|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej har kollat in en bil som jag antagligen ska köpa, det är en 318is 92:a. men efter att kollat försäkring på denna bil så blev jag desto mer tveksam. 25k :helförsäkring 8k :trafik båda är helår. kollat på Tennant, Trygg Hansa internet offerten, Jag tycker båda är helt orimliga eftersom bilen ligger på 30k så nu blir det ingen bil antagligen :/ Iaf mina föäldrar betalar för sin 02:a 318i 6300/helår och även då ligger min trafik F-S 1,7k dyrare än deras hel plus att den är betydligt mer värd ! Vill bara säga att jag tycker det är synd med såhär dyra försäkringar blir förmodligen bussen för mig om det ska kosta sådana summer att försäkra. //Jonatan | |
|
BMW är en motorstark och körglad bil som pga den lavinartade importen de senaste åren gjort den alltmer billig som begagnad, och därmed tillgänglig för en stor grupp yngre individer med liten erfarenhet vad gäller bilkörning som tidigare fick hålla till godo med bilar som 240, Golf, Fiesta etc. Just 3-serien (ff a E36) anses vara en mycket olycksdrabbad modell som kostar varje år stora summor pengar för försäkringsbolagen att lösa ut/reparera, för att inte tala om alla dessa 3-serie piloter som varje år kör ihjäl sig eller blir handikappade för resten av livet. Visst är en premie på 25kkr bisarr för en bil som kanske har ett marknadsvärde på 30-35kkr. Men en 18 åring i kombination med en BMW är lite av ett "worst case scenario" för f-bolagen, se det snarare som att F-bolagen inte vill ha dig som kund med en 318is. Att dina föräldrar har en låg premie på en -02 318 beror på att de tillhör en kategori som är underrepresenterade vad gäller bilolyckor. Mitt tips är att leta andra bilar, ingen tvingar dig att köra BMW ;-)Bygg upp ett antal skadefria år och du lär kunna köpa dig en bättre begagnad E46 till en rimligare premie om några år. |
|
|
Länk Länk Har ingen uppfattning om om priserna du fått är konkurrenskraftiga, men kolla några bolag till. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Hej Mjoo får väl bli att leta andra bilar, känns lite tråkigt då man är inställd på en sak :/ Alternativt om jag delar den med min morsa (bor i samma hus). men vet inte om man får göra så. Annars blir det som du kristoffer säger, andra bilar Renault Kangoo kanske ;) |
|
|
MRJ: Jag skulle akta mig för att dela bilen med din morsa. Det finns stor risk att ni blir utan ersättning om något händer om f-bolaget anser att det är du som är den huvudsaklige användaren. Bolagen har blivit mycket hårda med dessa regler den senaste tiden. Det finns flera exempel på forum medlemmar som stått med brallorna nere när deras skenförsäkrade fordon blivit krockade eller dylikt. Jag skulle kolla upp andra bolag men jag tvivlar på att det blir så mycket billigare. En begagnad BMW blir aldrig billig i försäkring för en 18-åring, tyvärr. Själv betalar jag nästan 10kkr (fick en rejäl höjning av TH precis) och då är jag dessutom snart 30 :-( |
|
|
Kristoffer: Skulle inte se hur de skulle kunna kolla detta men om det är olagligt som sagt så är det ju inget att göra, hon kommer ju också att använda bilen dock till mataffären, då vi inte har någon annan bil. Men läste lite i föregående inlägg om skenförsäkra att det i allmänhet höjer de "äldres" får kolla lite på andra bolag också. //Jonatan |
|
|
Kolla fler bolag, som exempel kan jag nämna min arbetskamratsdotter 23år som tog över sin farfars 90hk Golf från 1990, den ville Trygghansa ha 8000kr i trafikförsäkring, 3800kr på fadern 48år, hos Salusansvar kostade trafikförsäkring 2800kr på dottern som därmed fick en ny kund. För boende i samma hushåll är det okej att använda varandras fordon även regelbundet, däremot kan vissa bolag köra fulknep för att slippa betala, men då gäller det att man inte ger sig, i värsta fall får man ta sitt fall till media, det gör inte dom personer som skenförsäkrar eller rättare sagt försöker fuska på ena eller andra sättet. Jag känner till två fall där personer som inte skulle ha fått ersättning ändå fick det, Fall 1, lustgas felaktigt monterad orsakade brand i motorutrymmet, ett stycke BMW 325i E36 totalförstörd, ersättning utbetalad. Fall 2, Mycket värre, ägaren till bilen är ute och kör rattfull, krockar så illa med en byggnad "bland annat polis i huset" att bilen inte går att köra, han och kompisarna tar sig hem, väl där stöldanmäls bilen, ersättning betalas ut. Båda gångerna blir försäkringsbolaget lurat, så visst finns det ett behov att kontrollera, men låt inte det gå ut över dom som inte förstör sina bilar lite mer, när den ändå ska repareras. Mvh Stephan |
|
tvåtakt |
Jag minns när dom ville ha 17000:- för en 3,0-75 helförs. helår. Då var jag typ 20. Låter kanske billigt, men det var 1985... |
|
Försäkringsbolagen är inte roliga att göra med t.ex Aktsam välkomnade min kompis 523i-98 med billig premie medans de ratade min 528íA-99..Deras ursäkt var att 528:an är en så mycket motorstarkare bil,själv så behöver man ju bara läsa prestanda siffrona att det rör sej om hårfina skillnader. Tråkigt!! |
|
|
