AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
972

Ni som byggt 6,5" i kickarna på 32/e34..

Har ni upplevt några problem med att basen får en peak mellan 120-180hz ungefär, alltså att det sjunger i kicken om en gitarr går igång i metal eller liknande.
Jag har dämpat bakom med asfaltsmatta, pulat i dämpull och byggt nya kickar. Inget hjälper och nu senast prövade jag att borra hål bredvid högtalaren för att släppa ut trycket inne i kicken. Dels för att kanske minska resonaser och för att lura högtalaren att den spelar i en större låda. Men icket. tips??
Har du provat Backes mdf bafflar.Hittade en bra sida
Länk
kolla på zputnics album
Länk
Här är länken till sidan
Jo, jag byggde sånna från början. Sen har jag byggt vinklade i plast. Däri ligger nog inte problemet.
Berätta lite mer om anlägningen du har.det Kan vara delningsfiltren. delat fel i slutsteget. eller i hu.
Ja du.
HU Jvc kd-909r
Steg Rf 800a4 två kanaler framsystem, två till basen.
Framsystem Phoenix Gold Zrt 3-vägs, passivt delat 200-7000
bas Phoenix Gold Zr10d2.
Låter som det är delningsfiltret.likadant i bägge kickarna?
Hör med Robsarve på N-core.
Eller så får du göra som jag när jag gör mina vetenskapliga tester
i E-28.Tog en 10liters papkartong tejpa igen alla skarvar fäste
högtalarn i en mdf baffel på ena långsidan.fyllde med ull .tillverkade en mdfskiva som vägg inne i lådan. flyttade den tills det lät bra. i med en sopsäck fyll med vatten med litermått.
tillverkade en låda efter det literantalet.
Tycker inte att det skulle vara några problem att 6er i en E-34
Amega Qcomp låter ju bra i E-34an
Hade ett q-comp kit förut också, och jag vet inte om jag bara e känslig för jag hade samma problem där.
Jag ska byta HU snart men jag kan inte tänka att den bidrar till ljudet.
Har redan n-cores tävlingsfilter så det ska vara kanon.
Likandant i båda kickarna, japp.
prova och låna en hu.för att testa ev.ett slutsteg .högtalarna är det inte
Lycka till
Robsarve
Filtret är det ju inte eftersom det bara delar mellan mellanregister och diskant.

Och du har ju redan gjort det mesta rätt vad gäller basen... Det enda jag spontant kan komma på är att det läcker någonstans som det inte skall...

tycker Erik
Men om det läcker någonstans, hur kan det bidra till mina problem?
Jag har tätat runt kicken så bra som möjligt är.
Jag fick tipset av RogerT på ljudstudion att jag skulle borra hål i kicken och släppa ut trycket där istället, därigenom skulle jag lura högtalarn att den spelar i en störra låda. Han trodde peaken kom från att lådan (kicken) är för liten.
Jag prövade bara att lyfta baffeln från plåten bakom lite i hörnet för att släppa ur trycket där man jag tyckte det inte gjorde någon skillnad på peaken förutom att basen blev mindre.
Robsarve
För en gångs skull så höll jag med Roger i teorin ;-)

Du skall absolut inte lufta framåt, då tappar du bas precis som du säger. Däremot går det bra att lufta bakåt, men det kan ju vara lite besvärligare.

Skall se om jag kan rota fram Earl Zausmers byggbilder ur arkiven, han hade ju 13" are i de kickarna med öppningsbara framskärmar... :-)

tycker Erik
Jo jag vet ju det, akustisk kortslutning.
Men jag var tvungen att prova då han sa det, tänkte att han omöjligt kunde mena bakåt för jag kan ju inte borra hål i plåten ut ur bilen:-)
Men det kanske går att lufta ut i torpeden på något sätt men jag orkar ju inte plocka ur motorn för att kolla och borra direkt.

Ska byta HU i veckan, alpine 9813 ska in istället.
Ska även testa byta steg om det inte blir bättre efter HU:n.
Efter det blir det väll att testa någon högtalare som passar i mindre låda, impact reference tipsade roger om så vi får se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.