AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.573

e39 stötdämpar, biligt?

Sida 2 av 3
Ha
110
Habul
530dA -99
HCJ i GBG gav mig felaktig pris och då ringde jag JACKPOT som Philip S rekomenderade och fick en Sachs för 1650, orginalet kostar 1930 .- i bmw så det är 280 kr i fickan :) Tack Philip S för tipset.
Man behöver inte byta stötdämpare parvis, det är bara bull. För bästa egenskaper och livslängd borde man göra det men det får man bestäma själv. Om en stötdämapre har get sig så kommer den andra också att göra det innom viss tid och då kan man byta den. Jag har alltid byt stötämpare stickvis på mina Audi bilar!

Säkerhet i andra hand
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag skulle vilja påstå att det är en trafikfara att köra med den ena stötdämparen nybytt, medan den andra är "halvbra." Man vet ju aldrig hur köregenskaperna blir.

/Per
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Habul: Mina båda stötdämpare var helslut när de byttes. Den ena är nog inte bättre än den andra en längre tid.

Håkan
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag skulle aldrig bara byta en dämpare, och det är nog en hel del som håller med om det. lika bra att byta bägge när man endå har bilen inne, har den ena gått så kommer den andra att ge upp inom kort då belastningen blir mkt större på den sidan........
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och hur blir däckslitaget, dom är ju också gratis :)

///MVH Hasso
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
*skratt*
Grattis Habul... och tack för att du delar med dig av din intelligens.
Hasso: Passa dig här är din överman! ;-)

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
hasso: Det gör väl inget, det är väl bara att byta ett däck åt gången, blir väl billigast så ;-)
Ha
110
Habul
530dA -99
Gör som ni vill... Det är ju demokrati, alla har rätt att slösa bort.

Säkerhet i andra hand
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Alen R: Habul fick också ett sakligt svar från Hasso men istället för att supa in kunskapen svarar han med sin åsikt angående Hassos kunskaper !?. Efter att ha läst Habuls inlägg så får iallafall inte jag uppfattningen av att han är ödmjuk och vänligt inställd och då kommer väl "påhoppen" automatiskt.

Stenback: Du är ute och cyklar när du påstår att motorstarka bilar inte är säkra, och vad bränsleförbrukningen har med säkerhet att göra vet iallafall inte jag.
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Habul: Det hade varit roligt att veta vad du grundar påståendet på att det är "bull" att byta dämparna parvis ?. Du kanske vet något som ingen annan vet ?.
Ha
110
Habul
530dA -99
londclear: du behöver inte tolka för folk, de kan läsa.
Vad jag frågade är vart köper man biligaste dämpare och vad hasso svarade till mig var: Du kan inte köpa biligare stötdämpare eftersom man inte ska göra det och du är dum som försöka göra det… Ungefär, om man läser mellan rader.
Så det var inte jag som började det hela.
När man frågar en sak och smarta människor svarar med en annan då blir man lite arg. Men om ni tycker att det var jag som först hoppade på hasso så ber jag om ursäkt. Det var inte meningen, jag trode att jag bara svarade med samma metoder.

Säkerhet i andra hand
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Loudnclear:
Läs mitt inlägg igen.
Det sas tidigare i tråden att säkerheten kommer allra först, prioriterar man inte så så är man en dålig människa (min personliga tolkning). Det jag menade var att om nu säkerheten kommer allra först, varför lägga ner pengar på en motorstark bil, den betinger ett högre inköpspris och i regel ett högre underhåll. Dessutom en högre bränsleförbrukning. Det talar emot sig själv att då samtidigt förespråka säkerheten i första hand.

//Stenback
Al
35
Alen R
528iA -99
Loudnclear:
Habul frågade om billiga stötdämpare, inte om det är bra att ha dessa eller inte. Hassos svar är på intet sätt fel, dock ej behovligt. Som sagt, ingen vill ha en moralpredikan om säkerhet och liknande, det var inte det som var frågan.

