|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
hmm_jonte: Du verkar tro att det är en mänsklig rättighet att ha bil oavsett inkomst. Visst är de flesta bilar dyra i försäkring för en 18åring men knappast ALLA bilar. Det kan knappast vara några problem att hitta en trafikförsäkringspremie på runt 5kkr för en äldre Golf eller Fiesta för en 18åring. bmwlundqvist: Försäkringssäljarna är ofta feriearbetare eller extraknäckande studenter som arbetar efter provision utan fast anställning i bolagen. Det är alltså inte dessa individer som sköter skaderegleringarna. Det som står i försäkringsavtalet är det som gäller, vad säljaren sagt per telefon är oväsentligt den dagen skadan inträffar så länge det inte finns skriftligen i avtalet. Fjattespatt: Du har fel i ditt resonemang. Efter det 11:e skadefria året stabiliseras premien för att sedan sjunka succesivt, detta enl TH. Bostadsort samt villa/lgh spelar också en mycket stor roll i hur hög premien blir. Om jag fått en ökning på 40% under 1 år hade jag sagt upp försäkringen och bytt bolag. |
|
| Kristoffer_L: 5kkr för en äldre Golf eller Fiesta för en 18åring. vet inte om de stämmer men de kan de nog göra och jag tycker de är orimligt mycket för en traffikförsäkring på en bil som inte kostar mer att köpa.. | |
|
Tja igen ! Kollade vad det skulle kosta om man sate försäkringen på morsan där var det bytydligt billigare. Det är jag som köper den sparat lite pengar :) Föresten undrar jag en sak på dessa bilar hur stor budget ska man ha för reservdelar och annat vanligt ? //Jonatan |
|
| bror ju helt och hålet på hur mycket du kan göra själv... | |
|
Kristoffer_L: "Du har fel i ditt resonemang." Jo, jag raljerade lite. Kristoffer_L: "Efter det 11:e skadefria året stabiliseras premien för att sedan sjunka succesivt" Så efter ca 27 år så borde premien vara anständig. Jag ska definitivt byta bolag. MRJ: Hoppas du slipper använda (sken-)försäkringen. |
|
|
MRJ: Problemen med E36 är vanligtvis slitagedelar. Räkna med följande priser. Oljeservice (700kr-1500kr beroende på GDS eller dyrare BMW verkstäder) Inspektion (2000-4000kr, GDS eller BMW) Bromsar (ca 6kkr för skivor+belägg runt om) Bakvagnsbussningar (3kkr bägge sidor) Spindelleder (1500kr) AC/Klima? Trasig enhet kan kosta allt mellan 5-15kkr. Brukar kallas "behövs fyllas på" i annonserna :-) mmm... Sedan tillkommer bensin, försäkring etc... Du får räkna med en viss buffert alltså. |
|
|
Pratade nyss med TH, en bmw 540 `94 skulle kosta 58707kr att helförsäkra för mej, 20 år i stockholm... trafik, runt 18k. Satt å prata ett tag me säljarn, jag slog nya rekord sa han =), hade riktigt roligt faktiskt!!!! Kollade på kul va en Ferrari 360 `02 skulle kosta. 107000 drygt... SL-kort e rätt ok faktiskt... /Niklas |
|
|
Men en 540 i Stockholm, 20 år gammal. Måste vara något av worst-case-scenario oxå! Jag unnar nästan er stockholmare några tusen extra i årsinkomst.... :) |
|
| Mitt råd är att trafikförsäkra skiten på morsan och sen köra järnet med bilen. Blås försäkringsbolaget för dom försöker ju alltid blåsa oss ;-) | |
|
Lr som en kompis sa: " d e tjänstefel att inte försöka lura försäkringsbolag och skattemyndigheten " Han skulle skriva ut uppgifterna å hänga upp på kontoret i malmö sa han, dom skulle starta en topplista....... Tack. Hade väl kanske inte väntat mej nåt annat me tanke på att min Sunny från `93 kostar 8900 i trafik på mej... /Niklas |
|
|
