AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.180

sprucket expansionskärl

KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Ja ha jag och barna var ute och drog lite på stan med de just på bultade sommar hjulen barnen ville pizza så det fick det bli.
När vi kommer ut från butiken rinner det vatten från min kära bmw skit fan ja och några till kör därifrån för att efter 500m få en alldeles för hög motor temp inn på macken fylla på vatten, efter en mil samma visa. Väl hemma efter lite inspektion kärlet sprucket, min fråga lyder är detta vanligt på 540 98- den har gått 14000
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det är vanligt att det läcker från expansionskärlet - ja!
Men att den har läckt så mycket som du skriver har jag aldrig hört tidigare.
Passa på att byta nivåsensorn också, den kan ta skada om det kommer hett vatten på den, om det är av den typ som inte vanligtivs är i kontakt med vattnet.

Kylsystemet är en akilleshäl på E39, många av oss kan vittna om det. ;-)

/Hammar
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Jag ställer mig lite frågande till fenomenet idag.
Lagade kärlet med kemiskmetall och virade vulktape runt om provkörde tills termostaten öppnat tog bilen i morse efter 1,5 mil värmen borta trevligt mysigt. Kollade igen nu på eftermiddan fyllde den full med vatten varmkör tills termostaten öppnar sedan går det inte att köra utan lock verkar bli en väldig fart på vattnet bubblar och har sig börjar bli nervös för blockpackning.
Ringde bmw karlstad och betsällde nytt kärl där hadde de aldrig bytt någon blockpackning så jag kan va lugn sa han.
Det ska bli väldigt intressant när nya kärlet är monterat.
Just nu är pulsen hög kan man säga.......
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Vet inte om det där bubblandet är normalt eller ej, men det är troligen ett rejält tryck i kylsystemet när allt är varmt.
Så att köra utan lock är väl ingen höjdare... ;-)

Vanligtvis tror man att det är värre än det är, återkom gärna med feedback om hur det går efter bytet av kärlet.
Troligen får du lufta systemet också efter bytet, det ska i en hel del kylarvätska så köp sådant på BMW också när du ändå är där så du får rätt sort osv.
Om du inte ställer en hink, en stor sådan, och låter vattnet rinna ner i den, så du kan återanvända vattnet.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan tillägga att jag köpte 4 x 1.5 liter rostskyddsvätska (kylarvätska) från BMW och 3 x 4 liter destillerat vatten.
(Tror jag använde alla utan en av rostskyddsvätska)

/Hammar
Ante25
passa på att byta kylare och bakre kylarslang när du lika håller på, dessa kommer med största sannolikhet att paja inom kort, inget kul alls när man är långt hemifrån.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nu kommer mina skräckhistorier:
----------------------------------
Om du har haft bilen länge, sedan ca 10 - 11 000 mil och framåt så byt de delar Ante25 tipsar om, om inte tidigare ägare har bytt redan.

Kanske inte kylaren direkt utan anledning, kolla istället skicket på det övre uttaget på kylaren, skruva loss slangen och kolla om du ser några sprickor i plasten på kylarens uttag, är det sprickor eller "sprött" så kommer du säkert få byta kylaren ganska snart då uttaget säkerligen kommer att spricka sönder och gå av vid slangklämman.
Det resulterar i att hela motorrummet får en släng av kylarvätska, sedan om det händer då du har kört en stund (som jag råkade ut för) och bilen är varm så sitter hållaren för oljefiltret i närheten så det ryker som f-n när det väller ut på den.
Och sedan när allt är bytt så får man stå ut med lukten av varm kylarvätska ett tag. ;-)
(Trots flertalet motortvättar)

Bakre kylarslang är också vanligt som sagt, den är svåråtkomlig men när den spricker så kommer mycket av vattnet att rinna ut bakom motorn, på min bil orsakade det en reaktion som heter duga när vattnet hamnade på rören som var heta, det blev ett hål på skölden under bilen, den i kolfiber.
Så det blev till att köpa en ny sådan också. :-/
(Kan inte med säkerhet säga att det var vattnet som orsakade hålet, men jag har svårt att förklara det på annat sätt)

Vattenpumpen har du kanske bytt också?
Det är ännu en del som är vanlig att den måste bytas då den kan börja läcka, det var det första på min bil som jag fick byta vid ca 13-14 000 mil.

Sedan har jag bytt den övre kylarslangen också i förebyggande syfte då den såg ut som en uppblåst falukorv som höll på att explodera, med ny slang så var det normalt igen.

Och som sista sak med kylsystemet kommer även expansionskärlet, det kommer att börja läcka det med, men kanske bara lite i början så man har svårt att avgöra var läckan finns.
Så kolla den om du märker en liten pöl under bilen en dag.

Lite tips inför framtiden... men med en sådan bil så är det värt allt "strul" tycker jag.
För sedan dess har jag inte haft några problem, den spinner vidare.

/Hammar
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
OBS byt även givaren till kärlet. När bilen kokar så åker den på stryk och brukar inte må bra. Att Köra med pilen i röda området kan betyda att du knäcker toppen. V8an är grymt känslig för värmeöverslag. Jag bytte på min gamla 540iA 98 expkärl, givare och termostat efter min termostat gett upp. DEt är den svaga punkten.
Mvh
Asken
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Nu är kärlet bytt fick det idag med bussgods, lite nervit var det svårt som fan att få vattnet att cirkulera i kylaren höll på och luftade i mera än en timma innan termostaten ville vara på min sida men trägen vinner. Och ja visst har jag bytt vattenpump för ca 200 mil sedan. Den som köper mest glykol på en månad vinner eller???
Vill bara nämna att inget vattenläkage hadde förekommit innan kärlet sprack. Det klöv sig på mitten på baksidan alltså mot kylaren bara så att man inte kunde se var det läckte utan att få skruva lite......
Fortsätter lite på denna tråden då den passar in rätt bra på mitt symptom.
E38:an visade sig ha ett litet läckage och det hamnade en pöl med kylarvatten under bilen. Efter att en undersökning på platsen gjorts visade det sig att det vid givaren i botten på expansionskärlet droppade lite vatten.

Någon som råkat ut för detta och isåfalll vad gjorde ni för att åtgärda det? Byta packning,givare eller hela exapnsionskärlet?

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det var på samma plats jag hade mitt läckage.
Byt expansionskärlet.
Du gör det själv, enkelt beroende på hur stora händer du har. ;-)

Bilder på bytet jag gjorde finns på mekartips
(Dåligt med text till bilder men du får en fingervisning om hur man gör)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tips: Jag bytte även givare, ventilationsplugg och locket.
Ventilationsplugg är bra att ha en extra om den andra är gammal eller går sönder.
(Det är trots allt plast vi talar om här...)

/Hammar
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Byte expkärl, lock och givare samt även kylarvätska rekommenderar dr asken...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.