AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.891

Marknadsvärde E38 740 iAL 1995

Sida 1 av 2
Hej!

Jag tittar lite på en E38 från 1995. Tänkte kolla era uppfattningar om värdet på den bilen, jag har jämfört lite mot tyskland men det är lite svårt att visa upp en sådan jämförelse för nuvarande ägare och få honom att förstå att han ligger för högt :-)

Nåväl, bilen är importerad, tillverkad 1995 och intagen till Sverige i januari 1998. En och samma ägare sedan dess. Jag förutsätter att allt ser rätt ut i serviceboken osv (även fast bilen har rullat osannolika 700 mil per år de senaste 2 åren, men det kanske stämmer). Nuvarande mätarställning ligger runt 13,5' mil. Skickmässigt skall det inte finnas några fel alls förutom två (små) rostangrepp. Bakluckan och vänster bakre hjulhus. Bakluckan tycker jag mig sett är ett vanligt problem.

Bilen är alltså en 740 iAL, årsmodell 1995.
Nedan följer det väsentligaste i utrustningsväg:

* Dubbelglas (även bakrutan, är det extra?)
* Nivåreglering i bak
* Skinnklädsel
* Multiratt
* Elstolar (dock inte minne)
* PDC
* Farthållare
* 18" med nya däck
* 16" vinterhjul
* Xenonlampor
* Stereo (däremot vet jag ännu inte om det är växlarn eller inte)

Det jag spontant saknar är navigationen och minnesfunktionen till elstolarna. Det positiva är dubbelglasen, gör nog en hel del för komforten...

När man jämför mot de tyska bilarna håller de oftast en bättre utrustninginsnivå än detta exemplar, så det känns inte helt rättvist.

Vad har ni andra för åsikter om priset? Ägaren har tydligen satt en ganska hård gräns som han inte tänker gå under (utan behåller då hellre bilen).

Tacksam för all möjlig input,
Marcus
Gissninglek, annonspris 75KSEK, slutpris 60-65KSEK...?

/Simon
Är det denna?

Länk

/Simon
Stämmer bra det Simon!

Du ser, priset som han vill ha är lite annorlunda mot vad man själv tycker är riktigt.

Om man lyckas diskutera priset ordentligt tror jag man kan hamna runt 90k men det är en bit ned till de summor man själv satt upp. (runt 80k kan vara rimligt för ett bra objekt)

/Marcus
Känns spontant som en bättre affär att importera en 740 själv. Eller vad tycker du? En snabbkoll på mobile ger att man borde kunna få in en 740 99:a för dryga 100KSEK under 15000mil.

/Simon
Jag hade tittat närmare på denna korta 750-97 hos en Tysk BMWhandlare Länk högre miltal, men bättre utrustning och auktoriserad handlare är klara fördelar, och att importera själv är roligt tycker jag, liten regskylt är något som är möjligt att få då, det går inte på bilar som redan är reggade här.

Mvh Stephan

KW
113
KW
740iA -95
Man får inte glömma bort milen...om de stämmer är endå inte bilen jätte dyr. Om bilen är fin och frisk såklart. De flesta e38or har ju rullat 20+...

Det finns en markant nackdel med att ta in en bil från tyskland, ur min synvinkel: Mitt försäkringsbolag vill knappt ta i bilen.

På något sätt går det säkert att få bilen försäkrad men det är ett rejält påslag på premien tyvärr. Jag vet att mitt bolag vill ha haft bilen i Sverige i minst 3 år (varför det skulle vara så mycket bättre då, men, men).

Men med hänsyn till tysklandsmarknaden så måste ju priset på det objekt jag beskrev ovan justeras markant för att vara riktigt intressant, antagligen kommer inte detta att ske så man får kanske fundera på tysklandsmarknaden ändå...

/M
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
mycket större utbud i tyskland på dessa bilar de kan man inte komma i från.

Länk
Darklight,

varför är du bunden till ett försäkringsbolag? Finns många att välja mellan.

/Simon
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Rost på bakluckan är ett problem på E39 och mig veterligen ej "vanligt" på E38. Billigaste 740iAL (Lang) med facelift ligger idag på 15.400 Euro hos Mobile.de, och inte runt 100k.
Gällande försäkring. Hos mitt försäkringsbolag If var det inga problem alls när jag tog in min nuvarande E38 sommaren 2003. Detsamma gällde E36:an. som jag tog hem i November samma år. Premier skiljer lika mycket som det finns bolag. Kolla vad som passar dig bäst genom att erbjuda dig att bli "helkund" i samma bolag, det gynnar dig bäst.
Som kuriosa så betalar jag fn. 1400:- mer per år för E38:an än vad min svärfar (63år) boende 1½km från mig med samma postnummer och församling ger för sin svensksålda E38 750iAL (1996).
Ang. ditt objekt så lär de knappast få vad de begär om de inte knallar in någon spekulant med 0-koll vad gäller prisbilden på äldre E38:or. Din prisbild stämmer således väl.
Fö. så är 740 i lang-version är inte så jättevanliga i Europa men finns "överflöd" i USA på den marknad de ursprungligen var ämnad för. 750 i langversion är däremot vanligare. Men det hade du kanske redan koll på;)

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
PJ,

jag kollade inte specifikt på förlängda 740 utan på "vanliga" 99or, där finns de runt 11500-12000 oprutade Euro när jag kollade igår.

