AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
643

Bandpass låda?

WG
155
WGiant
535 -92
Har en liten fundering. Fungerar det att bygga en bandpasslåda så här Länk eller blir det "krock" mellan basarna då? Måste den vara byggd såhär Länk ?

Hoppas ni förstår min enkla ritning ;)

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Bägge fungerar bra så länge kamrarna har rätt volym och portarna har korrekta dimensioner.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag byggde den sistnämnda till min e36 coupe. Fick ett grymt ljudtryck av bara en tolva men vilken tråkig bas!? Det var kul en stund bara för att känna kraften men ljudet var ingen hit. Lådan spelar bara en oktav o det tyckte jag var tråkigt...
Värt att näma är att jag har ett bra framsystem (DLS MS6)
Har du två basar så tror jag att den förtsa lådan spelar ett bredare register... Själv byggde jag basreflex...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En sak man bör tänka på är att det inte finns så mycket luft bakom högtalarelementen i kickarna fram på E36. Även om man har ett kapabelt framsystem så krävs tillräckligt med luft bakom, annars faller basåtergivningen av. Tidigare körde jag med Amega Q-Comp 50 i en E36, ett högtalarelement som är bra, men det föll av redan vid 125 Hz i originalplaceringen på E36. Eftersom amegas element tål mycket använde jag EQ för att kompensera den lilla luftvolymen (något man normalt inte brukar rekommendera, eftersom det kräver en hel del av element och slutsteg för att fungera).
Med samma element i E46, där originalplaceringen i dörren ger en betydligt större luftvolym bakom elementet, kan det utan EQ gå betydligt lägre i frekvens. Här är det snarare dörrsidans stabilitet som sätter gränsen för hur lågt det är lämpligt att gå.
WG
155
WGiant
535 -92
Ok, då blir det en alt 1 låda med 2 basar. Får ritning från Nårdik så borde inte va helt omöjligt att snickra ihop en..

Ska tänka på det du skriver med Nockenwelle, ska sätta högtalarna i orginal men ska försöka bygga ut nya bafflar så det blir mer rymd/luft bakom. Blir dessa Länk

Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.