AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.727

vad händer med körkortet?

Sida 1 av 4
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Det totalt ofattbara hände mig precis!
För ett år sen, i maj förra året, så skulle jag hämta upp min kompis, som hade brutit foten på Universitets sjukhuset här i linköping. Han ringer mig och ber om skjuts efter han hade skadat den under en match. Jag åker in på sjukhusomrdået, och hämtar upp honom, på vägen ut så är en polisbil efter mig med ljus och siren, varav, jag stannar till! Polisen ger mig en bot, för att jag kört på kollektivtrafik. 600 kr i böter och en "prick". var de mest löjliga jag varit med om, fanns inte en enda bil där, en söndag kl 23:00. hur skulle han komma till bilen? lite förståelse tycker jag att de kan visa.
jag kör 2000 mil på 10 månader
SAMMA kompis, ringer mig igen idag, har inte sett honom sen den dagen, och frågar ifall vi ska ta en fika. vi gör d,e och på vägen hem så händer de totalt ofatbara. Jag kör från valla rondellen(för alla som bor i linköong) mot riksbanken. Det är grönt för mig och 50 väg, 3 meter innan jag kommer över själva stoppstrecket så svänger det direkt till gult och sen snabbt rött. eftersopm jag har så HÖG fart( 50km/h) och kl är 05:55 så hinner jag inte stanna, jag bromsar in kraftigt, men jag är ju över, rödljsuet svängde från grönt till rlött när jag var 2-3 meter i från det, HELT från ingenstans kommer en polisbil bakom med siren och blåljus och stopapr mig DIREKT.(som om jag är nån jävla kriminell). jag får blåsa, han säger att sklattemärket har fallit av, vilket jag ifrågsatte efter det nyss ahde satts på, jag tr av mig bältet för at se ifall de fallt av( nån som slitit bort de) så säger han, " DU SITTER KVAR I BILEN" , jag känner mig , hm, ltie kränkt men förstår samtidigt att de möter på massa idioter! jag frågar vad som står på och de säger att jag körde mot rött ljus och ska fylla på en lapp,. jag fyller på lappen i all hast(man kan tydligen neka). fick 1200 kr i böter!

Vad händer med mit körkort nu?
Jag har 9 månader på prövotiden kvar.
Jag har två förseelser, ryker kortet direkt vid rödljuskörning?
Är de min kompis som bringar otur?
Borde jag säga upp kontakten emd honom(skämt åsido)
Är det någon som har erfarenheter?
Jag tycker de är så jävla synd att såna som jag råkar ut för sådana här tråkigheter för jag kör verklgien som en kärring och är inget hot mot trafiken, jävla dumheter!
Mne hur ser länssytyrelsen på just rödljuskörning, de tog de ju itne viod när jag körde på kollektivtrafiken.

Skriv helst itne att jag bör ta mitt straff, skriv bara hur ni tror de kommer att sluta, för jag är som sagt ingen buse eller fartdåre.

Tackar ödmjukast för allas åsikter, erfarenheter och tankar kring detta.

Mvh Mohsen
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
helt jävkla otroligt, nu kan jag inte sova, va dkunde jag ha gjort? kastat mig på bromsen 5 på morgonen när de inte är en bil så långt ögat kan nå? blev fan illamående av deras beteende. KJag blev fan rädd för de och skrev på som en kärring. är körkortet rykt? Jag vet itne om de diskuterats innan men poliserna i linköping är smått nitiska. har kört i gbg, malmö, och stockholm, just här är de bara för mycket, nån mer som känner så? känns som om alla ressurser läggs på trafikpolisen. Om jag nu blire av med de förbannade kortet, kan jag ta ett nytt direkt? och är de samma vilkor eller beaktar de att jag en gång haft det?

suck

Mvh Mohsen
Rödljuskörning kostar nog körkortet oavsett om det är i Linköping, Malmö, Göteborg eller Stockholm. Tror inte att det har speciellt mycket att göra med hur nitisk polisen är.

/Micke

Paap Reeder
Hej Mohsen!

Är ingen expert på detta men din skrivning:
"Om jag nu blire av med de förbannade kortet, kan jag ta ett nytt direkt? och är de samma vilkor eller beaktar de att jag en gång haft det?" .... tror jag inte på ty för att du skall kunna ta ett nytt kort måste du få ut ett körkortstillstånd - hette så i a f på min tid.
Inte tror jag att du kan få ett nytt körkortstillstånd med denna bot i fickan.

Det bästa det kan bli för din del är att du m h t omständigheterna klarar dig med en varning.
Det beror på det allmänna ombudets policy på den länstyrelse i det län där du från början tog ditt kort.

