AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.427

Fler tips om Check Engine

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Det finns åtskilliga trådar om Check Engine i detta utmärkta forum, så det mesta är nog redan sagt, men eftersom jag äntligen fick lampan att fungera ikväll vill jag komplettera med mina erfarenheter från min E34 med M50-motor.

Det som förvirrade mig var att jag fick repetera pedaltestet 5-10 gånger innan jag lyckades. Lampan lyser alltid när jag vrider på tändningen (motorn ej startad), så jag tror inte att jag har glappkontakt. Jag vet inte hur stabil Check Engine-funktionen är, men mitt budskap är att ha tålamod om du inte får det att fungera första gången. Jag har provat fler gånger för att se om jag kan lyckas på första försöket, men jag ser inget mönster tyvärr.

Det svåraste momentet för mig i mektipset här på Autopower var att få in hona C3 i kontakten till instrumenthuset. Jag klantade mig och bröt av en hona, så ta det försiktigt. Jag anslöt kabeln temporärt genom att lossa kontakt C och trä kabeln direkt på stiftet under själva pedaltestet. Isoleringen skyddade mot kortslutning till övriga stift. (Jag får klura ut något för en permanent inkoppling av lampan senare.)

Kabeldragningen gick annars bra. I min bil slutade den grå kabeln för Check Engine från ECM (engine control module) i den stora kontakten långt bak till vänster i motorrummet (Bentley sidan 119-3, figur 2-3 för er som har boken). Stift saknades, men det fanns att köpa på BMW för 10 kr. Sen följde jag kabelstammen runt stötdämparfästet och in i stora boxen med säkringar och reläer. Boxen går att öppna med en lång T10-mejsel (torx). Där hittade jag den grova kabelstammen genom torpedväggen, så jag slapp borra nytt hål.

Hoppas att detta var till nytta för någon. (Det verkar funka lite olika från bil till bil.)

Resultatet av pedaltestet då? 1444 i min bil, så det är grönt och skönt.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

vad är pedaltestet? får man reda på milen bilen har gått?
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Pedaltestet ger ev. felkoder lagrade i ECM (engine control module), t.ex. om någon givare inte lämnar något värde till ECM. Det finns en del skrivet om det om du söker "pedaltest" eller "check engine" i forumets sökfunktion ovan. Bimmer.se har en PDF om detta:
Länk

Mvh
/Anders

th
59
thomas80
525i E34
Hur var det med nyckel, hur mycket skall den vridas? Jag antar att det var till Steg 2 enl. nedan.

Steg 0 - Avstängd
Steg 1 - Radio igång osv
Steg 2 - All el igång
Steg 3 - Motorn startar

(Alla dessa steg har säkert något bra namn)
th
59
thomas80
525i E34
Testade förresten detta på min, nyckeln vriden så att tändningen på eller Steg 2 enl. ovan inlägg men inget händer. Check Engine lyser när jag vrider igång (jag har ett fel också) men lyckas ej få ut ngn felkod.

Testade först att vrida igång den och upprepa pedaltestet +10 gånger.

Sen testade jag att vrida på tändning, pedaltest, av tändning, på tändning, pedaltest osv +5 gånger.

Jag har ej själv kopplat in lampan men eftersom den verkar fungera så känns det ju som om den sitter inkopplad. Kanske ska dubbelkolla det...
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Hej vänner :)

Även jag ska göra detta på min 530 94a frågan är är det pinne 8 i databoxen eller pinne 15 eller är det någon annan pinne på E60 motorn

Oo=[][]=0O
Länk
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
M60 :))

Oo=[][]=0O
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Hej!

thomas80 : För mig funkade det när jag vred nyckeln till läge 2, men jag fick som sagt prova pedaltest, vrida tillbaka till läge 0, tillbaka till läge 2, pedaltesta igen osv 5-10 cykler innan det funkade. (Jag startade aldrig motorn.)

fredrik b : Enligt min Bentley Service Manual, verkar det vara pinne 8 på ECM även på M60, för 1994 (both early and late production). På elschema EWD-84 resp EWD-87 står det "CHECK ENG" IND, som går från ECM pinne 8 till instrument cluster.

Lycka till
/Anders

Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
jonar-anders

Tack så mycket
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Nu är jag klar med min Check Engine installation jag har lite frågor och ett tips till andra som ska göra det

frågor
1 även jag fick 1444 men lampan lyser hela tiden utom när man har gort ett pedaltest och sedan startar, kan det bero på att jag inte matade in +12v

citat ("Efter lite kabeldragning så var det dags att koppla ihop mina två tåtar, Värt att notera är att det går +12 från instrumentet till databoxen. Se bild 8")

när jag mätte hade jag redan +12v där tyckte det var onödigt att mata in när det redan fanns.

2 arbag lampan tändes men det kan har varit jag som klantade till mig, jag råkade ha tätningen på när jag lade tillbacka batteri polen eller vad tror ni ??

Tips

data kabeln som jag använde var en Audio sladd som går från cd romen till ljudkortet den kontakten passade exakt skulle tro att den kostar ca 20kr att handla

tacksam för svar

Oo=[][]=0O
Länk
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Ehh kanske en dum fråga! men varför har inte BMW kopplat in funktionen från börja????
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Som jag skrev i mektipset så går det alltid 12v från mätarhuset ingen matning behövs.
När lampan ska tändas jordar styrenheten utgångnen som är kopplad till lampan.
På min bil så släcks motorn efter start.

I USA (californien ) så hade de krav på Check Engine lampa mycket tidigare än i Europa, så BMW var tvugna att funktioen på US specade bilar. Men man ville väl inte ha in Bilar i Europa på verkstad med tända lampor i onödan(ryktet säger att lampan tänds lite för lätt ibland, inget som jag har märkt).
Hälsningar Lars
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
aha fattade lite fel (glasklart nu) vet någon vart den grå kabeln tar vägen? slutar den i tomma heller har den ng funktion

Har även läst att man ska använda en diod men jag använde en vanlig glödlampa spelar det ng roll?.

Och Tack för ett bra mektips lalaw

Oo=[][]=0O
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Glödlampa sitter ju i orginal...
mvh Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.