|
|
|
|---|---|
|
Funderar lite på biltemas helsyntet(5w-50). Vill gärna byta olja ofta men tycker det blir väl dyrt. Byter nu vid 1500 mil med dyr fin helsyntet. Fungerar biltemas olja att köra på och då kanske byta 500:e mil med filterbyta var 1000:e. Den verkar ju klara uppsatta kvalitetsnormer och även om oljan är lite sämre lär den väl inte vara sämre än en proffsolja som gått 1500-2000 mil ?? Ska byta olja till helgen och hade tänkt att jag skulle bestämt mig tills dess. Bilen det gäller är en e34 525i -95. | |
|
Det finns en hel del trådar om detta, men för att sammanfatta läget lite snabbt: Biltemas helsyntetiska olja är lika bra som många andra syntetoljor på marknadet. Den tillverkas av Statoil... Oljan har bättre klassning än vad den bästa oljan hade när din bil tillverkades. Personligen skulle jag utan dåligt samvete använda den oljan i en bil från -95, och använda samma serviceintervall som med "märkesolja". 1500 mil är inga problem för en syntetolja som har klassning ACEA A3, API SL (som oljan uppgraderats till)! Jag skulle föredra Biltemas 5W40 framför deras 5W50, eftersom det inte enbart är fördelar med en tjockare och viskositetsmässigt "bredare" olja. 5W40 är för övrigt en viskositet som bör fungera utmärkt i din motor om den inte uppvisar problem med t ex slammer eller hög oljeförbrukning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för ett sakligt och bra svar. Nej den varken slammrar eller drar olja så då är nog 5w-40 lämpligt ( kan man förstöra saker med 5w-50?). Har hört det där om statoil tidigare samt även att det inte finns så ruskigt många oljetillverkare. Blir nog biltemaolja nästa byte(med BMW orginalfilter givetvis). | |
rsarits |
Annars så kan man som jag, köpa märkesolja för 32:50 litern, om man köper 20L dunk, och på rätt ställe. Rätt ställe är i mitt fall BP:s oljedepå i Uppsala. För övrigt så betyder inte lika klassning på oljor att de är identiska, bara att de uppfyller samma minimikrav. |
|
Någon som vet var man kan köpa märkesolja billigt i Västerås då? |
|
|
Jag Kör på Biltemas helsyntet och funkar kanon! När jag sökte på biltemas fullständiga klassning som står på flaskan, och sökte på detta forum så dök Castrol upp! Samma klassning. |
|
| Denna klassning: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF | |
Jeppe W |
Med risk för att få mothugg; klassningen säger egentligen bara vilken MINSTA kvalite' oljan skall uppfylla, detta medför såklart utrymme för de dyrare tillverkarna att köra med säljargument som "deras oljor är SÅÅ mycket bättre än andra billigare med samma klassning" osv. |
|
Frågan är ju då att om märkesoljorna är bättre varför skulle de då inte klassa upp dessa och på så vis kunna ta ännu mer betalt? Skulle gladerligen köra på Biltemas olja om den fanns att få tag på här i Norrbotten. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Jeppe W |
Det är precis det som är poängen, varför inte klassa upp dem och höja priset ännu mer? Det finns ju ett par killar här på forumet nå´nstans som verkar rätt hemma på de här med oljor, har de någon kommentar / förklaring?? |
| Kört tusentals mil på Biltema syntetolja. Sparat sådär 5000:- senaste åren bara på oljan....Varför betala BMW 2t för en oljeservice och provkörning när man kan fixa det själv för ett par hundralappar! Den dag man säljer, kanske bilen rullat 20t mil, då frågar ingen om Du har betalat service hos BMW för 20.000:- extra, vilket Du aldrig får igen när Du säljer! Den som har garanti, Serva på märkesverkstad. Den som har gammal bil -Börja spara tusenlappar NU! | |
