|
|
|
|---|---|
|
Hej! Under den senaste tiden har det varit mycket snack(i media)om disel/bensin så undrar jag följande: Är det bara skatten som är dyrare eller finns det andra saker som är dyrare i drift än en bensinare? Finns det någon site där man kan se vad resp disel bil kostar i skatt? Detta rör bilar av nyare årsmodel dvs 02-05 | |
|
Som relativt nybliven 'återfalls-dieselåkare' kan jag nog säga att frånsett bränslet och vägtrafikskatten, kvittar det ekonomiskt om du har bensin eller diesel. Kan skilja lite i servicekostnad, men det är obetydligt i så fall. Värdefallet är ju svårt att sia om, skulle förslagen om lägre skatt för dieslar med partikelfilter gå igenom lär nyare dieslar få ett uppsving i andrahandsvärde. Skatten är ju baserad på vikt, vad det kostar kan du se här: Länk /// Gunnar E. |
|
|
Med tanke på vad man har i tankarna gällande beskttningen av dieslar torde dom FÖRESLAGNA reglerna ( Miljö klass 2005 ger kostnader i nivå med bensinbilen) göra att marknaden för nyare bilar som INTE är miljöklass 2005 tämligen kall... så skall du köpa beggat vänta till staten presenterar vad som gäller tokpruta sedan på en 02-04... eller köp nytt i stället t.ex. 120d eller 320d Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Priset på diesel vid pump har stigit så mycket att den nu kostar lika mycket som bensinen (iaf på en del ställen). En liter kostar runt 10:50 här uppe i norr, samma för bensin. Förbrukningen är inte så mycket lägre om man har en diesel med bra prestanda, exempelvis så tar Audis 2.5TDI med 180 hk ca 0.8 liter per mil blandat. Min Volvo S40 T5 med 220 hk och automatlåda ligger på 0.94. För två år sedan kostade diesel 6:50 och bensin 8:50, då lönade det sig att köra diesel om man körde mer än 1.500 mil per år. Nu är det inte längre så. Kör man på finndiesel är det givetvis bättre förutsättningar, men även den stiger i pris. |
|
|
I sthlm så skiljer det ca 1 kr beroende på om man jämför med 95 eller 98 oktan jämtemot diesel. Ju tyngre bil desto snabbare är det att räkna hem dieselalternativet. Har beställt en Chrysler Grand Voyager Diesel och där går gränsen vid 1.500 mil. Sen finns det en annan aspekt och det är serviceintervall, vridet och oftast betydligt lägre varvtal när man ligger på motorväg vilket iallafall jag tycker är behagligt. M V H Stephan Dagboken:Länk |
|
|
Om vi talar E39 är det precis som Stephan säger är ju dieseln om "maffigare"; en 530d är ju närmare en 540i än en 530i när det gäller normal körning med sitt mastig botten vrid redan från tomgång så jag köper diesel nästa gång inte så mycket ekonomiskt utan för motorkaraktären Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.