|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta framme stötdämpare. Har kollat på mekonomen och den kostar nästan 2000 kr. Har kollat på micro och de vill ha 1900 kr. Kan tänka mig att orginalet kostar ännu mer. Det är dyrt., det är ju bara en stötdämpare. Finns det någonstans i gbg område biligrare? Jag bryr mig inte om märke.. Säkerhet i andra hand | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
"Bara" en stöddämpare, är en del i bilens säkerhetsdetaljer egentligen för att bilen inte ska få köregenskaper som blir livsfarliga, hitta "billiga" dämpare till en BMW E39 går inte, då de är av en konstruktion som inte "går" att göra billiga. Sachs/Boge är monterat från fabrik en dubbelverkande gasdämpare av bra kvalitet, som du kanske kan köpa något billigare hos något reserdelsåterförsäljare. Det finns flera andra bra märken, men prisbilden är nog rätt lika. Att inte monterat "rätt typ" av dämpare är att förstöra en BMWs köregenskaper och då bör man nog överväga sitt BMW-ägande. Och det är inte dyrt egentligen om du slår ut det på miltalet de ska hålla. ///MVH Hasso Länk |
| BMW original kostar ca 1900 har jag för mig. Du bör/måste byta båda på samma axel samtidigt. | |
|
Köpte från Motor Nord Sachs gas och är mycket nöjd med dom. Det var billigare att beställa Sachs från dom inkl. frakt än Mekonomen och en annan firma jag kollade. Priser från 1510 kr beroende på chassie. Länk Håkan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMWs gräns för byte av endast 1 stötdämpare på samma axel är 5000 mil. ///MVH Hasso Länk |
|
Ni är verkliga paragrafryttare på den här forum. Allt som står i reglerna/verkstadsbok behöver inte vara sannt. Vad jag frågade är vart kan man köpa biliga stötdämpare, inte vad ni tycker om biliga stötdämpare. Tack till Håkan02 och Kanne som verkligen gav den info jag behövde. Säkerhet i andra hand |
|
| Jag har beställt dämpare och fjädrar runtom ifrån tyskland (sänker även 40/20), gick på ca 450€ (ca 4150kr). Märket på dom är FK, inte en aning om det är bra eller inte men det märks nog snart då dom väntas dyka upp till veckan. Är det skit får man väll trycka dit orginal igen. | |
Habul: Tekniska regler uppkommer pga säkerthetsaspekter inte av paragrafrytteri och efter 35 år i branschen vet jag vad som är viktigt och icke viktigt likväl som att skilja på dumhet och icke dumhet. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Jag har köpt sådana här, fast med tallrik monterad. Länk Tallriken går att flytta över till de nya dämparna. /ninja |
|
| Om du inte alls är intresserad av egenskaperna hos dämparen utan bara priset så hör med skroten. Jag skulle iallafall inte pruta på en sån detalj som stötdämpare. Och skall du verkligen bara byta 1st ?. Om säkerheten kommer i andra hand, vad kommer då i första ?. | |
|
Hasso: Jag vet inte vad du gjorde i de 35 år men efter att har läst många av dinna inlägg tror jag att du är inte speciel händig, du är mer teoretiker än praktiker. Jag o andra hand försöker att ha top skicket på min bil med så lite pengar som möjlig. På HCJ i GBG hittade jag en stötdämpare för 1370 kr. De 500 kr som jag sparade kan jag köpa dizel i tanken och ha roligt på skogs vägar. Är inte det bättre, och vem garanterar att det var inte samma fabrik som gjorde också BMW-s egen dämpare? Anyway hela det här började med en enkel fråga och slutade med personliga medelade, så ska vi inte ha här eller hur? Säkerhet i andra hand |
|
|
Tänkte bara tipsa andra som kanske vill byta delar i GBG. Jakpot bildelar är ganska billiga när jag jämfört. Sen så tycker jag att ska man "spara" så kan ju skroten vara ett bra alternativ om du tex bara vill byta en dämpare. Då du förmodligen får tag på en orginaldel som har samma egenskaper som den andra som redan sitter på bilen. Sen så är ju skrotdelen inkörd också. = så det blir dax att byta den samtidigt som den som sitter kvar på bilen säckar ihop ;-) -Phil |
|
|
