|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Anders S. Att inte ha subjektiva bedömningar i en lag som är skriven som denna är är helt omöjligt. Du skall stanna vid gult om du kan göra det utan fara för annan. Men i mohsens fall så hade det slagit om till rött vad jag förstår och då har man gjort en chansning och haft gott om tid att stanna för så korta är inga gula perioder. Tumregel var väl lite slarvigt skrivet, mer som riktmärke då denna sträcka stämmer rätt väl överens med vad en säker inbromsning tar, inklusive reaktionstid. (om man kör, enligt hastighetsbegränsningen, att hävda att man inte hann för man körde för fort gör nog ingen för då är man nog dum på riktigt..) NP: Det gula är fortfarande en period för att förvarna om att det skall bli rött snart, det som ändrades för ett antal år sedan var att inte det gröna lyser samtidigt som det gula eftersom grönt är en signal som tillåter att man kör. Därmed har lagen blivit en bedömningsfråga, polismannen avgör om du hade möjlighet elller ej. Troligt är att de inte bötfäller om det inte var gott om tid att reagera och stanna. /Christofer |
|
kilroy |
NP*Varför skulle man ha ytterligare en varning för att trafikljuset ändras?Idag, precis som innan omläggningen av trafikljusen, är ljusmarkeringarna uppbyggda på 3 principer:1. Grönt ljus innebär att du får köra2. Gult ljus innebär att det snart blir rött och du måste förbereda dig på att stanna...innan det blir rött3. Rött ljus får man inte passeraDet kan aldrig vara så att det är principiellt förbjudet att köra mot gult ljus, i sådana fall måste myndigheterna berätta för oss hur vi skall upphäva naturlagarna...se tidigare inlägg.Om det vore så att det ovillkorligen är förbjudet att köra mot gult ljus så behövs ju inte något rött ljus överhuvudtaget...det finns ju ingen som helst anledning att ha 2 ljusmarkeringar med exakt samma innebörd.Använder man sig av principen grönt-gult-rött för att få bilister att stanna i ljusreglerade korsningar hamnar man ALLTID i situationer där den egna bedömningsförmågan avgör om man skall köra eller stanna. Det enda sättet att undvika detta är att det införs en elektronisk begränsning i varje bil som automatiskt stannar bilen i tid och som styrs av trafikljuset. En sådan begränsning kommer aldrig att införas, åtminstone inom överskådlig tid.Mvh kilroy |
|
Kilroy: Har två gånger nu förklarat att ingen kräver att du skall stanna i samma ögonblick som ljuset blir gult. Men du fortsätter tjata om naturlagar. Det är bara att inse att den lagen är en bedömningssak precis som vårdslöshet i trafik också bedöms från respektive polisman. Men i detta fall har mohsen skrivit på en bot där det står att han kört mot rött och det är vad som kommer beaktas av länsstyrelsen. /Christofer |
|
kilroy |
Hubbe325*Mitt svar var till dom funderingarna NP hade....Mvh kilroy |
|
Hubbe, "Att inte ha subjektiva bedömningar i en lag som är skriven som denna är är helt omöjligt" Precis vad jag menade med mitt inlägg. Det är ju det som är så patetiskt. Varför införa en så otydlig lag öht? Vad var egentligen för fel med att låta grönt vara grönt, gult vara en varning om att det är dags att stanna innan det blir en rödljuskörning?? Vidare: "Därmed har lagen blivit en bedömningsfråga, polismannen avgör om du hade möjlighet elller ej" Polismannen är inte lag, han är en förlängd arm av den och har därför inga rättigheter att tolka lagen som han vill. Eller visst, han kan få tolka den som han vill men det betyder inte att han har rätt! |
|
|
Finns det någon länk där man kan läsa sig till vad det är som egentligen gäller? Jag tycker att Hubbe325:s förklaring låter bra men just detta med att någon annan bedömmer gör folk nervösa... Jag har trott (och många med mig) att man inte får köra mot gult längre. Precis som Hubbe325 säger. Men Hubbe325 säger även att det är en bedömningsfråga, som polisen gör, om du kunde ha stannat eller ej. Detta betyder att de flesta av oss kommer att försöka stanna. Det blir ofta ett hårt stopp vid trafikljus. Om man skulle förbereda föraren med ett blinkande grönt ljus i t ex 5 sekunder innan det slår om till gult så kunde dessa inbromsningar ske mjukare. Jag tror att lastbilarna också skulle ha större chans att stanna. Sedan är det väl så att bromsarna behöver trimmas lite för de som inte bromsar hårt ibland. :-) Mvh /NP |
