AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.725

vad händer med körkortet?

Sida 2 av 4
li
1.959
liste
535i -89
Rättar mig själv - det var ju uppkörningsledaren som indirekt anklagades, inte någon annan.
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Hej igen!

Jag skrev fel på första inlägget, jag skrev, polisbilen kom från helt ingenstans,. det är felaktigt eftersom jag såg polisbilen komma från vänster blinkandes, . Jag såg alltså polisbilen.

Lundqvisten: Jag uppfattade situationen som väldigt obehaglig och ville bara komma därifrån. Jag fattade det som att " antigen skriver du på eller så går de till tingsrätten" varav jag ville få det hela r världen, jag trodde det handlade om att jag kört mot gult, men det visade sig enligt de va rött. Är jag dum i huvudet som medvetet kör mot rött när jag ser en polisbil framför mig?

Liste: Tror du att det hjälper att ge min syn på det hela via ett brev till länsstyrelsen? Samt att, Det här med indirekt anklaga. Jag kan skriva ltie utförligare mina tankar kring detta.
Min tanke är att, itne med vetet, men att det nånstans sitter ibakhuvudet att en kille, som är 19 åtr och från iran, som har blivit av med körkortet för rödljuskörning har svårare att få körkort än en, svensk tjej med glasögon i 19 års åldern. Att denne indirekt(omdevetet) kan uppfatta mig som ett större hot mot trafiken än vafd den föregående är. Jag anklagar verkligen inte, men p åde stora hela så tror jag att de sätter sig i bakhuvudet att 19-åriga invandrarkillar är större riskfaktorer, speciellt om de en gång blivit av med körkortet än personer som itne blivit av med det, min fråga är då om uppkörningskillen har möjlighet att se denna info. Och det här är ingen omvänd hiearkisk rasism utan mer en generell sund bild. som jag väldigt väl förstår. För fördomar har vi väl ändå alla!

Min fråga är, när kan ett eve3ntuelt brew vkomma? får jag köra tills dess? hur stor sannolikhet är det att kortet ryker? samt tror Ni att att ett bev hjälper? tanken på att itne ha körkort i sommar är inte allt för rolig!

Mvh Mohsen
bustorp
Mohsen:
Jag tror att du (och troligen flera invandrare med dig) målar upp en "rasistisk hotbild" när något går fel. Och sedan reagerar med "omvänd rasism" om du förstår vad jag menar. Det är en konstig form av fördom som inte borde finnas. Den gör alla misstänksamma mot alla.

Det finns ingen anledning att tro att du skulle få det svårare att ta om körkortet (om det nu blir så) än någon annan. Jag tror heller inte att uppkörningsmannen har den infon.
Det dröjer troligen någon månad innan brevet dyker upp, lite beroende på antalet ärenden som ligger på tjänstemannens bord för tillfället. Hav hopp o förtröstan, det löser sig........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kasken: Jag vet inte hur mycket du skämtar och hur mycket som är allvar, men om ditt körschema dagligen tvingar dig att köra mot gult/rött ljus tycker jag du ska prata med din arbetsgivare om att lägga om lite i planeringen. Jag tror inte din arbetsgivare har så stort överseende den dagen du blir av med körkortet för att du skulle hinna med ett pressat schema...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag är ingen jurist men med mina erfarenheter så rycker dom lappen utan att blinka.
Tror att ett brev från dig är som en piss i rymden dom bryr sig inte om några omständigheter överhuvudtaget,har du kört mot rött så är det så,sen när eller hur det bryr dom sig inte om.
Du får köra ända tills brevet kommer,obs inte tills du hämtar ut det utan tills det kommer.
Hämtar du inte ut det och fortsätter att köra räknas det dom olovlig körning även om du hävdar att du inte har sett nån avi.
Tro mig jag vet arbetskamraten råkade ut för nåt liknande men hon var ute på jobb och hade inte ens varit hemma och sett nån avi men hon åkte på olovlig ändå,alla hennes försök att överklaga var meningslösa.
Mohsen: Du kan inte hävda att du behöver lappen i jobbet? Det har hjälpt en del ja känner..

O Jeppe: Det är ju inte så att man sitter o åker omkring o blåser förbi rödljus på löpande band hela dagarna, det jag mennar är bara att när man kör under ständig tidspress har man ingen lust att förlora änu mer tid på att sitta o bromsa ner till 15km/t en bit innan ALLA korsningar bara "ifall att det slår om".
Jag håller normal hastighet i stan, med lastbilen är det runt 45-50km/t även genom korsningar om trafiken tillåter, enligt mig är "point of no return" runt 25-30m innan ljusen... slår det om till gult efter det finns det inte en suck i världen att ja får stopp på´t i tid, så då kör jag, Jag hinner ju med bred marginal över kosrningen innan korsande trafik får grönt iaf, o det är enligt mig en smidigare lösning än att jag ska bli stående rakt över hela korsningen.