Det märks gott och väl att vi bor i en förmyndarstat...då alla ska tänka åt en och säga vad som är rätt eller fel...hemskt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Habul:
Är nog bättre att läsa dom rader som jag skriver istället för att läsa imellan dom, jag tycker fortfarande inte att 1650 kr st för dämpare är billigt därför mitt påstående att det inte går att köpa billiga dämpare till BMW E39. För övrigt Habul så utbildade jag mig till Fordonstekniker 1975 och har skruvat bil sedan 1969 sedan får du som sagt tycka vad du vill, jag ber dig om ursäkt om jag varit för hjälpsam i ditt fall och försökt lära dig nått om vad som är rätt eller fel i stötdämparehandhavande och lovar att aldrig svara på dina frågor mer.

///MVH Hasso
Länk
Ha
110
Habul
530dA -99
Nice, end of story

Säkerhet i andra hand
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Stenback: Så om jag tolkar dig rätt så enligt dig är ex.vis e46 316 säkrare än e46 330 ?. Jag hänger inte med i ditt resonemang, på moderna bilar brukar motorstyrka, pris och säkerhet gå hand i hand, det finns ju både aktiv och passiv säkerhet som bekant. Denna tråden handlar om stötdämpare, en ganska vital del i bilens passiva säkerhetssystem och huruvida man skall välja en billig eller dyr sådan. Jaja vi tänker väl alla olika.

Alen R: När man läser vissa inlägg i denna tråden så kanske vissa skall vara glada att det finns andra som kan tänka åt dem.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Habul och Alen R

Jag tycker att man skall ha respekt för att detta är ett forum för bilentusiaster och att medlemmarnas kunskapsnivå varierar allt mellan novis och expert, liksom graden av uppvisad entusiasm och hur stort man engagerar sig i frågeställarens aktuella problem, varierar allt mellan inget svar alls eller bara någon enstaka kort formulering till mycket detaljerade mångradiga svar som ibland även kompletteras med extra information via e-post.

Med andra ord kan man på inget sätt kräva att svaren till de frågor man ställer skall vara exakt det man förväntar sig, d.v.s. vare sig mer eller mindre; man bör vara beredd på att ibland bli besviken p.g.a. fattig respons eller överöst med information och goda råd – det är i så fall bara att ta emot och vara tacksam. I annat fall är det bara att hålla diskussionen levande och återkomma med nya frågor och försöka pressa fram ett tydligare svar.

Och framför allt får man ha respekt för dem som engagerat sig i den ställda frågan; detta är god moral och etik att ha i ett forum och det borde vara en självklarhet. Jag tycker också att man skall vara tacksam för att det finns medlemmar i detta forum som ägnar tid för så mycket som 7,72 inlägg/dag till att svara på våra frågor; de skall man snarare uppmuntra att fortsätta vara aktiva och engagerade.

Ha det gott

Ellinas
Varför kör inte alla här 7-serie? Dom borde ju vara säkrast! Tänk om familjen förolyckas i en liten 3-serie, då har man ju varit dumsnål, eller hur? För säkerheten ska man ju inte spara in på.

...och inte på maten, för hälsan är ju viktigast
...och inte på köket, för där spenderar man ju mest tid
...och inte på datorn, för då är den snart för slö
...och inte på försäkringar, för då kan det bli överraskningar

Ta inte detta för hårt, men man kan ju diskutera i evigheter hur mycket man ska satsa på t.ex. säkerhet. Har man en fast månadsinkomst är det tyvärr den som bestämmer. För de allra flesta blir det alltid att kompromissa och prioritera.

Glad midsommar!

Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Får liv i gammal tråd då min stötdämpare vänster fram har "läckt slut" samt höger bak har spruckit under muttern längst ner.
Har läst de olika inläggen här ovan och blev lite "stött" av habuls övertramp mot hasso. Den sistnämnda är ju bevisligen kompetent OCH hjälpsam. Om någon sedan inte gillar hans förslag ska inte hasso få ofog för det. Sedan är det inte särskilt trevligt med tiotal stavfel i ett och samma inlägg.

Min fråga är: Hur bråttom är det att byta den spruckna dämparen? Vad är det för material den är gjord av? Törs jag alltså köra alls?

Lovar att inte bli oförskämd om ert svar inte faller i min smak :)
Mvh
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Varför inte starta en ny tråd ? Habul är ju redan avklarad, och är två dämpare dåliga skulle jag byta alla 4 för att få en vettig ordning på bilen igen.

Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.