|
|
Anders S. Varför kan man inte ha subjektiva bedömningar från polisman som bevis? Skall det antas att alla poliser är korrupta? Detta fungerar ju i övriga sammanhang, ex. vis vårdslös körning. Om man är säker på att man inte hade hunnit så får man ju bestrida och låta bli att signera boten så får rätten avgöra huruvida deras bedömning var korrekt eller ej. Att bli fälld kräver säkerligen mer än en polismans uttalande annars står ord mot ord och vittnen saknas. Anledningen till att lagen ändrades var att tidigare var det så många som körde och trodde sig hinna och passerade ljuset vid rött, vilket innebar många olyckor i korsningar, eller påkörningar vid bevakade övergångsställen, detta har minska ordentligt efter den nya tillämpningen av det gula ljuset. Dessutom var ändringen en EU anpassning. (inte lagtexten utan grönt, gult, rött ordningen.) /Christofer |
|
|
Anders* Jag håller med dig. Jag tror inte att gemene man vill bryta lagen. I så fall ska man väl ge folk en chans att stanna mjukt. Lagen kom väl till för att man inte ville att folk skulle köra mot rött alls. Förr vad det väl så att en och annan slank igenom, för att man inte hann stanna. Jag uppfattade lagen som om att det inte är ok att köra mot gult. Hubbe325 säger att de tog bort det gröngula som fanns förut för att det betydde OK att köra. Det är inte lika enkelt om det blir en bedömningsfråga... Mvh /NP |
|
|
Np: Till vilken nytta skulle ett blinkande grönt ljus göra? Du skall stanna när det blir gult om du kan göra det utan att bromsa kraftigt, om det skulle blinka grönt innan det blir gult så förlänger man ju bara perioden av gult rent praktiskt. Gulperioderna är idag tilltagna så att man skall hinna stanna trafiksäkert utan problem. känner man att inbromsningen skulle bli för kraftig så skall man rulla vidare. Visst är det obehagligt med bedömningslagar, men vi måste ju iaf lita på våra poliser annars är samhället på väg åt skogen... /Christofer |
|
kilroy |
Min uppfattning är att oavsett hur man utformar en trafikljuskonstruktion så försöker folk i allmänhet att köra så nära gränsen som möjligt dvs att hinna över korsningen "så nära" rött ljus som möjligt, dock förhoppningsvis utan att köra mot rött. Oavsett hur många "extra varningssignaler" man inför innan det blir gult så kommer folk att uppskjuta beslutet om man skall stanna eller inte tills det verkligen blir gult. Det innebär att de "extra varningssignalerna" blir helt verkningslösa. Samma princip styr oss nog också när vi närmar oss en hastighetsskylt. Oavsett hur många "varningsskyltar" man sätter upp där man varnar för en kommande hastighetsminskning väntar vi nog till in i det sista innan vi saktar ner.Det är ett mänskligt beteende som visserligen på sikt går att ändra på...men det blir inte lätt...Mvh kilroy |
|
Min bestämda uppfattning är att våra lagar ska vara enkla, klara och lätta att förstå, för ALLA. En lag som kan tolkas olika från polisman till polisman är enligt mig en pissdålig lag. Även om man har all rätt att bestrida en bot eller anklagelse så innebär det att folk med olika kunskaper, ursprung och egenskaper har olika förutsättningar att få rätt. Det är som sagt helt idiotiskt enligt min uppfattning att en enskild polisman ska göra det. Att man måste lita poliser för att samhället inte ska vara på väg åt skogen håller jag inte heller med om. Jag känner alldeles för många poliser för att jag någonsin kommer tro att dom vet eller kan bättre än någon annan i samhället. Tyvärr får jag lov o säga! Om polismän skulle ägna sig mindre åt subjektiva bedömningar och istället jobba med lagar som är solklara så skulle nog folk bli mer toleranta dessutom. |
|
|