Hej. Som sagt, 318is är ganska motorstark bil för en 18 åring. Börja med en 316 E36 och byt upp dig efter ett par år. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Kollade runt på 316i nu, skillde inte jätte mkt i premien :/ jag ha ri allmänhet fått för mig att 316i, 318i är sämre kvalité än en 318is och int jätte stort prishopp i modellerna. Detta är givetvist bara spekulationer, det jag tänker på är att den har en annan motor som har kamkedja samt hört bättre om den. Eller är tanken att jag ska lära mig köra innan jag skaffar en 318is //Jonatan |
|
| sluta ni kan inte på fullaste alvar påstå att en 318 är en motorstark bil... den ligger ju i samma klass om man bara räknar hp som en volvo 240 ok sen att volvon kanske är lite tyngre.... | |
| hmm_jonte: Visst 318is är inte en särskilt motorstark bil i teorin, problemet är bara att E36 modellen har en mycket sämre olyckstatistik än 240 modellerna. En 240 är idag dessutom nästan gratis att reparera och har ett marknadsvärde som med nöd och näppe överstiger skrotningspremien. | |
| Skenförsäkring är ju inte tillåtet, men det kan ju inte vara förbjudet att din mamma eller pappa "köper" en bil som du får låna väldigt ofta??? | |
|
bmwlundqvist: Många försäkringsbolag har höjd premie eller självrisk om någon under 25 använder bilen, så visst är det lagligt. Jag skulle däremot vara mycket försiktig med att som 18-åring låna ett sådant fordon "väldigt ofta" med tanke på hur kinkiga F-bolagen blivit den senaste tiden. Om F-bolagen ser en möjlighet att slippa betala ut ersättning så kommer de allra med största sannolikhet att göra det. Det jag lärt mig under de år jag haft bil är att man skall ha så lite som möjligt med F-bolagen att göra, det blir bäst så :-) Men kärnfrågan kvarstår: Varför inte rätta munnen efter matsäcken och köpa en bil man har råd att försäkra från första början? Då slipper man eventuellt krångel om något skulle inträffa och man kan efter några år köpa sig en betydligt trevligare BMW än en 318is till en mycket lägre försäkringspremie. |
|
|
Hmm, att hitta en bil som är billigare att försäkra än en 318 inom BMW familjen är väl knappast möjligt? Om man sedan skall vänta "några" år för att komma in mot BMW så lär det tyvärr bli måånga år... Jag lider fortfarande av höga premier (har varje år trott att premierna skall gå ned, men så är icke fallet) trots att jag nått den aktningsvärda åldern av 28 år :) Alternativet du har är egentligen att endast trafikförsäkra bilen. Fortfarande blir det antagligen mycket pengar, men... Kanske kombinera en trafikförsäkring tillsammans med ett gemensamt ägande med förälder? (Då har nog inte försäkringsbolaget så många åsikter, de kommer ju aldrig behöva betala något som du har orsakat) Inom ett par år utan skador har du tjänat in bilens värde i form av lägre försäkringsavgifter, annars blir det lätt så att efter 5 år har du betalat mer i försäkring än vad du betalade för bilen Just my 2 cents, Marcus |
|
|
Jo, kärnfrågan kvarstår som du säger och ska man vara ärlig bör man ju köpa en bil man har råd att äga. Dock så vet jag flera familjer där sonen/dottern studerar och inte har nån direkt inkomst och föräldrarna har köpt eller delköpt en bil för barnet att bruka. Föräldrarna äger den på pappret, men är snälla nog att låta barnen ha den ifred. Skulle detta vara en orsak till att FB vägrar ersättning vid en eventuell olycka? Ägandesättet är ju väldigt likt det som förekommer vid skenförsäkran. |
|
|
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det tillägg i form av högre premie om någon under 25 år brukar bilen. Problemen kan uppkomma om F-bolaget anser att det är sonen/dottern som är den huvudsaklige brukaren av bilen. I detta fall har jag förstått att det är tänkt att "MRJ" tänkt använda fordonet, dvs han är den egentliga brukaren. Då skulle jag vara mycket försiktig att ställa den på morsan, trots att det är inom familjen. Det fungerar smärtfritt så länge inget händer, men om något väl händer... Jag vet hur griniga bolagen kan vara. Själv fick jag tjata mig till ersättningen av självrisken i 2.5 år efter en trafikskada, trots att den skyldige blivit fälld i domstol. Darklight: BMW blir aldrig billiga att försäkra, tyvärr. Det är klart att man får vänta några år, men som jämförelse hade jag som 24åring en helförsäkringspremie på 4kkr för min förra 318 E36 hos LF. Visserligen har premierna stigit sedan dess men det ger lite en indikation på hur mycket det ändå skiljer mot en 18års premie. Jag kan lugna dig med att efter 30 brukar åtminstone premierna gå ned ;-) |
|
|
Kristoffer_L Men kärnfrågan kvarstår: Varför inte rätta munnen efter matsäcken och köpa en bil man har råd att försäkra från första början? Då slipper man eventuellt krångel om något skulle inträffa och man kan efter några år köpa sig en betydligt trevligare BMW än en 318is till en mycket lägre försäkringspremie. med andra ord finns ska inte någon som är 18 ha bil enligt försäkringsbolaget för de finns nog inte många i sverige som har råd med en så hög premie som de kostar för en 18 att försäkra sen spelar de inte så stor roll va det är för bil för alla är extremt dyra i den åldern... hade jag vatt som MRJ hade jag tatt de på nån av mina föreldrar.... |
|
| När jag var 18 hade jag bilen på farsan. Det rekommenderade försäkringsbolaget..... | |
|
Jag är 30 och min premie har precis höjts med 40% sedan förra året (då jag var 29). Vuxen i bilförsäkrings-sammanhang = 45 år MRJ, du behöver alltså bara köra Volvo 240 i 27 år till. Hälsn, / FS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.