NTD: Då tycker du kanske också att det är ok med snatteri i affärer? Eller varför inte lura bensinbolagen också genom att tanka utan att betala? Båda dessa branscher kan ses som oligopoler med få aktörer och därmed en alltför dålig konkurrens. Jag tycker det är skrämmande att se vilken låg moral vissa forumedlemmar visar så fort skenförsäkringar kommer upp till debatt. Det allra mest pinsamma är när "fattiglapparna" måste skryta om det offentligt, hur "smarta" de anser sig vara när de lurar bolagen...riktigt lågt! |
|
|
Kristoffer, behåll brallorna på... ;) Du läste nog inte RIKTIGT vad jag skrev. ( Lr som en kompis sa: " d e tjänstefel att inte försöka lura försäkringsbolag och skattemyndigheten ") ( Innebär att det var en kompis som sa d ) Inget annat. Förstår inte riktigt varför du skall börja rya på mej... Betalar ovan nämnda 8900 i trafik för min Sunny för övrigt. 3500 på morsan för dom som hellre vill det. Hittat trafikförs för 11736 på 540:in , weiiiii... ;) Ta d lugnt å njut av din BMW, så fortsätter jag jaga min. /Niklas |
|
|
Att äga BMW kostar pengar, själv tycker jag att det är värt det. För min del kostar 518:en dryga 3400kr trafik/helår och då är jag bara 23år och bor i sthlm. Har ägt bil själv sen jag var 18, betalat för mig och inte gjort något dumt. 740:in kostar styva 39.000:- helförsäkrat/helår som bäst. Givetvis inte ett alternativ, man får helt enkelt köra trafik istället. Visst, mindre tryggt men är man lite eftertänksam med var man parkerar och hur man kör så kan man undvika många onödiga risker. Och då är man vipps nere i 5700:-/helår. Helt okey tycker jag, så att göra rätt för sig från början lönar sig kanske? Och känns det inte lite trist att någon annan står som ägare på den egna bilen? :) |
|
|
haha joo tycker det skulle vara tråkigt att säga att det är min bil,men inte på pappret. klart man vill kunna säga att det är ens egen bil som man slitit ihop. tycker det är många som kör runt i sina bilar och "showar" vilket jag tycker är helt rätt om man betalar för den rakt igenom :) Så för mig får det bli Trafik försäkring och kolla runt på lite mer än Internet offerterna och ringa till dem och kolla mer specifikt, bor inte i en speciellt stor stad. men tänkte på en annan sak som skadegörelse, läst mkt här på forumet att det är väldigt många som råkat ut för det, så skulle vilja ha försäkring mot det också men som sagt ska kollas upp :) //Jonatan |
|
|
Värt att komma ihåg är att priset på en vara i en fri ekonomi styrs av tillgång och efterfrågan. En försäkring är en vara. Bevisligen finns det kunder som inte upplever de skyhöga premierna som ett hinder. Eller - mer troligt. Försäkringsbolagen VILL inte försäkra 328'or ägda av 18-åringar. Skulle jag driva försäkringsbolag skulle jag också ta ut en saftig premie för en sådan kombination. Att en 316i Touring är billig att försäkra i Ytterhogdal för en 55-årig kvinna är kanske inte så konstigt. :) |
|
|
Hallå MRJ Jag kan bara ge dig ett råd och det är att kolla olika försökringsbolag. Senast jag gjorde detsamma, fick jag priser på mellan 8' och 26' på samma bil, samma person (mig) och samma adress. Gissa vilken jag valde :) Zredrik |
|
|
325:an som jag har, körs av min son som är 21 år, skulle han försäkra den i Gbg där han bor kostar det en förmögenhet, men nu är det så att jag har betalt bilen och det står i försäkringsreglerna att den som har störst ekonomiskt intresse i bilen skall stå för försäkringen och m.a.o. även äga bilen. jag betalar ca: 6000:- om året i helförsäkring, vilket ät rätt överkommligt. BMW CS #5206 |
|
|
MRJ! Du borde ju egentligen kunna låna ut pengar till din mamma som köper bilen, för går du till en bank och lånar, så står ju inte dom för försäkringen. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.