AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
898

Avgasfunderingar hur hade ni gjort?

Har köpt en gammal 525 med m50.

Bilen har ganska nybytt orginaldämpare ser det ut som. Den låter ingenting (inte mycket i alla fall).

Funderar på vad som kan vara enklast att göra, med bäst resultat.

Har beställt en fuldämpare från USA med en 2,5" in och dubbla rör ut. Känns kanske inte så bra att skarva ihop de dubbla rören osv...
Detta är ett av alternativen.

Sen så har jag funderat på att dra två rostfria rör i 2,5" från skarven till bakdämparen. Alternativt framifrån dämparen efter katten.
Frågan är då blir det jobbiga blåsljud / metalliskt smatter om man har raka rör som jag beskriver det?

Blir det kanske bättre att dra 2" hela vägen som det är nu och ha några roligare utblås.

Är ute efter ett lite vassare ljud, mer ljud helt enkelt. Vill inte ha ngn. jobbig resonans.

Har tidigare haft bilar med trevliga sportystem som varit väl avstämda. Till denna bilen känns inte riktigt som det är läge att punga ut de slantarna. Och då kvarstår de funderaingarna jag beskriver eller ngn annan liknande lösning.

Hur ser det ut på era bilar?

-Phil
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Tror nog att det skulle funka med att bara ta bort mitten ljudämparen och ersätta den med rör. det är ju iaf enkals så ;-)

jag hade 2,5" simons med en dämpare från katten och bakåt, det mullrade rätt fint å man fick ändå det fina "BMW vrålet" när man varvade ur motorn..

störig resonans är inte lika lätta att få på en sån "välisolerad" karros som E34an är.. min kusin körde samma simons setupp på sin Pegga 205 å den gick det inte å sitta i, medans det är fortfarande konfortablet i min.
Hade du ett 2,5 rör från katt med andra ord?
Jag tänkte ha orginalrören och ha kvar dämparen efter katten. Och fortsätta köra dubbelt hela vägen utan slutdämpare.

Värt att testa i värsta fall blir det till att hänga tillbaka ljuddämparen.

-Phil
Tror resonansen har med motorns cyl volym och cyl antal samt rörlängd tjocklek osv... ganska svårt att räkna ut hur det kommer att låta. Inte lätt att gissa våglängd o grejer på ljudet.

Tror det kommer låta ganska elakt och sportigt med dubbla 2tum hela vägen. Inget bröööl.

-Phil
Enligt min erfarenthet så har fyror en benägenhet att vid ett visst varvtal bröla och vara jobbigt om man har fel rör osv.

Har du det systemet du beskriver på turbon?

Turbon klipper ju avgaspulserna ganska effektivt så ljudet blir ju inte riktigt samma då.

-Phil
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
det systemet körde jag med innan jag hade turbo. när jag satte på turbo så byggde jag bara vidare med 2,5" till turbon, med en 2,5" race katt i stället.

Håller med dig om att dubbla 2" är nog bästa setupen =)
Ok tror jag testar med dubbla 2" hela vägen och några trevliga utblås.

Jobbigt med tid men jag återkommer med resultat i tråden när det är gjort.

-Phil
Jag har satt dit M5 (3,6) avgassystem från kattarna och bakåt på min 525:a... det låter iaf lite mer...

Mvh Jocke
www.frid.cc
"If Racing were easy it would be called Golf"
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

om man skulle skippa mittre ljuddämparen på en 530i -93 och ersätta den med rör som är lika grova som de som går in och ur dämparen skulle det göra stor skillnad på ljudet?
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
do it... det hade polaren på sin 540i o jävlar vad det mullrade om den.. :) fast ett bra ljud alltså o inne i kupen var det lika tyst som innan...nästan iallafall men ingen fara..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.