AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.282

Hur får jag bort silicon från lacken?

Hej .Har lyckats få silicon på bilen ,Hur fan får man bort det?????
/Danne
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bra fråga, det är det inte någon som riktigt vet. Billackerare har ett helvete med silikon på lacken, även om man slipar genom lacken kan silikonet ge ögon i den nya lacken.

Det man kan göra är att avfetta, tvätta och sedan vaxa med ett bra flytande hårdvax. Det är borta så pass att du inte märker av det mer, men ska du lacka om bilen kommer lackeraren att märka det...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Ett bra sätt är att torka bilen ett par varv med en tvätt-thinner typ wilco eller liknande, sen torka en sväng med en silicon-tvätt tex sikkens M600.
Då ska det vara borta normalt sett.
Men slipa inte före , då kan det bli värre.
//Jocke
Det finns ett medel som tar bort silicon. Vi har mycket släppmedel på jobbet som är siliconbaserat och när man ska lacka nått där så använder vi det medlet. Men givetvis vet jag inte vad det heter. Kan försöka komma ihåg att kolla det på måndag!!

///Martin
Bu
63
Bulan2
523i -98
Silikon.
Ordet inger mig fasa efter att ha läst en massa trådar om bilvård.
Jag vill ha min bil vaxad då det skyddar mot UV strålning och oxidering. Men när man ska laga stenskott och dörrislagningar måste vaxet (inkl silikonet) bort.
Hur tar man bort silikonet? Med ättikssprit, t-röd, Sikken M600 ... ?

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Nu är det inte så dramatiskt som det låter med silicon... tvättförtunning har alltid löst de problem som jag haft med.
Torka ett par ggr över det infekterade området, använd gärna ny trasa mellan varven.

Mvh
Skalman
Probemet finns i aldra högsta grad med silikon även omd et inte är lika alvarligt som tidigare.

Inte direkt sällan man ser fiskögon i omlackeringar idag heller..

Men som sagt, det går att kringgå, men lackerare som gör försäkringsjobb struntar oftast i det..

MVH/
Bu
63
Bulan2
523i -98
skalman.

Lackförtunning skriver du; Menar du thinner, t-röd, lacknafta eller något annat ?
/ bulan2

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Fick inte riktigt bort detta elände på min huv trots 3 omlackeringar.
Länk
I mitt fall så är nog en renslipning till plåten enda utvägen,men den får duga i sommar och till nåsta år är nog lackboxen klar:)

Mvh/Micke
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Bulan.. det finns speciell tvättförtunning att köpa avsett för avtorkning innan lack.
Kommer inte ihåg namnet tyvärr...men finns att köpa hos bla "Bildetaljer" som är en rikstäckande kedja.
Finns säkert på fler ställen.

Mvh
Skalman
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Jag förstår inte det här!! alla skriver vilka problem det är med silikon!! jag har skrivit om det här tidigare i ett annat forum men jag kan ta det igen.
I min ungdom jobbade jag som lackarlärling och då började silikonet komma i polermedel och med dessa "fiskögon" i lacken om man inte åtgärdade innan, då som elev fick vi alltid tvätta den gamla lacken INNAN något som helst arbete började i form av slipning för att med säkerhet få bort allt gammalt vax och silikon men vad tvättade vi med? jo Du Pont´s Prepsol!!! men detta medel har visst fallit i glömska hos den nya tiden lackerare, varför vet jag inte men borde ingå i deras utbildning jag har hela tiden sedan dess använt detta medel då jag skulle utföra några lackjobb och då har jag även använt silikomedel, denna Prepsol köptes hos återförsäljare av lacker och sprututrustning
mvh Uffe/bildock
3M™ General Purpose Adhesive Cleaner, 08984, Denna är bra, Finns att köpa bla på SGA i Bromma
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
bildock,det finns en hel drös olika grader av silicon,i mitt fall satt det inbakat i färgen.Jag tvättade med 1lit siliconenferner+att jag använde antidroppar i färgen.Har man riktig otur kan hela anläggningen bli smittad av detta elände.Det kan tex vara att nån recondar bilen i närhet av insug till kompressorn o vipps har du detta skit i både slangar o spruta då blir det jobbigt.

Mvh/Micke
BMW 528
Det jag har hört att ättika...vilken styrka det vet jag inte , jag har provat för många år sedan...och om jag minns rätt så funkade det då. Numera undviker jag silicon baserade produkter. Hör av er om det funkade eller ej .

BMW Entusiast
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.