Jag tror inte att det är helt vanligt med böter för körning mot gult, i detta fallet så tycker jag mig förstå att det hann bli rött, även om det var precis. Men det finns massor med bedömningsregler, Hotfullt beteende, Störande av ordning, sexuella trakasserier, även misshandel (var går gränsen för en klapp på axeln, knuff eller slag? Uppvisande av blåmärken? vissa äldre får märken bara de tas i om man skall hjälpa dem upp. Det går inte att komma ifrån bedömningsregler och lagar och då anser jag polisen, eller rätten som bäst lämpade att bedömma. Om vi inte generellt kan lita på våra poliser så är vi defnitivt påväg mot ett samhälle som jag iaf inte vill vara del av. /Christofer |
|
bustorp |
Utan att ha läst allas inlägg ordentligt kan man väl tycka att en "egen tumregel" kan vara att om man ser det gula ljuset tändas så kan man inte ge sig f- på att man hinner utan då är det lika bra att bromsa. Då hinner man oftast stanna mjukt också. Riskfritt o bra. För ärligt talat, vilken nytta gör det att man har "klarat" ett trafikljus extra? Man hinner det man ska i a f. Det handlar om ett par minuter......Patetiskt att diskutera om egentligen. Bland det värsta är när yrkesförare ska försöka sig på konstverket att köra mot gult. Det misslyckas garanterat. Ett yrkesproffs anpassar sin hastighet och förutser att ljuset SKA slå om och kör då så att han/hon kan stanna mjukt om man ex.vis kör passagerare. Det är mycket med den här hetsen som skapar en dålig rytm och en dålig trafikmoral med olyckstillbud som följd. Njut av livet utan hets. Nog med moralsnack från mig........... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
kilroy |
Håller i princip med *bustorp*...jag har aldrig upplevt trafikljusen som problematiska även om det kan kännas tradigt att få rött ljus i 4 olika korsningar med 100 meters mellanrum...Min tumregel är att får jag gult ljus och jag har mindre än 3 billängder kvar till korsningen så kör jag...vilket betyder att jag ibland kör mot gult (vilket inte är förbjudet) men aldrig mot rött.Jag har dock förståelse för att vissa yrkesförare, framförallt busschaufförer i linjetrafik, kör på gränsen och mer därtill i sin jakt på att hålla tidtabeller.Mvh kilroy |
bustorp |
kilroy: Den förståelsen har inte jag. De busschaufförer du menar gör helt fel när dom försöker hålla tidtabellerna. Dom går ofta inte att hålla vid normal trafikrytm ö h t. Det hjälper ingen att köra oansvarigt för att hålla tiden. Tidtabellerna arbetas heller inte om ifall chaufförerna oftast håller tiden. Det innebär att de stressar upp sin egen arbetstakt och det lurar bara dom själva. Det kommer heller inte fram klagomål från resenärerna om ex.vis förseningar när tiden oftast hålls, tack vare förarens slarvkörning, så där får chauffören inte heller stöd. Skulle förarna istället köra riktigt så klagar kunden på tabellen och huvudmannen/entreprenören lyssnar mer till kunden än chauffören. Jag har själv tidigare arbetat som bussförare i många år och lärt mig att ingen tackar mig för att jag stressar. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
kilroy |
bustorp*Jag har aldrig varit yrkeschaufför så jag har kanske fel. Vad jag menar är inte att det skall vara acceptabelt att köra över gränsen för att hålla tidtabellerna...men trots allt inser jag att många yrkeschaufförer slits mellan att köra laglydigt och samtidigt hålla tidtabeller eller leveranstider.Det är knappast någon tillfällighet att just yrkeschaufförer är den mest stressade yrkeskategorin...Mvh kilroy |
bustorp |
Det är synd om den yrkeskåren. Dom fattar inte att dom fördärvar både för sig själva och sin bransch. Dom tror dom gör en välgärning men fattar inte att det är inte en j---l som tackar dom... och någon lön för mödan får dom inte heller. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
Paap Reeder |
... vad tror ni om detta: ..fordonet får inte föras över stopplinjen på rött men väl på gult. (... vilket i sig innebär att ljuset kan slå om när bakhjulen rullar över linjen. Samma sak kan ju inträffa om du kört ut på grönt men det blivit hinder ...) MVH /// Paap R |
kilroy |
Det bekräftar väl bara det som sägs i trådarna...körning mot gult är inte förbjudet...Mvh kilroy |
bustorp |
...men heller inte att rekommendera eller att ha som rutin. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.