Habul: Med tanke på ditt yrke så borde du i allra högsta grad sätta säkerheten i första hand, men det klart du kanske inte är så noga på jobbet heller. Om vi bortser från ditt yrke en stund och tänker på trafiksäkerheten, hur resonerar du när du säger att säkerheten kommer i andra hand? Vad är viktigare än säkerheten?, att spara nån 100-lapp och äventyra både dig själv och andra än inget annat än vansinne. Blir du stolt om din famlij förolyckas pga din snålhet?, du sparade ju trots allt lite stålar, att det sen händer en olycka lite då och då det får man ju räkna med eller? Skrämmande synsätt Att sen ha mage att påstå att "Hasso" inte skulle vara händig är nog lite i bästa laget, men det får ju vara upp till dig att tycka och tänka som du vill. Så som jag läser det Hasso skriver så var det ett rent informativt inlägg om att BMW inte rekommenderar att man byter endast en dämpare om dom har gott mer än 5000mil. Det tolkar inte jag som en pekpinne utan snarare som en hjälpande hand då du kanske inte kände till den informationen. Den rekommendationen har förmodligen inte dykt utan en slump utan det finns säkerligen en mycket bra anledning till det. Oavsett vilket så hoppas jag du har fått den informationen du sökte och jag hoppas innerligt att jag inte möter dig och din bil i trafiken. Jag är medveten om att jag är syrlig i tonen, men jag blir mörkrädd när jag tänker på att det finns personer med din mentalitet ute i trafiken. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
För Habuls del så vill jag nog likt Philip S rekomendera att handla på en bildemontering. Det blir jättebilligt.... Jag instämmer dock i Andreas inlägg, och hoppas att jag slipper möta Habuls bil i trafiken. Hur man kan resonera som Habul gör är även för mig en gåta. Notera även att andra komponenter på bilen såsom diverse chassiedelar samt bromsskivor kan ta stryk av att bilen körs med felaktiga/defekta stötdämpare. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Skulle själv inte köpa använda stötdämpare (=från skroten). Jag köpte Sachs hos Motornord för 1440 SEK styck. Mycket bra dämpare. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| Känns som om jag skulle vilja säga något smart här men min inteligens känns inte tillräcklig för att möta vissa inlägg.... | |
Plumber |
Det är dyrt att vara fattig. Dvs snåla inte. |
hampe m3 |
toppskick för litte pengar?? går inte ricktigt ihop i mina öron.. undrar bara vad som inhandlas när bromsarna e slut, om det inhandlas något, när man resonerar så.. |
| Du har verkligen valt rätt kärra att ha roligt på skogsvägar med :) | |
|
Jag förstår inte reaktionerna från vissa (de flesta) här på denna tråd. Habul frågade uttryckligen efter billiga stötdämpare, alltså alternativen till de dyrare Monroe, Sachs, Bilstein etc. Det är väl hans ensak vad han vill ha i sin bil, ingen annans. Signaturen är skämtsamt menad, det är uppenbart att körglädjen kommer i första hand men de flesta verkar inte ha förstått det... Bespara oss era moralpredikan, ingen vill ha det. Vet ni svaret på frågan, svara. Vet ni inte, hoppa över tråden. Detta forum är fullt med liknande trådar där alla ska säga vad de tycker fast ingen har bett dem om det! |
|
|
En fundering... Om nu säkerheten alltid ska gå i första hand, varför lägger folk ner pengar på att ha motorstarka bilar som förbrukar onödigt mycket bränsle? För de pengarna man lägger ner på det hade man ju kunnat köpa en säkrare bil... eller? Även om BMW kanske ligger bra till så går det nog att få säkrare bil för pengarna. Säkerhet kan också vara andra saker, jag kör sunkig bil för att kunna bo i ett "säkert" område, det är värt en hel del för mig att tjejen kan gå hem någorlunda säker efter jobbet, visst... jag tar en risk i trafiken men genom att köra lugnt och sansat så försöker jag minimera den risken, en risk jag är väl medveten om att jag tar. Det handlar om prioriteringar och det är alltid lätt att snabbt avfärda andras beslut. //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.