AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.833

Klonk! klonk! jag blir tokig!

CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Blir snart knäpp på min bil.. 520 E34
Det klonkade bra i framvagnen, efter nårgra års körande på grusväg, så nu när jag har tagit över bilen så tänkte jag att nu ska allt bytas så den blir lika tyst å fin som den var när den var ny.
Så alla bärarmar med kulleder och bussninar byttes och stagen till krängningshämmaren med. Men det klonkar i alla fall när man kör i hålor och annat skit som finns i vägen!!

nån som har nått förslag ?

(Fjädrar och stötdämpare är också bytta.)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gissar på stötdämparlagringarna som sitter högst upp i stötdämpartornen (de du ser när du öppnar motorhuven).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pu
43
Putte R
525i -88
Var med om att rattaxelknuten var ordentligt glapp på en 518 en gång.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Putte: är det den som gör att det skrammlar "i" ratten när man kör sakta på ojämn väg?
Baader: Har kört en vinter med en glapp ratt, den klonkar och skramlar fint =)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kolla stötdämparlagringen som Johan säger. Men har du även sett över styrlederna? Hjälpstyrarmen, styrstaget i mitten (sitter 2 kulbultar som kan glappa på det) samt p-ändarna. Det kan även behövas en justering av styrväxeln samt bulten till rattstången.

/Per
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

erikR hur fixade du det? ska man greja på styrväxeln eller är skrammlet från rattstången som går ner?
Pu
43
Putte R
525i -88
Har du dragit åt stötdämparna ordentligt uppe i tornet? Kan vara värt att kolla, pratade med en kille som hade likadant. Han hade varit så otroligt noga så han hade momentdragit dämparna men det var så "trög gängat" att moment nyckeln sa att nu är det nog. När han satt ihop det så började det "klonka igen" alltså inte ordentligt draget trots moment dragning.
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
om man justerar styrväxeln och bulten till rattstången kan det sluta klonka då tror du?
Är det samma på e39 tror du har ett klonkande helatiden när jag kör sakta på ojämn väg. och det glappar i ratten samtidigt som de klonkar va tror du. Har bytt alla styr stag och leder.
Mvh
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
stötdämparlagringen skulle jag nog satsa på att se över då.. för det låter som det kommer nånstans där..
Tack!
Baader: Har inte fixat det än :/
Jag har ingenstans att hålla till, så jag väntar på vårsolens värmande strålar! Läste nånstans att det kan vara den där muttern som sitter på rattstången (?). Ska leta fram det!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

erikR jag tror oxå det är den för det låter som det kommer långt uppifrån.
bo
38
bosset
523i Touring -99
På min E39:a var det casterstagen? (staget som går upp och ner. Kostar ca 250-300 på mekonomen.)
Bilen blev helt tyst i framvagnen så för det priset tycker jag du skall testa om du inte gort detta byte. dessutom tar det inte längre tid än max 30 min på varje sida).
Eftersom det är en E34 du har kolla även följande site.
Länk
Lycka till.

an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
på min så klonka det när bilen gunga till lite granna samt hårda höger kurvor.... d visade siga tt jag bara hade glömt en bricka uppe i fjäderbensinsättningen då jag bytte fjäder ben, då det skapade ett glapp som klonka ordentligt... kanske värt å kolla
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
bosset: ÄR det så att man kan byta dom själv. Casterstagen alltså!! Vart sitter dom. ?

Mvh Daniel

No Turbo shit - Just real power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.