AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.112

Regga om 02a

ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Tänkte regga om 02an -73a med turbo och lite mer effekt på sikt.

Jesperado är informationen i länken nedan aktuell ?
Om man vill kunna besikta med mera effekt bygger man då om till tii spec (enl länk) och kan besikta upp till 110kw
/c
ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Länken då Länk
:)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det är den sidan som gäller...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ang dubbelispecen, om man istället för större trummor och kraftigare skivor fram ala originaldelar t.ex. bygger annat bromssystem av annat märke, hur funkar det då?

jag har t.ex. volvo bromssystem på min 02 touring, girling ok fram och ventilerade skivor från 323 e21, bak tänkte jag bygga om till skivor men skall behålla orig. trummor (230 mm). Anta att man skulle sätta skivor runt om, detta fanns ju inte original men det kan ju knappast blir sämre än original :) jag undrar då, är tii specen enda sättet att besikta med högre effekt, eller blir det att sfro besikta om man bygger annat?

MVH
Johan K
ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Undrar lite hur spb kollar vilka delar som använts eftersom numrerna ofta är svåra att hitta. Räcker det att förklara varifrån grejorna är plockade ?
exvis jag tänkte ha 323 drivaxlar från e21 och dom är härdade/stadigare än orginal-tii men tar man sej inte genom sbp så får jag väl tänka om

>bmwfreak Jag har också volvo bromsarna fram fast gjorda på 02orginal fjäderbenen. Tii har ju ett större hjullager med större spindeltapp så jag misstänker att det är bl.a den förststärkingen dom vill åt.
Tänkte testa och göra bak bromsarna så här Länk det borde ju även sbp gilla
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bmwfreaken: Det ska vara just delarna från Tii:n. BMW har accepterat effektökningen under just dessa villkoren. Vill du uppgradera ytterligare är det nog lämpligast att registrera den som ombyggt fordon, och då är det mycket riktigt SFRO du ska vända dig till...

chellquist: Normalt kräver man intyg på att de rätta delarna är monterade på bilen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Jag har vart med och typat upp flera 02:or i umeå till 150hk, även skrivit intyg.
Det dom har krävt är en beskrivning på vilka grejer du har, med artikelnummer och eller vilken bil du har tagit donator grejerna ifrån. Du får underteckna intygen själv.

Dom kollar aldrig enskilda komponenter mer än bara hastigt. de kollar aldrig nummer osv. De kollar saker som e uppenbara, dvs i princip bara att bärarmarna bak är boxade.

Chellquist:
Bättre att du säger att du har tii spec på drivaxlarna. Dom vet ingenting om vad som gäller för 323 grejer, så det blir troligt inte godkännt även om de e bättre grejer.
Jag hade tex härdade drivar, men jag hade tagit fel artikelnummer på den (även de var härdade), då blev det avslag. Frågade dom vad de va för nummer dom ville ha, åkte hem och skrev om papperet, och den gick igenom direkt. Planka nummrena direkt från papperet, för det är de enda som de kan gå efter.
ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Låter ju kanon det. Då kvarstår ju bara å skruva ihop bilen hehe
>FSR Tackar för svaret
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.