bil. Och det funkar frånsett en liten detalj. Den klipper instrumentbelysningen i halvljus läget. Inte så bra alltså. Har öppnat brytaren och den ser bra ut. Verkar som nån ytterligare modifering skulle behövas...? //M// | |
| Har själv samma problem efter att ha bytt till "Schweden". Har gått ut med fråga här för någon månad sedan men ingen verkar veta. Fick ett svar på att tjuvkoppla men då är det inte mycket vits med att ha en halvljusautomatisk omkopplare. | |
|
Tydligen ska det till en reläsats. Kollade precis men en verkstad som har många års erfarenhet av import bilar. Dock var han osäker på om den satt på rattstången eller vid säkrings boxen. Men den skulle innehålla ett par reläer. Tar en sväng till skroten å ser om jag hittar den.. //M// |
|
| Hmmm intressant. Om du hinner före mig så lägg ut info här. | |
|
Tror mig hittat skillnaden i kabelhärvan. Men det var ingen nätt historia. Om man börjar från ljus/dimknapp går den vidare till kopplings boxen och där hänger tre relän(ett i min import bil). Men sen går den vidare över instrumentgrupppen till utrymmet bakom spelaren. Hade inte tillräckligt med verktyg att plocka bort detta från skrot bilen. Men det fanns absolut ingen annan härva det kan vara. Blir ju lite pyssel att byta den. Men skulle inte tro det tar mer än nån timme beroende på hur lätt det går att demontera cd-spelare el dyligt. På skroten är det givetvis inte så många minuter det rör om. ´Prova gärna om det funkar, tror inte en dylig härva är speciellt dyr. //M// |
|
|
Länk Dessa satser är väldigt lätta att montera, lyset tänds vid 13,2volt, alltså när generatorn börjar ladda. prisvärda. /mats |
|
|
Jag löste automatiken genom att söka upp kabeln som ger ström till parkeringsljuet i ljusomkopplaren, klippte denna och förlängde till en extra strömbrytare. Funktion: Ställ extra strömbrytaren i läge "till" och ljusomkopplaren på halvljus eller som jag; parkering och dimljus så får du automatiskt parkerings- och halvljus, parkerings- och dimljus eller bara parkeringsljus om du vill. Om du ska ha parkeringsljuet på utan motorn är på kopplar du av den extra strömbrytaren. Funkar på E30. /ph |
|
| Vet du vilken färg det är på kabeln till parkeringsljuset? | |
|
Vet inte färgen, jag mätte med en kontrollampa för att söka rätt kabel. /ph |
|
|
Ta loss ljusströmbrytaren och titta i strömbrytarens kontaktanslutning. Där finns 10 stift markerade 1 till 12 (notera att stift 3 och 9 inte finns). Efter mätning med spänningsprovare i olika strömbrytarlägen och tändningslägen kommer vi tillslut fram till de kablar/stift som vi är intresserade av: Kabel till stift nummer 1 som är nummerplåt och instrumentbelys Kabel till stift nummer 5 som är parkerings/bakljus höger krets Kabel till stift nummer 8 som är parkerings/bakljus vänster krets Notera att säkringarna 22 och 23 i säkringsboxen går till stift 1 och 5 respektive stift 8 i ljusströmbrytaren. Det är bra att behålla separat strömförsörjning till de båda kretsarna, nummerplåt med höger krets (stift 1 och 5) samt vänster krets (stift 8). Om en säkring går så lyser ändå minst ett av bakljusen. |
|
|
Då betyder det alltså att instrumentsbelysningens reostat jobbar på minus sidan... Skulle vara spännade å se ett riktigt elschema över E30s ljuskrets. Har bara tillgång till Haynes generella. //M// |
|
|
Det är två år sen jag gjorde min omkoppling. Jag har ett vagt minne av att jag hittade reostatens variabla spänning på ett annat stift kanske 3 eller 4. Där ska man nog vara försiktig att slänga in 12 volt för då har man nog ingen reostat längre. Jag tycker man klarar sig bra med Haynes elschema som finns i den äldre boken (bara 3 serien). Den nyare Haynes boken med både 3 och 5 serien är inte riktigt lika utförlig. Man får leta lite för att hitta parkljus/bakjuskretsarna, men dom finns där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.