AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.292

Z3 Sve vs Tys?

Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hej allihopa,

som ni kanske sett tidigare på forumet så är jag intresserad av en Z3a, med 1.8 l motor, årsmodell ca 96-98.

Har hittat ett antal bilar som kan vara "den rätta", både svensksålda och importerade. Har lite funderingar när det gäller det med importerade.

# Om den är importerad av firma från början, ska man se det som något säkrare än om det är en privatperson som importerat den?

# Är de importerade dyrare eller krångligare att försäkra?
Har hört att importerade bilar som gått mer än 10 000 måste vara försedda med larm mm ( talade med länsförsäkringar nyligen)

# Hur är det med reservdelar på imp bilar, större problem att hitta i Sverige än till Svensksålda?

# Kan det vid servicar bli problem med imp? Har hört historier om grejer som inte ens BMWverkstäderna kunnat/viljat fixa pga att bilen är imp.

# kamkedja byter man alltså när man känner att det är dax, nån som kan rekommendera på ett ungefär?
Kostnad ca?
Vad kostar servicen vid 6000 mil ca?

# Är de galvaniserade eller dyligt, gäller både Sve och tys Z3or?

Har hittat bl.a en som är imp av Asplunds i Borås 2003, den har haft tre ägare under den korta tid den varit i bruk i Sverige, ca 18 mån, från våren 2003 till hösten 2004. Känns som det är ganska många ägare på kort tid, läge att vara extra försiktig?
Den finns på blocket Länk

Övriga kommentarer ang bilköp, köp av imp bil osv mottages tacksamt.

Mvh David
MF
37
MFL
BMW Z3 1.9 Roadster
Jag anlitade en firma som plockade hem min Z3:a 1.9i M44 från tyskland. Det är inte billigare att köpa i tyskland men du kan då välja mellan väldigt många fler bilar samt få mer prylar till bilen. Jag visste precis vad jag ville ha:
motor, färg, utrustning, hardtop, fälgar, inredning samt skick/max antal brukare. Givetvis måste man kunna lita på firman som importerar bilen åt dig (om du inte vill göra det själv). Jag tog hjälp av Autoprestanda i Lund och har bara gott att säga om denna firma, känner flera andra som även handlat av dem och är supernöjda.
Att serva eller laga bilen kostar precis lika mycket eller litet (om du fixar själv) som en köpt i Sverige!
Dokumentationen på bilen är superviktig och säger en hel del.
Tre ägare på kort tid låter lite skumt, ring upp ägarna och fråga varför de inte har bilen kvar... hade jag gjort.
Inspecion 2 kostar en del... kommer inte ihåg men tror det ligger runt 6000:- för en 1.8 alt. 1.9. Jag har aldrig haft problem vid service, däremot så rekomenderar jag att du ringer runt till olika bolag när du ska försäkra bilen - stor prisskillnad! Sist men inte minst så tycker jag att 1.9l motorn är klart roligare än 1.8l (140hk märks mer än 115hk). Men idag är prisskillnaden så liten på äldre begagnade Z3:or så varför inte en 2.8 som har en fantastisk 6:a på 192hk! Hoppas att du har lite hjälp av detta och lycka till!
/MFL
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hej David80!

1 o 2: Jag tycker det inte är säkrare på något sätt att en firma importerat den dock så kan den ju då blivit reggad som normal import dva av just firma vilket gör att deu slipper sk import försäkring som vissa idiotbolag kör med som t.ex. Länsförsäkringar, där som har en extra självrisk på 5000 för motorn.
3: Samma delar rakt av så det är inga problem. Dock saknas t.ex automatiskt halvljus t.ex.
4: Att BMW verkstäderna inte fixar det måste vara en skröna.
Det kan ha blandats ihop med att dom vägrar vissa garantijobb.
men bilen är ju så gammal att det finns ju inget sådant kvar ändå, förutom vissa saker såsom ett vxllådsstrul på vissa M modeller.
6: Ingen galvning vad jag vet, Z3 är en bil för sommaren.

Håller med föregående talare, om du har råd köp en 2.8.

Mvh
PG
rsarits
Jag har Länsförsäkringar och de ställer inga som helst extra krav utöver att rutorna skall märkas och de vill besikta bilen, dvs kolla chassinummer, antal nycklar.

LF gör därefter ingen skillnad mellan privatimport och generalagentsimport (dvs svensksåld), varken på premie eller villkor. (LF Uppsala)

Insp. 2 till en 540 (med V8) kostade för två år sedan 5000:- på BMW i Uppsala

Vad gäller galvning så har det ingen effekt alls i mina ögon, grannen har i alla år åkt Audi (galvade) de har vid liknande mil och år varit lika i skick vad gäller rost, som mina ogalvade BMW.
Om en bil rostar eller inte beror mest på skötsel.

Jag vill nog påstå att en bil i Tyskland är billigare än i Sverige, jag har importerat bägge mina bilar, och ej hittat något motsvarande i Sverige för samma pengar, på mina två så skiljde det 25-30' resp 30 - 40' och då har jag ändå köpt bilarna på firmor i Tyskland.

Ta hem, märka rutor, reg. besikta har kostat 8 - 10' inkl. flyg ner, hotell, bensin och färja på vägen hem.

Vad gäller motor så skiljer det 50% eller drygt 2000kr i försäkring mellan en 1,9 (140) och en 2,8. Jag betalar 4300kr helår, helförs. för 1,9:an, en 2,8 skulle jag få betala c:a 6500 för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.