| 528an, precis,precis, ta en billigare olja och byt själv, och OFTARE än att köpa en dyr och byta sällan. | |
|
"Frågan är ju då att om märkesoljorna är bättre varför skulle de då inte klassa upp dessa och på så vis kunna ta ännu mer betalt?" Motfråga: Vill du betala ännu mer än vad du betalar idag för en märkesolja? Dessutom.. Klassa högre? Hur då när det i dagsläget inte finns högre klassningar. De något billigare produkter hos "märkestillverkarna" med låg klassning säljer eftersom det är är just märkesolja. Folk betalar för det utan att veta att det finns likvärdig produkt billigare nånstans. Inget konstigt anser jag. Folk kan inte veta allt om motoroljor, vem vet allt om diskmedel? Med diskmedel kan man ju testa sig fram, betydligt svårare än med motorolja. Finns inte många gånger det blir någon märkbar skillnad av att byta oljekvalite. Först efter ett antal tusen mil eller 10-tusentals mil kan man möjligen upptäcka det men då är det redan försent. Folk chansar inte när det gäller dyra o krångliga saker som bilar. 528n, Det är vågat o säga att du sparat 5000:- på senaste åren pga av billigare olja. Vet iof inte om du är spåtant men risken finns, om än liten, att din motor har tagit skada eller slitits mer än om du använt en bättre olja. Säger som sagt inte att det är så men det är väldigt svårt o säga för att inte säga omöjligt. |
|
Jeppe W |
Är det någon som har spec på de olika klassningarna, och på hur de utföres? |
|
Anders, om man är "spåtant" bara för att man köper statoils olja packad i biltemaförpackning så hänger jag inte med? Du tror väl inte på allvar att man får motorskador av syntetolja från Biltema? En del verkar ha övertro på olja om den bara är dyr. Mobils syntetolja kostar bara hälften i Frankrike mot här, är den bara hälften så bra då? Att betala 1000:- bara för olja är för mig som att gå på lyxkrog och pröjsa 500 kr för en lunch i tron att jag äter nyttigare mat bara för prisets skull.... |
|
|
Jag kanske var otydlig. Du påstod att du sparat 5000:- på att köpa en billigare olja. Jag hävdar att du omöjligt kan veta det eftersom du inte vet om eller när din motor behöver renoveras eller hur mycket sämre eller bättre din motor skulle må med en "bättre" olja. Kanske mår din motor precis lika bra som om den gått på en dyrare (bättre olja). Frågan är hur du tar reda på svaret. Har inte någon övertro på dyra oljor förresten. Har jobbat på Mobil i 3 år så jag vet vad som kostar och vad som inte gör det. En hel del produkter kostar pga av märkeskännedomen medans andra FAKTISKT är dyra att framställa men samtidigt ljusår bättre än andra produkter. |
|
|
Sen beror det ju på om man har en sprillans ny Beemer eller en som är från -90:talet. Du vet ju inget om vilken olja som de tidigare ägarna använt och så. Biltemas olja är nog tillräckligt bra för en så pass gammal insliten motor om man följer oljebytesintervallerna. Ett annat tips på bra prisvärd olja är att köpa Agrols helsyntetolja Nova på Granngården. Det är en mycket bra olja med garanterad kvalitet. Om den duger att ha i traktorer med turbo för 1 mille så funkar den helt säkert på Beemers från -90talet :-) Den är dessutom både BMW och Mercedesklassad..... Min BMW Länk |
|
Jeppe W |
Vad var det för pris på den? |
|
Den kostar drygt 200 för 4 liter om jag inte minns fel. Min BMW Länk |
|
|
FordLTD: Tyvärr är Agrol Nova en delsyntet men Agrol Spectra är en helsyntet (med basolja av PAO, ingen mineralbas!) ;) Få se om länken funkar...: Länk Mvh |
|
|
Jag mindes fel men som du skriver heter oljan Spectra :-) Min BMW Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.