Att rejsa framför kameraskåp, att passera trafikljus på grön-gult samt "stressa" forgängare på övergångsställen ... skall man akta sig jäkligt noga för. Finns en kompakt politisk majoritet mot dessa beteenden i trafiken.
Däremot kan man ligga med "lite råge" på motorvägen.

MVH /// Paap R
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
En bekant till mig råkade ut för följande:

Han sitter i sin bil med sin flickvän och det är rött för honom i stor korsning. Han står stilla men börjar sakta rulla framåt då han vet att det närsomhelst kommer bli grönt...han rullar o rullar men d blir aldrig grönt. Tillslut har han rullat förbi trafikljusen och då slår d om till grönt och han kör vidare...efter några 100 meter stoppar en polisbil honom angående detta. Det slutar med att han får böter på 600 eller 800 (kommer inte ihåg). Sen vare inge mer med det....MEN! efter nästan 1 år (!) så fick han ett brev hem om att dom drar in hans körkort...! Det var väl antagligen efter att länsstyrelsen sett det hela...!

Jag vet att historien kan låta lite konstig men jag känner knappt killen o jag har bara hört om det här från vänner. Men det var så d gick till!
Såvitt ja vet försvinner kortet av rödljuskörning...

Sen kan man ju diskutera om detta verkligen va rödljuskörning.. ja tycker själv att det slår om redigt fort från grönt till rött nuförtiden, dom kan ju lika gärna ta bort den gula lampan o spara glödlampor :/

Ja råkar själv ut för detta ett par gånger om dagen med lastbilen på jobbet.. har du 45-50ton bakom ryggen har du inte en suck att stanna även vid betydligt lägre hastigheter än 50km/t.

Om ja fattart det hela rätt så är det ju lika illa att köra mot gult som rött nuförtiden också... hur tänker folk??

Länk min pärla
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mohsen: Länsstyrelsen kommer att ta upp ärendet och bedöma din lämplighet. Med två förseelser på relativt kort tid varav en grövre finns risken att du blir av med körkortet. Men det är som sagt mycket en bedömningssak, så du får hoppas på det bästa...

Kasken: Råkar du ut för det flera gånger om dagen kanske du ska se över hur du förbereder dig när du närmar dig en korsning? Sänka hastigheten och ha bromsberedskap strax innan korsningen är lämpligt.
Oavsett hur tung lastbilen/ekipaget är ska bromskraften motsvara minst 4,5 meter/sekundkvadrat vid totalvikt, då stannar man ganska lätt vid ljusomslag.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Vid rödljuskörning blir du av med lappen minst en månad,men det kan dröja lång tid innan länsstyrelsen fattar beslutet så får du ett rek. brev på posten om några månader så är det adjö med lappen.
Eftersom du har prövotid måste du ta om alltihop och du får inget nytt tillstånd förrän spärrtiden är borta.
Ska tillägga att länsstyrelsen rycker lappen även om du inte haft prövotid vid en rödljuskörning.
Jag kör den vägen du beskriver, mellan Vallarondellen och Riksbanken (Malmslättsvägen) varje dag fram och tillbaka till jobbet och jag har aldrig upplevt att det skulle vara speciellt snabba omslag. Tror nog snarare att det beror på bristande rutin och eller en chansning från din sida att du "nog hinner innan det blir rött". Tilläggas bör att jag haft körkort i 10 år så jag börjar väl få en del erfarenhet i alla fall.
Jeppe :) Ja tycker det låter på dig som om du sitter o läser rakt av ur något regelverk/körkorts bok... verkligheten funkar inte riktigt så, sitter man som jag i en gammal ranglig häck med på tok för lite o desutom halvdöda hästar under hytten släpper man inte gasen helt frivilligt när man lyckats kämpa sig upp i march-fart :)
Men det ä ju skitsamma... om det slår om till gult när ja passerar lysena med hytten så hinner inte arslet på släpet igenom innan det blir rött ändå... kanske lika bra att ja skickar in lappen frivilligt? :)

Länk min pärla
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hmm, bäst att börja ta det lite lugnare nu till sommaren. En sommar utan körkort är som en vinter utan teve. Fast värre....
bustorp
Kasken:
Låter som du inte planerar din körning............:)
Går inte att skylla på fordonet i det här läget, i synnerhet inte om du är yrkeschaufför.
En yrkeschaufför har ett extra stort ansvar med sin tunga last på sina ofta stora fordon.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
bustorp: Ansvar o ansvar :) störst går först... alla andra får väll flytta på sig så ja kommer fram...

