AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.227

318 -02, gasar av sig själv!

Ma
22
Magnus S
318i Touring -02.08
Har en 318i -02:a.

Körde den ganska tom (fanns nog några liter kvar) på bensin idag. Körde upp för en brant backe märkte då att bilen hackade lite och gick ojämnt. Trodde att det var för nära soppatorsk.

Åkte och tankade.

Efter detta stod jag en stund på körde jag till garaget och bilen stod på tomgång, rätt vad det är så börjar bilen att gasa upp, släppa, gasa upp, släppa hela tiden (bilen gasade upp mellan 1200-1700 varv/min ungefär).

Slog av bilen och startade igen, samma visa. Ingen motorlampa eller något annat felmeddelande finns.

När bilen stått ett tag funkar den fint, när man kört ett tag börjar det (även om man kör känner man att den rycker, trycker man ner kopplingen under färd sjunker motorvarvet till 1000 v/min för att sedan gasas upp och ned mellan 1200-1700 v/min)

Ringde och tala med BMW service, han visste inte riktigt vad det kunde vara men trodde att motorelektroniken fick fel signal från någonstans (kanske någon trasig komponent), och därför betedde sig konstigt. Eftersom ingen motorlampa lys tyckte han att jag kunde köra bilen till verkstad imorgon.

Är det någon som har en idé om vad det kan röra sig om? Vore kul att slippa slänga bort några sköna sedlar till BMW verkstan.

Tacksam för hjälp//
Magnus
liknande fel kan uppstå på e30 om tomgångsmotorn är kass, att den inte reglerar som den ska, tjuvluft låter också som en trolig orsak...låt motorn gå på tomgång och spraya startgas på alla slangar och anslutningar i motorrummet, ökar varvet när du sprayar på en specifik punkt så har du hittat läckan...

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.