AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.427

Oljefilter 750 E38

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tänkte byta olja på min 750 nu i veckan, jag har två st filter Knecht/Mahle ox103d tror jag dom heter, som skall passa 750 står det på kartongen. Jag köpte dom för länge sedan till 750 E32, men dom passade inte på någon av dom 4 exemplar av 1991 års modell jag har ägt. Kanske passar tom till E38:an?
Filtret till E32:an är långt och med hål rakt igenom, filterna som jag har är lite kortare och har någon sorts plugg i botten, någon som har bytt filter på sin 750 E38 och kommer ihåg hur det ser ut?

BMW CS #5139
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
oljefiltret ska de vara hål rakt i genom till e38an

Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
nej fel, nu fan vart jag o säker har för mej att filtret sitter fast i övre oljefilterlocket men inget hål rakt i genom ,ursäkta.

Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ok ingen annan som har något tips? Skiljer filtret på olika årsmodeller av 750 E38:an, jag har en tidig -95:a?

BMW CS #5139
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej Johannes

Ja, det finns dessvärre två olika versioner. Vet av erfarenhet då jag en gång köpt fel filter. Känns lite tungt att stå med oljan urtappad och med ett filter som inte passar i hållaren. Kommer dessvärre inte ihåg de exakta skillnaderna. Det ena filtret är dock ngt för högt. Kanske det går att se utanpå om filtret passar eller ej.
bmw,m3
Jag brukar mäta utanför behållaren, även kan man ju ta upp filtret från behållaren å jämföra.

Mvh

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ja jag skall nog ta och öppna behållaren i morgon och kolla, så man vet att det blir rätt.
Annars får jag väl köpa ett nytt på BMW, jag blir aldrig av med dom två jag har liggandes i garaget...

BMW CS #5139
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Tror jag har ett gäng E38-750 Knecht/Mahle filter i garaget. Ska kolla vad dom heter, så fort jag har vägen förbi.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Den "gamla" modellen behållaren har lock av gjuten aluminium och en lång skruv i mitten ska ha filter utan upphöjning i någon av ändarna och detta filter är gjort av plåt.
Den "nyare" modellen har filterbehållaren lock av plast och man skruvar loss hela locket har filter med en upphöjning i ena änden samt att filtret är gjort av plast.
Dom olika modellerna finns oberoende av år pga att en del filterbehållare byttes som garanti åtgärd. Men detta betyder inte att den gamla är sämre. Dom byttes enbart för att dom nya filtren är återvinningsbara vilket inte dom gamla är.

Paap Reeder
... på min -91:a sitter det ett filter som heter OX 121 - är av papper med en gördel av papper om magen och jag har ett tjockare al- lock med en m8 x ca 70.

MVH /// Paap R
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tackar för alla svar, jag har den nyare filterhållaren i plast, jag skall ta ut filtret och kolla hur det ser ut för säkerhets skull.

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag kollade idag och det var filtret i plast enligt ErikThörns beskrivning, såldes passade inte dom jag hade...

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.