AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
976

Köpa 525 TdsT -93

Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Ska imorron och titta på en 525TDST -93, den har AC, automat, drag, lucka m.m. Bilen har gått ca 33 000 mil.
Eftersom att jag är nybörjare på det eminenta märket BMW så undrar jag vad jag ska titta efter (har tagit del av begguiden här på Autopower)?

Mkt tacksam för tips
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Välkommen till forumet!

Föslagsvis kan du kolla efter rost, att allt elektriskt funkar, automatens olja och hur den växlar. Att bilen går stabilt utan vibrationer och oljud. Försök kontrollera AC:ns funktion. Även om bilen är gammal så kolla upp bilens historia, servicebokens äkthet osv.

Lycka till!
Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Tack för tipsen, har snackat med förra ägaren och det låter väl ok.
Återkommer med hur det gick:-)

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kom ihåg när du tittar på den att det är köparens marknad det är mycket svårt att sälja en TDS dom är inte värda några större summor idag..det du ska vara uppmärksam på är att få veta om pumpen är bytt då menar jag inte ompackad utan bytt..tomgången ska vara jämn inte varierande byte av pump går till ca 17 tusen och det är inte ovanligt innan 30 tusen mil..
Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Har kollat på bilen idag, mkt är bytt och fixat bl a lådan (mkt kvitton). Ny framruta. Helt skinn och övrigt inuti.
Pumparna sägs vara fixade för ca 7000 mil sedan, kvitton eftersöks. Bilen gick bra, fin tomgång.
Allt el funkar (luckor, rutor m.m.).
Förra ägaren sa att framskivor börjar närma sig byte, är detta dyrt??

Ska fundera och kolla vissa saker, är lite kluven. Bilen gick kanonbra med bra klipp i (sitter trimchip i nu).
Bmwplanerna lever fortfarande :-)
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Själv skulle jag inte valt en långmilare som har trimchip det kan bli problem både med låda och motor du vet inte om föregående ägare vart gasglad.

Kunde du kolla om ACn funkade,för det är något som kan kosta ända upp till runt 15 tusen om det vill sig illa.

Vad det gäller bromsskivor så funger de från Biltema alldeles utmärkt är dessutom billiga.
Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Jo, AC:n fungerar. Jag funderar mest på detta med pumpen. Har hört att lådorna inte håller att dra tungt om man har trimchippet i, stämmer detta?
Om man monterar in originalchip ska man då ljustera turbotryck och pump? Bilen finns på en firma och jag ska ev. byta in Citroen.
si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
Tdst var ett ovanligt namn på en tds..Allt är väl i relation till priset, vad begär bilfirman? Jag har sett en -92 tds i luleå som man begärde ofattbara 85000 för i mars och då spelar skicket nästan ingen roll eftersom det är minst dubbla priset motför marknaden. Det skulle vara roligt att höra vad den där bilfirman begär om du vill tala om det.

Ni skriver även "kolla automatens olja" -hur gör man det när det saknas sticka?

silence speaks
Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Detta är en touring, därav namnet TDST. Bilfirman i Boden begär 39 000 för -93:an. Bilen fräsch inuti, men inte utanpå.
Jag avvaktar och söker andra objekt runtom i Sverige.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Första Tet står för Touring är den utan turbo heter den bara TD S står för turbodelen dvs Sport
Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Ok, då förstår jag:-)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Första T står väl inte för Touring, för hur kan en sedan också heta tds?
TurboDieselSport Touring.

------
BMW CS #04839
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Den benäms inte turbo med ett T som jag skrev den utan turbo heter TD Touring Diesel lägg till S om det är med turbo
Alla har turbo TD turbo diesel och TDS turbodiesel med laddluft kylare och mer hästar 143 mot tdn:s 115 och T har inget med touring att göra.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bra Bagarn! Jag är helt veck idag turbo har båda, jag blandade ihop jag hade laddkylare i tanken..går och lägger mig igen *S* men kollade i modellguiden där bennäms faktiskt Touringen med just 525tdsT... kanske är det så att man mest ser just Touring som diesel man tar för givet den bara kallas tds
Kolla så att bilen gör 200mk/h annars är den slut. Och jag skulle köpa en fin långmilare med dokumentation än en importbil som gått 20000 då det inte finns en tds som är 12 år gammal som bara gått 20000 utan dom flesta dock inte alla har gått över 30000 mil. Och det finns gott om skrotade dieslar att plocka delar från tex en automat. Chippade tds tror jag inte man behöver välja bort min brors tds A har gått nästan 40000 med chip och inte ett fel.
Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Just denna bil har blivit såld, men jag har ingen panik utan söker lugnt vidare.

Tack iallafall för all hjälp till en "lekman".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.