|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har aldrig importerat en bil innan, men har ägt några stycken. Jag letar lite efter en 330 Touring -01 eller -02 och vet vad priserna ligger på i Sverige. När jag sedan söker på mobile.de så ligger ju priserna minst lika högt som i Sverige. Alla ni som importerar - sparas det inget gentemot att handla i Sverige? Jag kan köpa att man kan hitta en bil med något mer utrustning i Tyskland för samma peng som en lite mindre utrustad här i Sverige, men jag tycker överlag att en sån 330 jag är intresserad av har rätt mycket utrustning som skulle räcka till mig. Letar jag på fel ställe kanske?? Tacksam för tips och synpunkter. /Kidde BMW - the ultimate drug... | |
|
Tyskland är inte automatiskt billigare. Finns fler exempel på modeller som är lika billiga eller billigare i Sverige. Men så finns det ett stort MEN - och det är de billigaste som annonseras är oftast mätarskruvade eller dåligt reparerade =lik. Nu har ju du inte så speciella krav så jag skulle nog leta efter en antingen sv.såld 330 eller en importerad som varit i Sverige ett par år (helst med samma ägare), för det borgar oftast för att personen varit noggrann när han handlat bilen. Alt är att köpa en i Tyskland på en aukt. BMW handlare + att man får BMW's beg.garanti som är mkt bättre än den som lämnas i Sverige. M V H Stephan Dagboken:Länk |
|
|
Du har helt rätt i att priserna i Sverige är låga och t o m ännu lägre i vissa fall än i Tyskland. Orsakerna är flera men några av dom är för många bilar importerade av vissa modeller (fler säljare än köpare...) samt att det finns en hel del icke helt ärliga bilar till salu (skruvade mätare, krockade, icke momsade). Dessa bilar gör även att priserna på de ärliga bilarna skjunker. Det du har att vinna på att importera bilen själv jämfört med att köpa en nyimporterad i Sverige är att du med största säkerhet får en ärlig bil samt att utbudet av bilar är större ___ //Ulf |
|
|
Hej! Börjar snart bli trött på all skeptis mot nyimporterat, finns många seriösa handlar som köper bra bilar och säljer vidare!!! Men självklart är det alltid bäst att själv hämta den i Tyskland, men detta kräver bilkunskaper och inte minst mkt goda tyskkunskaper annars är risken stor att din bil inte är perfekt! Min kompis köpte en 330 touring 01:a på bmw i tyskland billigare än de är på blocket, och bilen var perfekt. så leta vidare! Lycka till. ps. kommer ständigt nya bilar på mobile. ds |
|
|
Hej alla goa gubbar och tack för era svar!! Ja, man är ju lite kluven vad gäller detta. Goda bilkunskaper har jag väl utan att ljuga för mycket och tyska har jag läst i skolan i några år. Dessvärre räcker väl det man kommer ihåg inte längre än att man kan beställa en öl eller två... Om man ska handla i Tyskland så måste jag ha någon med mig som kan dels språket och som är lite petigare än jag själv är. Jag kan lätt förhasta mig litegrann... Gjorde en koll nu också på mobile.de men lade ner verksamheten när jag fortfarande inte hittat "rätt" bil under 25 000 Euro. De flesta sådana här i Tyskland verkar ha automatlåda och det vill jag inte ha på nästa bil så redan där går många bort. Sedan verkar det som att 50% är svarta eller mörkblåa och de går också bort. Silver kan funka, men helst en "mellanblå" eller grå metallic. Om man nu skulle hitta en vit eller röd så går de också bort direkt. Hmmm, så det där med inga speciella krav är nog inte riktigt sant ändå är jag rädd. Som sagt - jag tackar för era svar och fortsätter leta. Har ju min nuvarande 540 också att bli av med först på ett eller annat sätt. /Kidde BMW - the ultimate drug... |
|
|
Stephan Du skriver att man får BMWs beg.garanti, som är mycket bättre än den svenska. Du har nog fel där. Den gäller inte för en svensk köpare, bara för de som är bosatta i Tyskland. Men det kan gå att pruta av den anledningen, jag fick i allafall 500, skulle vara intressant att höra om det är någon som fått mer. Hälsningar Anders |
|
|
Fast eurolusgarantin brukar ingå på nyare bilar i Tyskland. Tyvärr har BMW Sverige blivit kinkiga med denna garanti (trots att det på den tyska BMW sidan står att den uttryckligen gäller i hela EU). Numera måste man vid garantireparation enl europlus ligga ute med reparationskostnaderna och därefter kräva det europeiska försäkringsbolaget på pengar. Vad gäller prutning i tyskland har jag hört olika bud på allt mellan "nästan inget" till 12%. Med tanke på den kärva ekonomiska situationen i tyskland så borde det trots allt vara en normal prutmån på lite dyrare bilar. |
|
Njuren |
gå in på BMW.DE oh välj "gebruchtwagen" så kan du leta beggade bilar hos BMW handlare BMW - i nöd och lust? |
Kreuzspeiche |
För en bra affär måste man skapa bra kontakter med olika bilförsäljare, som kan köpa bra och billiga bilar via sin firma. Känner man en bra försäljare, kan han fixa en 20% billigare bil än de som finns på tyska marknaden. |
Kreuzspeiche |
Man kanske inte alltid kan göra klipp, men urvalet är enormt jämfört med Sverige och det är det bästa. |
|
Menar du att dessa kontakter har bättre priser eller handlar det bara att komma förbi momsen? ___ //Ulf |
|
Kreuzspeiche |
Bättre priser. Försäljaren säljer bilen till dig för sitt inköpspris bla. (Grossister är också bra att känna). Med tanke på Tysklands ekonomi så är alla 6-cylindriga bensinare och uppåt, svårsålda i dagsläget. Så det är såna man ska titta på. Bra klipp kan man göra, genom att köpa 1-2 år gamla E60 i Tyskland. Där skiljer sig priserna jämfört med SWE. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.