AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
701

Vibrationer vid lätt broms 525 Touring -92

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Urks ! Jag har broms vibrationer som många andra här på forumet, jag har sökt en hel del på problemet och klurat lite å jag tror mig ha en teori om varför de uppkommer.
Casterstagen är bytta och jag kan inte känna några glapp annat än i styrningen.
Jag vet att skivorna fram inte är 100% helt raka, dom är lite skeva, exakt hur mycket vet jag inte. Sen är de typ 1mm djupa "diken" i dom. En siffra jag har är att det är tillåtet med max 1/10 mm skevhet, troligtvis är de lite mer på mina skivor.
Det är bara när man bromsat lätt och över ca 90 km/h som de vibrerar, och de vibrerar i ratten och hela bilen. Bromsar man lite mer bestämt så vibrerar de ingenting.

Sen till de tråkiga jag har justerat mitt servo och fått bort ganska mycket glapp men det finns fortfarande glapp kvar. Så styrningen är glapp.

Min teori om de hela är spåren i skivorna tillsammans med servoglappet ställer till det. Om man är för snål för å byta skivorna tror ni de hjälper att slipa ner kanterna til "dikena" i skivorna. Eller är de bara onödigt jobb. Ska man gå på skivorna ändå ?

Kan de vara så att servoglappet förstärker vibrationerna ?

// Anders
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
När min hjälpstyrarm var glapp (sitter på högrasidan) så förstärktes vibrationerna något helt enorm just vi lätta inbromsningar.
lARS
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
När mina styrleder gav upp så blev min lika. Blev my bättre efter bytet :-)

FordLTD

Min BMW Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.