Hehe, skämtåsido

Som chafför gör man rätt mycke planering av körningen, det tar en ordentlig sträcka att få upp farten o givetvis även att få ner den, ska du stanna mjukt o snyggt från 50km/t så behöver du uppskattningsvis iaf 60-70m med ett par nerväxlingar, motor/avgasbroms osv... det är mycke stora krafter i rörelse, som exempel kan ja informera att min bil gör 0-90 på 2min 14sec med maxlast på planväg. 0-50 går på straxt under 60sec

Föreställ er hur roligt det är i stan... rödljus... rondell... korsning...rondell... rondell... rödljus...rödljus...osv.

Att man i princip alltid är 20-30min föresnad gör även sitt till, även om man lär sig att inte bry sig så mycke om klockan efter ett par år.

Men ja ber så hemst mycke om ursäkt att ja inte släpper av o bromsar så fort ja ser ett trafikljus på horisonten även om det är grönt... ska bättra mig. :)

Länk min pärla
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Jag hadde inte tvärnitat om jag var så nera stopljuset,man ska inte behöva göra det i 50 om man inte hinner stanna för att det slår om,man ser ju om man hinner stanna hinner jag inte så stannar jag inte.Och man kan ju inte ligga å smyga o vara beredd på att det ska bli rött vid varge stop ljus i stan,då skulle ju alla ligga köra i 20 kmt eller hur!bara för att det kan slå om till rött eller gult.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Mohsen du har maximalt otur, undrar om din kompis bringar otur!!
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Mm gör dig av med han :)
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Kolla på trafikjuristens hemsida, där stod de, 2 månader spärrtid/ varning. grejen är ju den att det står på en lapp, " fört fordon mot rött ljus". det kan ju lika gärna vara mot rött ljus mitt på dagen utanför ett , till ex köp centrum. det här var ju på natten på en spiklång rad och öde väg. finns det inga oimstädingheter de beaktar eller är är rödljuskörning alltid ördljuskörning,m finns t det någon vinst i att själv skriva ett rbev eller höra av sig till länstyrlesen och berätta sin egen version att man itne utgjorde någon fara för någon annan, attt det inte fanns en enda bil 1 kilometer framåt, en kilometer bakåt, och att man upplevde det som att de gick väldigt snabbt mellan. finns det inga förenklande omständigheter? hjälper min version? Om jag nu blire av med körkorte, jag tror det är cirka 90-95% procents chans, är spärrtiden på 2 månader innan jag får ut ett nytt kk-tillstånd, sen teori, och sen uppkörning? Får jag köra bil idag? nån skrev att brevet kan ta upp till ett år? när ryker kortet? är det en tidsfråga?
det absolut jobbigaste måste ju vara ovissheten. Om jag nu tar ett nytt körkort, kommer uppkörningskillen se mina förseelser och vara extra försiktig emd att utfärda ett nytt kk? man sitter där, 19, ¨år, invadnrare, kört över kollektivt fällt, kört mot rött ljus,. det ltåer ju inte bra på pappret.

Jag kanske är paranoid, men jag får en känsla, av att polisbilen ficxk grönt,. stasnnade kvar, sen när en bil kom, så rörde han sig så det svängde snabbt mellan ljusen, för helt i ärlighetens namn så hade jag itne kunnat reagerat annourlunda, jag trodde för st att de skulle anmärka att jag kört mot gult, men när de sa rödljuskörning så lät det bara helt jävla ofattbart.

suck...

Mvh Mohsen
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
kommer även säga upp kontakten, med honom såklart!

Mvh Mohsen
Lundqvisten
Mohsen: Du skulle EJ ha skrivit på boten för rödljuskörningen, du skulle istället begärt bevis för att du verkligen kört mot rött. Det är upp till polisen att bevisa att du kört mot rött, har de foto på detta? annars är det ord mot ord som gäller. (om du nu ej hade skrivit på boten) nu är det nog loppet kört ändå...Sorry

Polisen i Östergötland bl.a i Lkpg, är vida känd i hela Sverige, de ligger och smyger som dreglande hyenor för att fånga oss bilister som sitt byte. (skriv aldrig på några boter eller annat på plats) det kommer ändå en påminnelse senare, då har man haft tid på sig att agera, och lägga upp en handlingsplan. Skriver man däremot på boten direkt så har man då slutligt erkänt. (Då är det kört)
li
1.959
liste
535i -89
Det är Länsstyrelsen som bestämmer längden på spärrtiden. Har du tur där så blir det bara någon månad, men med tanke på att du haft dessa incidenter under prövotiden så ska du absolut inte räkna med att du får det mildaste straffet. Självklart kommer beslutsfattaren att väga in tid och plats, men klockan 6 är inte på natten och vägen kan omöjligt ha varit öde eftersom det uppenbarligen fanns en polisbil där.

Sen kan jag tycka att det är lite onödigt att indirekt anklaga både Polisen och Länsstyrelsen för att ha några rasistiska motiv........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.