|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar över detta: Har en BMW 320 -02 och funderar på att köpa nya fälg+däck. Problemet är det här med dimensionerna. Jag funderar på 225/40 18" runt om. Innebär detta något slags problem vid full svängning-kommer underkanten på hjulhuset att skadas då? Är det någon som vet eller har erfarenhet vad gäller detta? | |
|
Jag har 225/40-18 på min 323 som är sänkt 30mm runtom. Absolut inga problem. Sänker du inte bilen för mkt kan du även köra lite bredare bak, ex. 255/35-18 med 8,5x18 Mvh |
|
|
Som alltid när man har lite bredare däck, är det viktigt att fälgarna har rätt inpressningsdjup (ET eller IS). Har de bara det, är det inga problem med 225:or - det är en dimension som BMW har i sitt originalfälgssortiment... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW original fälgar är ju rätt så dyrt, gummihuset har replica fälgar-har de rätt inpressningsdjup? Syftar på m330 line fälgarna? |
|
|
Tack för era svar förresten! mvh Alex |
|
|
Det är bara att fråga Gummihuset vilken inpressning fälgarna har! BMW:s fälgar ligger upp mot 50mm inpressning på 18" till E46. Någonstans mellan ET 42 och 50 mm bör fälgarna ha för att du skall vara säker på att det inte skall ta i skärmkanterna med 225:or. Går du upp i bredd mot 255:or på bakdäcken är det mer kritiskt med inpressningen och då måste du troligen ligga på ET 50 mm eller åtminstone väldigt nära det värdet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gummihusets replika på 135M som är på tal här är 8" bred. Orginalfälgarna är 8,5 tum bred bak och använder 255/35/18. Jag personligen tycker 225" ser lite tunnt ut bakifrån, men det där är en smaksak. För att en 8" bred fälg skall fungera på e46 bör ET vara 35-50 . Orginalfälgarna har ET50 bak samt ET47 fram Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Måste bara fråga då det börjar bli lite överkurs för mig... Vad meas med inpressning? mvh Alex |
|
|
ET=Inpressningsmått = visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt. Ju högre mått desto djupare in sitter fälgen Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Inpressning är ett mått på var anliggningsytan på fälgen (mot navet) befinner sig i förhållande till fälgens centrumlinje. Högre inpressningsvärde flyttar fälgens centrumlinje längre in i hjulhuset. Här är en bra förklaring på hur man mäter detta: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svar alla! BMW-det e bilar det!! \Alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.