|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har just plockat av främre passagerardörren för att fixa till lite rost i nederkanten. Jag behöver då få av listen som sitter där. Jag har provat att bryta och bända i den lite granna men den verkar sitta rätt bra. Har ni några tips om hur man får bort den på bästa sätt? Det hade ju varit skönt om man slapp köpa en ny. Är det nån som vet vad en ny sån M-list kostar nu för tiden? Såg i ett inlägg från 2002 att då kostade de 420kr fram och 390kr bak. De har säker gått ujpp en del sen dess. Tack på förhand /Ola | |
Gemini__ |
Sökte lite på forumet och hittade det här: Länk Förmodligen åker du på att köpa en ny list. När jag demonterade mina insåg jag att det skulle vara lönlöst att sätta tillbaka samma lister. Var lite konstig form på dem =) Mvh: Thomas |
|
OK tack. Får försöka att dra lite till. Pajjar den så pajjar den. Synd att de skall va så dyra bara. |
|
Gemini__ |
Ja, de brukar sitta som berg(nästan). Var mycket kraft som behövdes för att de skulle rubbas ur sitt läge. |
|
När jag lossa listen på förardörren på en av mina tidigare e34or, så blev den bananformad, men de var inga problem att få tillbaka den på plats, och formen blev som tidigare /Simon |
|
| Dessvärre har den spruckit lite. Rosten hade tryckt sönder den så det blir at köpa en ny. | |
|
Hoppar på tåget.... Tog loss mina nedre lister idag på höger fram och bak dörr. Inga problem att få bort dessa, bara vinkla dom lite så lossnade dom utan att bli deformerade. Hugaligen vad rostigt det var. Dessa har säkerligen aldrig blivit bort- tagna förut. Nåväl, gned lite med stålbortsten, sandpapper och målade på rostskydds färg i 2 lager. När färgen hade torkat så tryckte jag dit dom igen. Tycker dock att dom sitter lite dåligt nu, inte alls lika "tight" längre. Har väl slipat bort för mycket rost och lös färg så att nederkanten på dörren har blivit lite tunnare. Ni som har satt dit era lister har ni använt någon slags tätningsmassa, silicon eller liknande vid monteringen. Trevlig kväll Mackan |
|
| jag skulle skippa dom helt, bara skräp enligt mig | |
|
Använd aldrig silicon mot lack eller metall Mvh/Palle |
|
|
Jag hade ett jäkelskap med då jag plockade bort mina och de var trasiga till allt elände. Åkte till skroten och slet väck från en skrotad BMW och betalade c:a 150 spänn för fubbet (nedre dörrlister alltså), men det är svårt att få dit dem rätt. Försök ha listen i olika vinklar när du klämmer på dem så känner du nog hur du lättast får dit dem. de blir tyvärr böjda när man tar bort dem, varför vet jag inte för jag böjde dem inte när jag demonterade. Kan det finnas något knep för att få dem raka kanske typ värme? |
|
|
jimpa2: Om man inte ska böja de nedre listerna när man demonterar de, så bör man bara dra dessa rakt ner, vilket är nästintill omöjligt. Man är tvungen att börja i ena änden när man tar bort dem, och iom det så böjer man dem lite grann, och när sedan listerna innehåller metallskenor så blir de en aning krökta. // Jögge Länk |
|
|
ok jag får nog ta tillbaka att jag inte böjde dem lite, ber om ursäkt för felinfo från mig, bara det att de blev så mycket böjda och jag tycker inte att jag behövde böja dem så mycket....men när jag tänker efter så böjer man ju en bit i taget och det blir ju en banan till slut *känner mig lite dum* |
|
|
$Marten: Jag skulle tro att dina gamla lister har blivit lite utvidgade och därmed gjort sitt. Köp nya på BMW istället, och innan du monterar dessa så se till att nederdelen på dina dörrar inte är tunnare än normalt, annars så finns det risk för att de nya listerna lossnar. Eventuellt så får du alltså slipa, spackla och lacka lite innan... // Jögge Länk |
|
|
Visst har du rätt Marten! Nya BMW original är ju bäst givetvis. Bara det att man har ju ibland lite kasst med cash...och man vill ju inte åka omkring i en BMW som inte är ok, och skämma märket, hehe! ; ) |
|
|
Om ni tittar noggrant på dörren nedtill så finns en liten kant med karosserimassa. Denna kant ska listen "sitta på." På min bil var det så mycket rost där, så kanten hade försvunnit. Jag slipade rent och la på rostskyddsfärg, samt fyllde på med en ny sträng med karosserimassa. Sedan satt jag dit en ny list och det vart perfekt. /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.