Problemet är ju att det går från gult till rött på tok för fort, detta var inget som hellst problem innan dom gjorde om ljusen så de lyser ett i taget... har inga siffror på detta men ja kan svära på att den grön/gula kombinationen lös bra mycke längre än den ensamma gula gör nu.

O betydelsen av ljusen bekräfftar ju detta, om ja inte missminner mig betydde grön/gul "förbered dig på att stanna" eller nått liknande. Gult nu betyder ju : STANNA!!

Om jag inte fått det hela om bakfoten är det lika illa att köra mot gult som rött nufötiden, rätta mig om jag har fel...

Länk min pärla
Hör att jag ska köra som en kärring på 90-år genom sverige i maj då jag ska på bilsemester...

I Finland åker inte kortet om man kör mot rött.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Att köra mot rött anses som en allvarlig förseelse, med all rätta. Är inte körning mot gult lite lättare? Mer föremål för bedömning? Jag har full förståelse för att yrkeschafförer ibland passerar då det slagit om till gult och inte är det farligare än grönt egentligen. Däremot tar jag det mycket lugnare förbi rödljus nu sen de nya reglerna infördes.

Lite kuriosa dock. Hörde om en en gång som kom fram till ett rödljus som stod lite avsides mitt i natten. Det var rött så han ställde sig och väntade. Ljuset var dock trasigt och slog aldrig om. Efter fem minuter tröttnade vederbörande och körde men enligt lagen skulle han ha mist kortet för man får aldrig köra mot rött, om inte det finns en polis där och dirigerar. Nån som har hört om det där?
kilroy
Att köra mot gult kan knappast vara principiellt förbjudet. Om det vore så krävs en bromssträcka på kanske 2 meter från hastigheten 50 km/t vilket alla inser är både praktiskt och teoretiskt omöjligt.Om fordonets egenskaper (vikt, bromssträcka) samt förarens egen reaktionstid är sådana att man inte hinner stanna innan det slår om till rött så tvingas man naturligtvis att anpassa fordonets hastighet efter detta.Att köra mot rött är vad jag förstår tillåtet utan polismans tillåtelse om du tvingas lämna plats för utryckningsfordon som polis, brandbilar och ambulanser.Mvh kilroy
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tragiskt detta, då det verkar som att det inte rör sig om en "klassisk rödljuskörning". Hoppas det går bra !

Men jag skulle ändå vilja säga det igen. ERKÄNN ALDRIG PÅ PLATS! Gör du det så har du jävligt dåliga chanser att få ett frikännande. Spelar ingen roll hur grinig polismannen ifråga blir eller ännu värre, om han försöker lura på dig att det kan bli ännu värre eller dyrare om du nekar. Sjävlklart blir det inte dyrare eller värre av att neka!!

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Kilroy, du har nog rätt i det där när jag tänker efter. Jag har själv fått köra undan i en korsning för att släppa fram en ambulans vilket innebar en klockren rödljuskörning.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är lika illa att köra mot gult som mot rött om det anses att du skall ha hunnit stanna utan fara för annan, dvs ej tvärnita.
Men om färgen dessutom hunnit bli röd så har du haft god tid på dig att stanna om du följt gällande hastighetsgräns, har du inte det så är det vårdslöshet i trafik istället. (anklagar på inget sätt dig, utan är bara saklig, man får ingen rödljusrabatt för att man kört för fort, eller hur?)
Det som kommer hända är att du kommer med största sannolikhet inom ett par månader få en avi för ett rekommenderat brev på posten där du ombeds skicka tillbaka ditt körkort. Du kan köra tills du är informerad om inlämnandet, vilket innebär att du inte kan straffas för olovlig körning om du väntar med att hämta ut det, man kan ju inte straffas för ngt som man inte är delgiven om. (du kan ju ha varit hemifrån ett längre tag).
Det kommer skickas ett par påminnelser om brevet till dig och sedan levereras personligen till dig, dvs en delgivningsman kommer söka upp dig, hemma eller på jobbet. först då anses ditt körkort vara indraget och du får inte längre köra bil, spärrtiden kommer räknas från det datumet. I ditt fall kan du ev. dra ut på det till efter sommaren, så skulle jag gjort iaf.

