AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.065

Tändningslås E39, Nycklen går ej att vrida runt?

Ja
4
Janne e39
523i -96
Vad ska jag göra? Nycklen till min 523i -96 går inte att vrida runt, jag vågar inte ta i hårt så att den går sönder. Har någon annan råkat ut för liknande problem?

Janne e39
tvåtakt
Har du prövat mer dina reservnycklar? Om det inte heller funkar, kan du trösta dig med att det inte är helt ovanligt med E39 där man har fått byta cylinder och rattlåset.För det går sällan går att få ut cylindern utan att skada rattlåset.
Ja
4
Janne e39
523i -96
Har löst problemet? Man måste vara mycket försiktig och lirka lite med nycklen upp o ner o fram och tillbaka lite grann samtidigt som man försöker vrida om nycklen. Tillslut märker man att den faller på plats. Det verkar som om låset är slitet med stora glapp inuti. Det är nog dags att byta innan låset havererar fullständigt när man inte är i närheten av någon BMW-verkstad. Vad kostar ett nytt tändningslås och hur länge ska ett sånt hålla eller kan man justera något, spänna till glappet?

Janne e39
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt tändningslåset snarast medans du kan vrida nycklen, går den inte att vrida till det läge som krävs för att få ur låscylindern, så brukar man normal tfå "slå sönder" och byta hela klumpen som det sitter i med rattlås, normalt på de flesta bilar.MB bla.
Men inte säkert det är nödvändigt på BMW. en codad låscylinder listar runt ca600 kr och det är nog beställningsvara ??

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Checka av din hetmail så kanske det klarnar lite

///MVH Hasso
Länk
tvåtakt
Det är värre än så! BMW får inte sälja cylindern över disk. Så du åker på monteringskostnad också. Att få ut cylindern på en E39 utan att förstöra själva rattlåset (om man inte kan vrida nyckeln dit man vill) misslyckas oftast. Tyvärr.
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Nu kanske det är försent i ditt fall men det är inte fel att smörja någon gång med lite tunn låsolja.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min svärfars 520i-01 var inte 1 år gammal när låset kärvade, dom kom ut från BMW och lirkade upp låset, och sedan smörjde upp det och sen dess har det fungerat.

BMW CS #5206
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
Det kan inte vara så enkelt att du har tryck på hjulen mot tex. en trottoarkant som gör att du inte kan vrida nyckeln.

Det kan nämligen bli ett jävla tryck på låskolven så att man inte kan vrida om utan att "jucka" (missförstå mig inte nu era snuskpellar) på ratten fram och tillbaka samtidigt som man vrider om nyckeln.Du kanske kan få rycka i ratten duktigt kraftigt.

Kolla om ratten/hjulen är vridna och om de pressar mot något.

Jucka på och se om de går. (jaha,dåvar ni där igen era snubbisar)
Ja
4
Janne e39
523i -96
Problemet som Don beskriver har hänt mig tidigare men det hjälper då att vrida på ratten så att låset avlastas. Denna gången stod bilen på plant underlag på garageuppfarten. Men jag var hos BMW i Lund i dag och de sa att det kostar mellan 3-4000 kr och de måste ha bilen i 8-10 dagar för låset måste skickas till Tyskland.

Janne e39
tvåtakt
Dom menade säkert att låset måste skickas FRÅN Tyskland. Och det tar minst 8-10 arbetsdagar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.