/Simon
T ex denna:

Länk

Nu är jag inte expert på att se facelift eftersom jag inte ser det som så viktigt själv(för många andra är det dock mkt viktigt, vilket gör det viktigt att veta om man aspirerar på en e38 självklart). Uttagen juni 99 är den iallafall.

/Simon
Angående försäkringsbolag:
Hittills har det alltid varit LF som varit billigast för mina försäkringar, varje gång jag har kollat något... Det var lika för mig när jag kollade E38 för något halvår sedan också, men det tyngsta skälet till att stanna kvar inom det bolaget är pga min entusiastförsäkring till B8'an.

Helt klart finns det ju bättre utrustade bilar i tyskland för ungefär samma pris. Det man kan fundera på är hur mycket motsvarande bil i Sverige skall kosta för att överhuvudtaget vara intressant.
Jag tänkte sätta mig under dagen och ta fram annonspriser från mobile på motsvarande bilar nere i tyskland och slå ut ett snittpris.

Jag satte mig ned och gjorde ett par enkla sökningar på blocket och på mobile för att få fram lite snittpriser på annonseringspris...

Jag tog då inget hänseende till utrustningsnivå eller skick utan gick endast på miltal och årtal (innan facelift). På blocket undvek jag bilhandlarnas högre annonspriser och siktade in mig mot privata annonser alt. lägre bilhandlarannonser (den urskiljningen gjorde jag inte på mobile)

Jag fick som resultat att i snitt annonseras en 740 för c:a 90' SEK i Sverige och i Tyskland (kanske mest bilhandlarannonser?) runt 110' SEK. Därtill kommer då transport och regavgifter. Sedan kan man ju räkna med prutmåner osv, osv.

Jag såg att ett par av annonserna från Sverige var lite.. speciella. Någon som hade lite plåtskador osv, så man kan nog egentligen höja snitt-annonspriset en bit pga dåligt urval.
Det intressanta däremot tycker jag är priserna i tyskland. De ligger inte särskilt lågt (generellt sett alltså) utan håller nästan nivå med svenska priser... Den billigaste var visserligen 89 900 SEK men även där blir det ju ett påslag på nästan 10 000 för att ta in den -> ungefär samma priser som i Sverige.

/Marcus
Jag var i alla fall iväg och tittade på bilen som jag beskrev i början av tråden.. Tyvärr uppfyllde den inte mina förväntningar (någon som är fövånad? ;)) Konstigt nog var hela bagageluckan rostig, kanten mellan den nedre plastkåpan och övre delen av bagageluckan.. Det var inte något som jag förväntat mig faktiskt! (Men senare under dagen har jag sett liknande tendenser på 2 andra bilar)

Nåja, bilen var i alla fall inte i något skick som skulle betinga 105 000 SEK i mina ögon (och inte heller 90k)

En sak som förvånade mig mycket var att det endast var kassettradio! Inte ens CD-spelare (växlare)! Undrar vad den första ägaren tänkte på när han beställde bilen egentligen! Trodde knappt att det gick att köpa en 7-serie med enbart radio/kassettenhet..

/Marcus
li
1.959
liste
535i -89
Johodå! Det finns MASSOR med E38:or, E39:or och tillochmed E46:or med bara radio/kassett! Otroligt men sant.
Uhm, E46or med kassett?
Hade jag sett en sådan hade jag verkligen blivit fövånad! (Kommer ihåg den tiden då E46 lanserades, då var ju nästan CD gammalmodigt, MD hade börja slå ordentligt)
Rostig bagagelucka på E38 är tyvärr mycket vanligt, har sett åtskilliga ex med grav rost, jag skulle säga att E38 är mer drabbad än E39 Sedan, plastnederdelen ställer till det.

Kassettspelare är något som många Tyskar älskar, älskade? Jag är inte ett dugg förvånade att en 95:a har kassett.

Darklight; Kan du inte prata med LF om import från BMWåterförsäljare, en sådan import bör dom inte misstycka något om.

Mvh Stephan
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Håller med Stephan, rostiga bagageluckor är mycket vanligt på tidiga E38:or. Jag tror att E38:an är rostkänslig överlag, jag såg många rostiga exemplar innan jag hittade min som visserligen har två små bubblor den också, men i förhållande till annat jag har sett är det försumbart.

BMW CS #5139
li
1.959
liste
535i -89
Darklight - ja, man blir nästan rädd när man ser dessa medeltida lösningar på så pass nya bilar! Har för övrigt en E46-bandare liggande efter ett byte i en bil för nåt år sen. Ägaren ville inte ens ha "skiten" utan sa åt mig att kasta den. Vilket jag inte gjorde - den funkar ju. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.