Lycka till!
Ps. Jag har full förståelse för rädslan att bli "diskriminerad" som ung invandrare med tidigare förseelser. Det är ju upp till inspektören att avgöra om du skall ha körkort eller ej och fördomsfulla människor finns överallt. Hoppas du slipper en sådan..

/Christofer
Det är lika otillåtet att köra mot gult som mot rött. Att köra mot gult medför dock inte straffansvar. Som kilroy skrev så kan det ju slå om till gult när du är precis innan korsningen. Då blir det inget straff. Men som sagt: in normalfallet hinner man stanna innan det blir rött.

Detta inlägg rör bara sakfrågan rött/gult ljus, och jag menar inte att ha några som helst åsikter på det som inträffat Mohsen.
kilroy
Hur kan det vara lika "otillåtet" att köra mot gult som mot rött om det inte utdöms något straffansvar? Rent juridiskt har jag mycket svårt att tänka mig hur den logiken och den juridiska konstruktionen ser ut...Och vad är precis innan korsningen...? 5 meter...10 meter...? Färdas man med 50 km/t motsvarar det ca 14 meter/s...En normal reaktionstid bör vara ca 0.5 sekunder om man är på hugget...dvs ca 7 meter. Till det kommer bilens stoppsträcka vid en normal inbromsning vilket säkert är närmare 15 meter. Det ger totalt ca 22 meter. Med andra ord, befinner man sig närmare än 22 meter från stolpen när det slår om till gult så förväntas man inte kunna stanna om inte myndigheterna kräver att man skall upphäva naturlagarna.Rätta mig gärna om jag har fel...Mvh kilroy
än finns det hopp, jag gjorde ett par förseelser och var dum nog att skriva på boten, sedan kom ett brev från länsstyrelsen med omprövning av kk-tillstånd, ringde o pratade med handläggaren som yrkade på 2 månader spärrtid, skrev en välformulerad överklagan till lss/handläggare om en det ena och en det andra slutade med en "prick" i registret :) phew, detta var typ 2 år sedan

___
Mvh
Patrik N.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kilroy:kravet är att du skall stanna om du ka göra det utan fara för annan.
(en bra tumregel angående vad som anses som rimlig sträcka och även det som polisen använder som referens är den sträcka innan stoppljuset som linjen i gatan är heldragen, den längden varierar nämligen med tillåten hastighetsgräns. Är du utanför det området när det blir gult och du kör ändå, så är det risk att de tar ditt kort.
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Håller med Lundqvisten ....NEKA TILL ALLT
har man tur så blir det avskrivet samt att polisen måste bevisa
att dom har rätt..

** Fight the power... fight the law **
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Polisen ska inte använda sig av några j-vla tumregler, dom ska använda sig av trafikförordningen. Det är inte meningen att en konstapel ska stå på plats och göra subjektiva bedömningar om vad som är rätt eller fel! Blir så trött på såna här totalt idiotiska lagar och regler..

Förlåt mitt språk men du förstår vad jag menar Hubbe. ;)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej gott folk!

Jag tycker att det är lite konstigt att ingen har kommit på att man inte bör/kan ändra på rödljus på ett sätt som svenska myndigheterna har gjort.
Förr var det gula ljuset en varning om att det röda är på väg att tändas. Man hade med andra ord en chans att reagera. Man visste att om det gula ljuset tänds så är det en viss tid kvar tills man måste stanna. Då kunde en bedömning göras.

Idag får man inte åka mot gult vid trafikljus. Men man får ingen varning innan det slår om från grönt till gult.

Jag föreslår att man har ett grönt blinkande ljus innan det slår om till gult för att förare ska kunna förbereda sig och stanna.

Eftersom ingen verkar komma på detta så borde jag väl skriva till länsstyrelsen och föreslå det. Jag kanske får en trisslott...
Man vet aldrig.

Mvh

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Mohsen - din kompis låg förmodligen på ortopeden vid tillfället då han hade skadat sig i foten.
Du kom från fel sida och åkte på förbjudet område. Du kan komma till Norra ingången och ortopeden genom att åka från det hållet lambohovsleden kommer, södra sidan. DVS från samma håll som polisen har sitt näste.

Så det finns en laglig väg att ta sig till det området du skulle hämta din kompis. Han behövde inte gå.

Sedan att polisen beordrar dig att sitta kvar tycker jag är konstigt samtidigt som du måste erkänna att du inte har något skattemärke. Det de borde göra är att visa att du inte har det.
En polis kan väl aldrig påstå att du har gjort något regelvidrigt och sedan vägra visa dig det.

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.