AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
913

demontering av drivaxel

hej. jag ska nu byta vänster bakhjulslager och måste plocka bort drivaxeln, och då undrar jag lite hur jag ska bära mig åt? och vilka verktyg som jag behöver samt vilka storlekar dom bör vara? bilen är en 325i -92 (e36)
Lundqvisten
Har du ej bytt bakhjulslagret innan nå'n gång, då avråder jag dig från att försöka. Det krävs bl.a en hävert: ett 2m långt rör för att överhuvudtaget få bort kronmuttern till navet,mm,mm.
Dessutom är det oerhört lätt att slå sönder det nya lagret.
Överlåt jobbet till någon som vet vad det handlar om.
tvåtakt
Har för mig att navet sitter HÅRT också. Jag håller absolut med Lundqvisten. Lej bort jobbet, och gör någonting roligare under tiden!
E3
1.828
E36
USA bilar
En hävert används för at förflytta vätska från ett kärl till ett annat, ex från en bränsletank till en dunk..
Däremot kan en HÄVSTÅNG vara bra vid hårt sittande muttrar och bultar
hej igen. det är inte så att jag inte vet vad jag håller på med men det är så att det enda som jag inte har är intorxen till drivaxeln där den sitter mot diffklumpen, och då undrar jag om någon vet exakt vad det är för storlek på den så att jag inte behöver köpa hela järnaffären.
Lundqvisten
Börja inte med att lossa drivaxelns torxbultar, innan du lossat den stora kronmuttern med låsning. annars snurrar allt bara runt.
Vid återmonteringen dras kronmutter,mm. med momentnyckel, tror kronmuttern skall dras med 240Nm. Annars kan den lossa.
Dessuton är muttern och dess låsning förbrukad efter demontering, köp en ny hos BMW.
När du monterar det nya lagret så "SLÅ INTE DIT DET" lagerbanorna samt kulorna blir då stukade (förstörda) Lagret skall pressas dit.
Ma
20
Mangepp
320 Coupe -93
Vad kan det kosta att lämna iväg för att byta ett bakhjulslager?

/M
Lundqvisten
Mangrepp: Vad det kostar beror nog mkt på vart man lämnar in bilen. Kan tänka mig allt från: 1000 - 3000:-
Betänk att timpenningen är ca: 800:- som billigast. Tror ej att någon fixar bytet under två timmar. Sedan tillkommer lagret men det köper man naturligtvis hos Biltema, sök i kartongerna tills du hittar ett SKF.

Köper du istället lagret hos BMW så får du ett Japanskt AGU. (Inte lika bra som SKF)

Har för mig att BMW tar 1,300:- och Biltema endast 360:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.